Europejska kultura audiowizualna 16-EKAU-11
Od czasów powstania gazet. radia, telewizji i Internetu, media towarzyszą najważniejszym wydarzeniom oraz ludzkiej codzienności. Tworzone przez zawodowców, ale i amatorów, wpisały się w szeroko pojętą kulturę europejską. Celem tych zajęć jest nie tylko uchwycenie zjawisk związanych z europejską kulturą audiowizualną, ale i próba ujęcia w ramy i zdefiniowania samego pojęcia. Spotkania zaczną się od wskazania najważniejszych wynalazków z dziedziny audio-video oraz omówienia ich historii, by poprzez analizy wpływu mediów takich jak fotografia, kino, telewizja i Internet zarysować największe zagrożenia oraz największe szanse jakie niesie ze sobą współczesna kultura audiowizualna.
Literaturę do zajęć tworzą najważniejsze dla metodologii badań monografie.
Zajęcia zakończone będą egzaminem ustnym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/studentka:
- potrafi dokonać krytycznej analizy materiałów audio i wideo, w tym także tych, które udostępniane są w sieci internetowej. 9K_W08, K_W12, K_K01, K_K08)
- stosuje prawidłową terminologię do analiz wybranych zagadnień z zakresu kultury audiowizualnej. (K_W03, K_W04, K_U01, K_U02, K_K01, K_K08)
- przedstawia historię odkryć i wdrożeń technologicznych prowadzących do powstania kultury audiowizualnej. (K_W01, K_U06)
- wszechstronnie i dogłębnie rozumie wpływ kultury audiowizualnej na kształtowanie kultury. (K_W05, K_W08, K_W10, K_W12; K_U02, K_U04, K_K08)
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje komunikacyjne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Obowiązkowa:
- Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010.
- Baudrillard J., Symulakry i symulacje. Warszawa 2005.
- Dobek-Ostrowska B. [red.], Media masowe na świecie. Modele systemów medialnych i ich dynamika rozwojowa, Wrocław 2007.
- Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa 2007.
- Keen A., Kult amatora. jak Internet niszczy kulturę, Warszawa 2007.
- Kowalski T., Jung B., Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów, Warszawa 2006.
- Sokołowski M., Media w Polsce. Pierwsza władza IV RP, Warszawa 2007.
- Sontag S., O fotografii, Kraków 2009.
Zalecana/Dodatkowa:
- Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.
- Castells M., Władza komunikacji, Warszawa 2013.
- Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003.
W cyklu 2021/SZ:
‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010. |
W cyklu 2022/SZ:
‒ Adamczak M., Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010. |
Uwagi
W cyklu 2021/SZ:
Brak. |
W cyklu 2022/SZ:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: