Gatunki przekazów medialnych 16-GPM-11
Opis treści kształcenia Odniesienie do efektów kształcenia modułu#
Dziennikarstwo prasowe i gatunki prasowe. Gatunki informacyjne GPM_01, GPM_05, GPM_03, GPM_04
Dziennikarstwo prasowe i gatunki prasowe. Gatunki publicystyczne GPM_02, GPM_05
GPM_01, GPM_03, GPM_04
Tytułowanie Język i styl tekstu dziennikarskiego, dziennikarski warsztat językowy, Błędy językowe GPM_03, GPM_02, GPM_01 GPM_05, GMP_04
Etyka i prawo w pracy dziennikarza GPM_04, GPM_02, GPM_01, GPM_05 , GPM_04
Styl propagandowy i perswazyjny. GPM_05
GPM_04, GPM_03, GPM_02
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
GPM_01 Posiada wiedzę teoretyczną na temat gatunków informacyjnych i potrafi wykorzystać ją w praktyce, Potrafi napisać teksty informacyjne: krótkie formy, artykuł informacyjny, sylwetka, sprawozdanie, streszczenie. K_W04; K_W05; K_W06;
GPM _02 Potrafi wskazać cechy charakterystyczne gatunków publicystycznych i mieszanych. Potrafi napisać felieton, reportaż, wywiad, recenzję K_W05; K_W06; K_W14
GPM_03 Jest świadom stosowania języka perswazji i cech języka obiektywnego, ma świadomość powszechnych błędów językowych K_W01; K_W05; K_W06; K_W15; K_W16; K_U01
GPM _04 Zna uwarunkowania prawne i etyczne pracy dziennikarskie K_W05; K_W06; K_W14; K_U01
GPM _05 Świadomie czyta i ogląda przekaz medialny, rozpoznaje gatunki wykorzystywane w prasie, wskazuje zalety i wady konkretnych przekazów K_W05; K_W06; K_U01, K_U07, K_K06
Kryteria oceniania
Student przygotowuje trzy teksty - wywiad, felieton i reportaż. Kilkanaście tekstów omówionych zostanie na forum grupy. Trzy oceny stanowią o ostatecznej ocenie końcowej. O ocenach cząstkowych decyduje: -dobór tematu, -umiejętność zastosowania reguł rządzących konkretnym gatunkiem w praktyce, -poprawność stylistyczna i językowa
oceny
Student zupełnie nie opanował umiejętności wiedzy w danym temacie, nie przygotował tekstów na zaliczenie
Student poprawnie i dostatecznie opanował wiedzę i umiejętności na temat, teksty średnio na dst.
Student dobrze opanował wiedzę i umiejętności na temat
teksty średnio na db
Student wszechstronnie i dogłębnie opanował wiedzę i ma bardzo dobre umiejętności
teksty średnio na bdb
Literatura
Zalecana literatura
Dziennikarstwo od kuchni, pod red. A. Niczyperowicza, Poznań 2001;
Fras J., Dziennikarski warsztat językowy, Wrocław 2005,
Kuziak M., Rzepczyński S., Jak dobrze pisać, Warszawa 2002;
Magdoń A., Reporter i jego warsztat, Kraków 1993,
Strupczewski J., Vademecum dziennikarza, Warszawa 1999;
O warsztacie dziennikarskim, pod red. J. Adamowskiego, Warszawa 2002;
Wiszniewski A., Jak pisać skutecznie, Katowice 2003;
Bortnowski S., Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: