Europejska kultura audiowizualna 16-EKA-11
Przedmiotem refleksji i analizy jest kultura audiowizualna, rozważana w szerokim kontekście kulturowo-estetycznym, antropologicznym, społecznym, politycznym i obejmująca zarówno sposób wykorzystywania różnych środków wyrazu oraz przekazu, jak również sposób reakcji na prezentowane przez nich treści. Wykład ma na celu ukazanie szerokiej kulturowej płaszczyzny, wprowadzającej do analizy i krytycznej analizy medialnych przekazów, jak również do ich tworzenia. Kultura audiowizualna obejmuje słowo drukowane, grafikę i dźwięk oraz ruchome obrazy dostarczane za pośrednictwem różnego rodzaju technologii. Wykład będzie dotyczył także sposobów tworzenia tekstów medialnych, identyfikowania źródeł tekstów medialnych i ich kontekstu kulturowego, społecznego, politycznego. Kultura audiowizualna w niniejszym programie łączy się z treściami społecznymi (np. stereotypy przekazywane i utwierdzane w mediach), a także artystycznymi (np. multimedia jako forma ekspresji i przekazu artystycznego).
Zastosowane metody pracy ze studentami:
dyskusja dydaktyczna, pokaz filmu, objaśnienie lub wyjaśnienie, opis, pokaz, prelekcja, wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, z użyciem komputera.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Student:
1. (K_W04) zna rozszerzoną terminologię z zakresu wiedzy o komunikacji, kulturze i mediach.
2. (K_W05) ma gruntowną wiedzę o wpływie mediów na zachowania społeczne; dotyczy to również nowych mediów.
3. (K_W06) rozumie wpływ mediów w odniesieniu do kulturowych
i komunikacyjnych wymiarów życia indywidualnego i zbiorowego.
4. (K_U03) potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych stylów wypowiedzi w mowie i na piśmie oraz przy wykorzystaniu technik komunikacyjnych dostępnych w nowych mediach.
5. (K_K05) jest przekonany o konieczności merytorycznego przygotowania się do wykonywanej przez siebie pracy; mając przy tym na uwadze wpływ mediów na relacje międzyludzkie.
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach, udział w dyskusjach.
2. Przygotowanie i opracowanie wyznaczonych zadań.
3. Egzamin pisemny.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Baudrillard J., Symulakry i symulacje. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2005.
2. Gajewska G., Arcy nie-ludzkie. Od science fiction do antropologii cyborgów, Poznań 2010.
3. Sontag S., O fotografii, przeł. S. Magala, Kraków 2009.
4. Storey J., Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. 5th ed. Essex: Pearson Education Ltd, 2009.
5. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007.
6. McLuhan E., Zingrone F., (red.), McLuhan: wybór tekstów, Poznań 2001 .
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: