Dyplomacja publiczna a konflikty pamięci 16-DPKP-11
Opis treści kształcenia przedmiotu:
Dyplomacja publiczna: pojęcie, dyplomacja publiczna jako soft power, dyplomacja publiczna a tradycyjna dyplomacja
Studia nad pamięcią w Polsce i na świecie
Pamięć w służbie władzy: polityka historyczna
Wojny o pomniki
Miejsca pamięci w kontekście konfliktów pamięci
Instytucje polityki historycznej Polski i innych państw
Wybrane konflikty pamięci (m.in.: polsko-niemiecki, polsko-rosyjski, polsko-żydowski, polsko-ukraiński)
Kultura a konflikty pamięci: łagodzenie czy podsycanie sporów?
Współpraca na rzecz przezwyciężania konfliktów pamięci: społeczna, kulturalna, naukowa i in.
Nakład pracy studenta:
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 h
Czytanie wskazanej literatury 30 h
Przygotowanie eseju 30 h
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:
operuje podstawowym aparatem pojęciowym dyplomacji publicznej, studiów nad pamięcią i polityki historycznej;
charakteryzuje instytucje polityki historycznej wybranych państw;
objaśnia istotę wybranych konfliktów pamięci pomiędzy Polakami i innymi narodami;
wyjaśnia zależności pomiędzy kulturą a konfliktami pamięci;
przywołuje przykłady działań w obszarze dyplomacji publicznej na rzecz przezwyciężania konfliktów pamięci i proponuje własne rozwiązania.
Kryteria oceniania
Student przygotowuje esej w oparciu o informacje i umiejętności z zajęć oraz literaturę. Esej punktowany jest w skali 0-100 punktów. Dodatkowo za aktywność na zajęciach student uzyskuje punkty 0-5 na każdych zajęciach. Aktywność obejmuje krótkie zadania pisemne i wypowiedzi ustne na zajęciach
Maksymalnie za aktywność można uzyskać 50 punktów
Punktacja końcowa:
121-150 - bardzo dobry
111-120 - dobry plus
91-110 - dobry
81-90 - dostateczny plus
65-80 dostateczny
Literatura
Modi Memorandi, Leksykon kultury pamięci, Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa 2014
Jędraszczyk K., Polityka pamięci i konflikt o miejsca pamięci w praktyce polityki centralnej i lokalnej. Studium przypadku Cmentarza Orląt Lwowskich, [w:] I. Ksenicz, K. Wasilkiewicz (red.), W kręgu gnieźnieńskiej humanistyki. Antologia tekstów pracowników Instytutu Kultury Europejskiej UAM w stulecie Uniwersytetu Poznańskiego, Acta Humanistica Gnesnensia, 2019, volumen XXII, ss. 31-75
Jędraszczyk K., Історичні проблеми та политика пам’яті в польсько-українських стосунках (1991 – 2017) Наукові записи, ІПіЕНД ім. І.Ф. Кураса НАН України, Випуск 3 – 4 (95 – 96), s. 237-253.
Ziętek A. Dyplomacja publiczna Polski, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio K, Politologia 17/1, 2010.
Uzupełniająca:
Ociepka B. (2013), Miękka siła i dyplomacja publiczna Polski, Warszawa.
Uwikłania historiografii. Między ideologizacją dziejów a obiektywizmem badawczym (2011), T. Błaszczyk, K. Brzechczyn, D. Ciunajcis, M. Kierzkowski (red.), Poznań.
Cichocki M. A. (2005), Władza i pamięć. O politycznej funkcji historii, Kraków.
Studia Kulturoznawcze (2017), 1(11), Pamięć kulturowa. Kultury pamięci.
Kultura i Społeczeństwo (2014), 3, Pamięć – badania i źródło sporów.
Kultura i Społeczeństwo (2011), 4, Przeszłość i pamięć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: