Filozofia kultury 16-FK-11
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie podstawowej terminologii i źródeł filozoficznej refleksji nad kulturą; przedstawienie specyfiki filozoficznej refleksji nad kulturą.
Przedstawienie najważniejszych koncepcji filozoficznych definiujących kulturę w porządku historycznym
Wprowadzenie podstawowych opozycji wobec kultury (cywilizacja, natura, etc.) w ujęciu filozoficznym
Przedstawienie najważniejszych koncepcji filozoficznych definiujących i interpretujących kulturę współczesną, w szczególności nowoczesność i ponowoczesność jako formacje kulturowe
Krytyka kultury współczesnej z perspektywy filozoficznego namysłu nad kulturą. Omówienie procesów w obszarze kultury najnowszej (globalizacja, macdonaldyzacja)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Zastosować we właściwym kontekście terminologię i pojęcia używane w obszarze filozofii kultury
Wskazać w porządku historycznym rozwój podstawowych pojęć i zagadnień filozoficznego namysłu nad kulturą
Rozumieć i właściwie interpretować zjawiska zachodzące w sferze kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej i jej filozoficznych interpretacji
Zinterpretować we właściwym kontekście zjawiska kulturowe współkształtujące nowoczesność i ponowoczesność jako formacje kulturowe
Wykorzystywać teorie oraz terminologię z zakresu filozofii kultury do analiz procesów zachodzących w sferze kultury
Wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu poszerzania własnych horyzontów
poznawczych
Kryteria oceniania
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Literatura
Welsch W., Nasza postmodernistyczna moderna, Warszawa 1998
R. Konersmann, Filozofia kultury. Wprowadzenie, Warszawa 2009
H. Schnadelbach, Kultura, w: Martens Schnadelbach, Filozofia, Podstawowe pytania, Warszawa 1995
Marcuse, Człowiek jednowymiarowy, Warszawa 1991
G. Simmel, Filozofia kultury, Kraków 2006
W. Benjamin, Anioł historii, Poznań 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: