Dziedzictwo kulturowe Ziemi Gnieźnieńskiej 16-DKZG-11
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
Studentka/Student:
- opierając się na źródłach pisanych, archeologicznych oraz artystycznych, potrafi uzasadnić wyjątkowe polityczne, ideowe i religijne znaczenie Gniezna dla wczesnopiastowskiego władztwa.
- zna historię życia biskupa praskiego Wojciecha oraz jego znaczenie dla Gniezna i państwa Bolesława Chrobrego i dziejów Polski
- potrafi nakreślić historyczne okoliczności powstania Drzwi Gnieźnieńskich oraz wskazać artystyczne inspiracje ich twórców, a także przeprowadzić gruntowną analizę ikonograficzną dzieła sztuki
- ma świadomość znaczenia średniowiecznego Gniezna jako ośrodka kultury pisma oraz zna najwybitniejsze jej zabytki
- zna historię przemian stylistycznych i kolejnych faz przebudowy katedry gnieźnieńskiej począwszy od X wieku do czasów współczesnych
- zna najważniejsze wydarzenia i postaci z historii arcybiskupstwa gnieźnieńskiego oraz potrafi na przykładzie konkretnych zabytków sztuki przedstawić problematykę mecenatu artystycznego gnieźnieńskich metropolitów i kanoników
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywność i zaangażowanie w trakcie zajęć,
- przygotowanie studenta i umiejętność korzystania z wiedzy odnoszącej się do prezentowanych treści,
- znajomość literatury przedmiotu,
- zdanie końcowego egzaminu
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
EGZAMIN ODBĘDZIE SIĘ W FORMIE ZDALNEJ, W DNIU 16 LUTEGO 2021 ROKU - POCZĄTEK O GODZINIE 9.00.
Problematyka do egzaminu:
1. Chronologia i etapy powstawania grodu w Gnieźnie oraz funkcje poszczególnych jego części.
2. Gród gnieźnieński jako centrum życia politycznego, religijnego oraz centrum ideowo-symboliczne dla dynastii Piastów (miejsce spotkań politycznych, miejsce deponowania relikwii świętych, centrum życia religijnego, miejsce koronacji królewskich.
3. Zjazd Gnieźnieński w 1000 roku.
4. Gnieźnieńska katedra do schyłku XII wieku – chronologia i fazy jej budowy.
5. Mieszko III Stary i renowacja gnieźnieńskiej katedry na przełomie XII i XIII wieku.
6. Drzwi Gnieźnieńskie – okoliczności ich powstania i funkcja ideowa.
7. Proces powstawania opowieści o św. Wojciechu na Drzwiach Gnieźnieńskich
8. Poziomy narracji na Drzwiach Gnieźnieńskich (literalna i symboliczna).
9. Gotycka katedra w Gnieźnie (fazy jej budowy i źródła artystyczne jej formy) i jej budowniczy abp. Jarosław Bogoria-Skotnicki
10. Konfesja św. Wojciecha – jej historia od 997 roku do II wojny światowej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Gniezno. Pierwsza stolica Polski, miasto świętego Wojciecha. Katalog wystawy, Gniezno1995;
Gniezno Mater Ecclesiarum Poloniae. Katalog wystawy, Gniezno 2000
Dzieje Gniezna. Pierwszej stolicy Polski, red. J. Dobosz, Gniezno 2016
Przemysław Mrozowski, Poczet Arcybiskupów Gnieźnieńskich i Prymasów Polski, Warszawa 2003
w razie potrzeby - literatura uzupełniająca:
- Dzieje Gniezna, red. J. Topolski, Warszawa 1965.
- Dzieje Wielkopolski, t. 1-2, red. J. Topolski, W. Jakóbczyk, Poznań 1965-1969.
- Encyklopedia Gniezna i Ziemi Gnieźnieński, red. A.W. Mikołajczak, Gniezno 2011.
- Gniezno na europejskim szlaku Milenijnym 1997 i 2000. Studia i materiały, red. A.W. Mikołajczak, Gniezno 2002.
- Michałowski M.W., Gniezno i Powiat Gnieźnieński. Widoki dawne i współczesne, Gniezno 2003.
- Sztuka polska czasów średniowiecza, red. G. Chmarzyński, Warszawa 1953.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: