Europejska tradycja literacka Zachodu (do XIX w.) 16-ETLZXIX-11
W ramach zajęć analizowane są motywy biblijne, utwory Homera, pieśni i eposy rycerskie, dzieła Dantego i Boccaccia, powieść Cervantesa, dramaty Corneilla, Racine'a, Moliera i Szekspira, powieści Defoe'a i Swifta, powiastka filozoficzna Diderota, utwory Goethego, Byrona, Dickensa, Zoli, Ibsena i Verne'a.
Tak szerokie spektrum literackie powala zrozumieć funkcje i determinanty twórczości literackiej jako elementu kulturowej komunikacji społecznej. Umożliwia nie tylko analizowanie literatury w aspekcie diachronicznym, ale też synchronicznym (porównanie literatur narodowych czy obszarów językowych). Analizowane są możliwe źródła i inspiracje twórców literatury, podejmowanie przez nich w nowych kontekstach motywów już wcześniej obecnych w kulturze europejskiej, z czym wiąże się poszukiwanie motywów literackich w muzyce i sztuce.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student potrafi:
- wskazać powtarzające się motywy w literaturze zachodnioeuropejskiej;
- interpretować teksty literackie pod kątem ich stosunku do tradycji literackiej.
- formułować sądy na temat dzieł literackich, świadomie i racjonalnie dobierać lektury, zwiększać liczbę przeczytanych przez siebie dzieł literatury pięknej,
- rozumieć i właściwie stosować terminologię przyjętą dla opisy zjawisk literackich, tradycji, dziedzictwa kulturowego.
Kryteria oceniania
Ocena wystawiana jest na podstawie końcowego zaliczenia ustnego, z uwzględnieniem aktywności podczas zajęć.
bardzo dobry (bdb; 5,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu wysokim, uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje się dobrą znajomością przeczytanych lektur;
dobry plus (+db; 4,5):Student osiąga pożądane EK w stopniu wysokim, uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje znajomość przeczytanych lektur;
dobry (db; 4,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu średnim, uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje znajomość przeczytanych lektur;
dostateczny plus (+dst; 3,5):student osiąga pożądane EK w stopniu średnim, nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje słabą znajomość przeczytanych lektur;
dostateczny (dst; 3,0): Student osiąga pożądane EK w stopniu minimalnym, nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, wykazuje się słabą znajomością lektur;
niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie osiąga pożądanych EK, nie uczestniczy aktywnie w zajęciach, nie wykazuje znajomości lektur.
Praktyki zawodowe
-
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: