Europejska tradycja filmowa 16-ETF-11
Kino jest jednym z tych mediów audiowizualnych, które ma największy wpływ na kształtowanie i rozwój kultury światowej. Europa jest pod tym względem wyjątkowa - kontynent składający się z mozaiki różnych kultur tworzonych w różnych językach był kolebką filmu i miejscem narodzin kina, jako miejsca, w którym filmy się ogląda. Dziś jednak pod względem popularności przegrywa konkurencję z kinem amerykańskim. Nie oznacza to jednak, że nie zajmuje istotnego miejsca we współczesnej kulturze - wręcz przeciwnie, wraz z literaturą i sztukami plastycznymi stało się podwaliną tożsamości wielu współczesnych narodów.
Europejska tradycja filmowa jest niezwykle bogata i różnorodna. W czasie zajęć studenci zapoznają się z najważniejszymi zagadnieniami związanymi z kinem Starego Kontynentu, poznają jego najważniejsze definicje, szanse i zagrożenia. Analizie poddane zostaną główne trendy i nurty, a także najważniejsze dzieła filmu europejskiego. Zakończeniem cyklu zajęć będzie egzamin ustny, podczas którego umożliwiona zostanie dyskusja nad wybranymi dziełami filmowymi.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023/SL: nieobowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2022/SL: obowiązkowe |
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
W cyklu 2023/SL: Student powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą historii i kultury Europy przełomu XIX i XX wieku oraz XXI wieku. | Ogólnie: Student powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą historii i kultury Europy przełomu XIX i XX wieku oraz XXI wieku. | W cyklu 2022/SL: Student powinien posiadać podstawową wiedzę dotyczącą historii i kultury Europy przełomu XIX i XX wieku oraz XXI wieku. |
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2023/SL: Celem zajęć jest zapoznanie studenta z głównymi zagadnieniami związanymi z kinem i filmem w Europie od jego początków do współczesności. Zyska on podstawową orientację w specyfice i najważniejszych zjawiskach europejskiej kultury filmowej. Podczas zajęć poruszana będzie także problematyka związana z właściwym rozumieniem pojęcia kina europejskiego w odniesieniu do kina amerykańskiego czy narodowego. Omówione także zostaną zasady funkcjonowania kinematografii narodowych w Europie | W cyklu 2022/SL: Celem zajęć jest zapoznanie studenta z głównymi zagadnieniami związanymi z kinem i filmem w Europie od jego początków do współczesności. Zyska on podstawową orientację w specyfice i najważniejszych zjawiskach europejskiej kultury filmowej. Podczas zajęć poruszana będzie także problematyka związana z właściwym rozumieniem pojęcia kina europejskiego w odniesieniu do kina amerykańskiego czy narodowego. Omówione także zostaną zasady funkcjonowania kinematografii narodowych w Europie. |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- wykorzystuje wiedzę teoretyczno- i historyczno-filmową do objaśnienia pojęcia kina europejskiego w kontekście skomplikowanej i zmiennej sytuacji praktyki filmowej w Europie. (K_W02, K_W03, K_W07, K_U02, K_U03, K_U04, K_K03, K_K06)
- omawia podstawowe elementy procesu historyczno-filmowego kina w Europie. (K_W03, K_W07, K_W08, K_K06)
- identyfikuje najważniejsze osiągnięcia europejskiej tradycji filmowej: kierunki, nurty, nazwiska itp. (K_W03, K_W08, K_U05, K_K06)
- orientuje się w rzeczywistości europejskiej kultury filmowej: festiwale, konkursy, czasopisma, serwisy internetowe itp. (K_U06, K_K06, K_K07)
- posługuje się najbardziej podstawowymi pojęciami poetyki filmu: ujęcie, scena, montaż itp (K_U02)
Kryteria oceniania
Egzamin ustny i aktywny udział w zajęciach:
bardzo dobry (bdb; 5,0): egzamin ustny – poprawna odpowiedź na trzy z trzech pytań
dobry plus (+db; 4,5): egzamin ustny – poprawna odpowiedź na trzy pytania z pomocą egzaminatora
dobry (db; 4,0): egzamin ustny – poprawna odpowiedź na dwa z trzech pytań
dostateczny plus (+dst; 3,5): egzamin ustny – poprawna odpowiedź na dwa pytania z pomocą egzaminatora
dostateczny (dst; 3,0): egzamin ustny – poprawna odpowiedź na jedno z trzech pytań
niedostateczny (ndst; 2,0): egzamin ustny – brak odpowiedzi na żadne z trzech pytań bądź niestawienie się na egzaminie
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.
‒ Autorzy kina europejskiego, tom I, red. G. Stachówna, J. Wojnacka, Kraków 2003.
‒ Autorzy kina europejskiego, tom II, red. A. Helman i A. Pitrusa, Kraków 2005.
‒ Autorzy kina europejskiego, tom III, red. A. Helman i A. Pitrusa, Kraków 2007.
‒ Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015.
‒ Kino Europy, red. P. Sitarski, Kraków 2001.
‒ Kino klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2011.
‒ Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009.
‒ Mistrzowie kina europejskiego, red. K. Sobotka, Łódź 1996.
‒ Płażewski J., Język filmu, Warszawa 2008, ss. 37-63, 80-89, 143-148, 153, 169-178, 192-204, 338-352, 394-420.
W cyklu 2022/SL:
‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010. |
W cyklu 2023/SL:
‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010. |
Uwagi
W cyklu 2023/SL:
‒ 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni, reż. C. Mungiu, Rumunia 2007 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: