Blok fakultatywny: Tożsamość lokalna i regionalna 16-BFTL-11
Przedmiot poświęcony problemowi tożsamości lokalnej i regionalnej.
Treści programowe:
1. Tożsamość i identyfikacja
2. Od mniejszości do neoplemion
3. Tożsamość ukształtowana
4. Tożsamość kształtująca się
5. Wielkopolska. Konglomerat tożsamości?
6. Tożsamość wojująca
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Ogólnie: Brak | W cyklu 2022/SZ: Brak |
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- zna i rozumie podstawowe zagadnienia i problemy związane z tożsamością ze szczególnym uwzględnieniem tożsamości lokalnej i regionalnej,
- zna i rozumie w stopniu podstawowym procesy związane z kształtowaniem się tożsamości zbiorowej,
- zna i rozumie podstawy tożsamości wielkopolskiej,
- zna i rozumie podstawowe fakty i zjawiska dotyczące grup etnicznych i etnograficznych występujących w Wielkopolsce,
- potrafi analizować i oceniać zjawiska związane
z tożsamością, szczególnie lokalną i regionalną,
- potrafi wyrażać opinie na tematy poruszane w ramach zajęć w formie ustnej i pisemnej,
- jest gotowa/jest gotów do przyjmowania postawy krytycznej wobec poznawanych faktów i zjawisk, rozumie potrzebę nieustannego poszerzania swojej wiedzy oraz zdobywania nowych umiejętności i kompetencji społecznych.
Kryteria oceniania
Studenci i studentki są zobowiązani/e do przygotowania pracy pisemnej oraz prezentacji multimedialnej. Ocenie podlega również ich zaangażowanie i aktywność.
Elementy oceny końcowej:
• praca pisemna 40%
• prezentacja multimedialna 40%
• aktywność 20%
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
---
Literatura
- A. Brencz, Wielkopolska jako region etnograficzny, Poznań 1996 (fragmenty).
- P. Cichocki, Jaka jest tożsamość wielkopolska?, „Przegląd Zachodni” 2012, nr 1, s. 87-99.
- L. Gołdyka, Identyfikacja regionalna mieszkańców pogranicza polsko-niemieckiego, [w:] Tożsamość i identyfikacje. Propozycje teoretyczne – doświadczenia badawcze, red. E. Smolarkiewicz, J. Kubera,
s. 81-96.
- M. Maffesoli, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2008 (fragmenty).
- Z. Rykiel, Identyfikacja i tożsamość kulturowa w różnych skalach przestrzennych, „Opuscula Sociologica” 2017, nr 3 (21), s. 45-55.
- A. Sakson, Przemiany tożsamości lokalnej i regionalnej mieszkańców Ziem Zachodnich i Północnych, [w:] Polskie Ziemie Zachodnie. Studia socjologiczne, red. A. Michalak, A. Sakson, Ż. Stasieniuk, Poznań 2011, s. 79-100.
- M. Ziółkowski, Mentalność Wielkopolan: rzeczywistość, stereotyp czy perswazyjne argumenty, „Przegląd Zachodni” 1999, nr 4, s. 11-30
Uwagi
W cyklu 2022/SZ:
--- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: