Dialog międzykulturowy w Europie 16-DMWE-11
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W EUROPIE – propozycje
1. Wyprawy, podróże i podboje jako formy dialogu międzykulturowego
2. Problemy budowania społeczeństwa wielokulturowego we współczesnej Europie („Kultury świata w dialogu” red. A Czajka, s. 227 – 240)
3. Kultura wybranego kraju europejskiego
4. Różnice i podobieństwa między narodami
5. Zwyczaje i obyczaje narodów i grup etnicznych (wybrany kraj)
6. Stosunek do obcych (uchodźców, grup etnicznych)
7. Stereotypy na temat innych narodów (np. co w Europie sądzą o Polakach, Rosjanach, Francuzach itd.)
8. Rola jednostek w kulturze wybranego kraju i Europy
9. Rola religii w dialogu międzykulturowym
10. Język w dialogu międzykulturowym
11. Przykłady nietolerancji i tolerancji w dialogu
12. Polska kultura w Europie: znaczenie, formy upowszechniania
13. Media w dialogu międzykulturowym
14. Mniejszości narodowe, etniczne, religijne, językowe w Polsce (charakterystyka, aspekty kulturowe)
15. Żydowski obraz Polski (lub innego kraju). Polski obraz Żyda
16. Romowie w Polsce i w Europie
17. Stosunek Polaków (innych narodów – Brytyjczyków, Niemców) do uchodźców (wizerunek)
18. Adaptacja, asymilacja, izolacja Wietnamczyków w Polsce („Tolerancja i wielokulturowość”, red. A. Borowiak, s. 127 – 145)
19. Miasta wielokulturowe w Polsce i Europie (np. Warszawa, Cieszyn, Lwów, Paryż)
20. Wielokulturowość brytyjska (francuska i inna) „Tolerancja i wielokulturowość”, s. 80 – 91).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efektem kształcenia są: 1. uzyskanie wiedzy historycznej o narodach europejskich; 2. pozycji poszczególnych narodów w Europie; 3. budowanie wzajemnego poznania i zrozumienia przez: a/ dostrzeżenie inności; b/ próby zrozumienia innego lub obcego; c/ akceptacje odmienności; d/ dialog z innym. 4. propagowanie polskiej kultury jako jednego z elementów wspólnej Europy.
Kryteria oceniania
Studenci pracują w grupach, przygotowując wystąpienia dotyczące kultur poszczególnych grup etnicznych w Polsce i Europie. Z uwagi na wymieszanie kulturowe Europejczyków, a także z innych kontynentów muszą korzystać z literatury nadobowiązkowej, niejednokrotnie obcojęzycznej.
`Na ocenę 2 student zupełnie nie radzi sobie z przygotowanie prezentacji o kulturze społeczności etnicznej Na ocenę 3 student zgromadził potrzebne materiały do prezentacji etniczno-kulturowej, ale przedstawił to w sposób niekompletny i chaotyczny. Na ocenę 4 student w miarę poprawnie przygotował prezentację, ale nie uwzględnił wszystkich aspektów zagadnienia. Na ocenę 5 student samodzielnie przygotował prezentację z uwzgl. wszystkich aspektów życia kulturowego społeczności etnicznej i wskazał na możliwe formy dialogu z tą grupą.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Zalecana literatura:
Balicki J., Imigranci i uchodźcy w Unii Europejskiej, Warszawa 2012; Bartosz A., Poznajmy historię Romów, Szczecinek 1008; Bauman Z., Europa: niedokończona przygoda, Kraków 2005; Benedict R., Wzory kultury, tłum. J. Prokopiuk, Warszawa1966; Bojar H., Mniejszości społeczne w państwie i społeczeństwie III RP, Wrocław 2000; Buber M., Ja i Ty, Warszawa 1992; Być Polakiem w Niemczech, praca zbiorowa pod red. Anny Wolff – Powęskiej i Eberharda Schulza, Poznań 2000 – wyd. IZ; Cynarski W. J., Globalizacja a spotkanie kultur, Rzeszów 2003; Cynarski W. J., Proces globalizacji: dialog kultur czy konflikt wartości?, Rzeszów 2002; Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, Warszawa 2001; Globalizacja - naród - jednostka: zagadnienia tożsamości kulturowej, pod red. T. Kuczura i A. Błachnio, Toruń 2009; Golka M., Cywilizacja, Europa, globalizacja, Poznań 1999; Hill Richard My Europejczycy, Warszawa 2004; Jedność różnorodność. Kultura vs. kultura, red. E. Rekłajtis, R. Wiśniewski, J. Zdanowski, Warszawa 2010; Kapuściński R., Ten Inny, Warszawa 2006; Kłoczowski J. A., Filozofia dialogu, Poznań 2005; Kmita J., Kultura i poznanie, Warszawa 1985; Komunikowanie międzykulturowe: szansę i wyzwania, pod red. J. Isańskiego, Poznań 2009; Kultura dialogu. Tożsamość europejska a edukacja, pod red. E. Borkowskiej i A. Łydy, Katowice 2004; My i oni. Interdyscyplinarne obrazy wielokulturowości, red. H. Mamzer, Poznań 2010; Kultury świata w dialogu, red. Anna Czajka, Warszawa 2012; Kusio Urszula, Dialog w komunikacji międzykulturowej, Lublin 2011; Nikitorowicz J., Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa, Białystok 2001; O potrzebie dialogu kultur i ludzi, pod red. T. Pilcha, Warszawa 2000; Paleczny T., Interpersonalne stosunki międzykulturowe, Kraków 2007; Pietrzak J., Jak we współczesnej Europie budować dialog między kulturami, Płock 2009; Radłowski Z. Wojtczak J., Jak narody widzą siebie nawzajem: o Polakach w Europie, Poznań 2000; Społeczne problemy globalizacji, pod red. Z. Bloka, Poznań 2001; Tischner J., Etyka Solidarności, Kraków 1982; Toffler A., Zmiana władzy: wiedza, bogactwo i przemoc u progu XXI stulecia, tłum. P. Kwiatkowski, Poznań 2003; Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku, pod red. A. Borowiak i P. Szaroty, Warszawa 2004; Wielokulturowość - międzykulturowość - transkulturowość w perspektywie europejskiej i pozaeuropejskiej, pod red. A. Barskiej i M. Korzeniowskiego, Opole 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: