Blok fakultatywny "Przybliżenia"
16-BFP-11
Gładyszów i Konieczna
Wizyta w Łemkowskiej Zagrodzie Edukacyjnej; rozmowy z aktywistami lokalnymi; wizyta w cerkwi i na cmentarzu w Koniecznej; piesza wycieczka na górę Beskidek (cmentarz wojenny)
Gorlice i Łosie
Spotkania z przedstawicielami organizacji łemkowskich (Stowarzyszenie Łemków, Zjednoczenie Łemków, Ruska Bursa); zwiedzanie Zagrody Maziarskiej; spotkanie z Julią Doszną, łemkowską pieśniarką
Powroźnik, Krynica, Berest, Brunary Wyżne, Kwiatoń
Zwiedzanie cerkwi łemkowskich; rozmowy z duchownymi greckokatolickimi i prawosławnymi; odwiedziny grobu Nikifora (Epifaniusza Drowniaka); wizyta w Muzeum Nikifora w Krynicy
Zyndranowa, Svidnik, Medzilaborce
Zwiedzanie Muzeów: Kultury Łemkowskiej (Zyndranowa), Kultury Ukraińskiej (Svidnik), Sztuki Nowoczesnej Andy’ego Warhola (Medzilaborce)
Zdynia i okolice
Piesza wycieczka na górę Rotunda (cmentarz wojenny); zwiedzanie cerkwi w Zdyni; odwiedziny grobu św. Maksyma Gorlickiego; wizyta na polu Łemkowskiej Watry; ognisko
W cyklu 2021/SL:
MODUŁ I: HISTORIA 1. Mniejszości narodowe i etniczne – pojęcie, m.n.i e. w RP 2. Pochodzenie Łemków a. Teoria wołoska b. Teoria tracka c. Teoria białochorwacka 3. Na styku Polski i Rusi a. Państwo polskie (X-XIV w.): chrzest Mieszka I, monarchia patrymonialna, rozbicie dzielnicowe i zjednoczenie – Władysław Łokietek i Kazimierz Wielki b. Ruś Kijowska i Halicko-Włodzimierska: chrzest Włodzimierza Wielkiego, Jarosław Mądry i rozbicie dzielnicowe, księstwo halicko-włodzimierskie c. Stosunki Polski i Rusi od X w. do XIV w.: zajęcie Grodów Czerwieńskich przez Włodzimierza Wielkiego, wyprawa kijowska Bolesława Chrobrego, kontakty dynastyczne Piastów i Rurykowiczów, Ruś Halicka w XIV w. i jej zajęcie przez Kazimierza Wielkiego 4. Kolonizacja wołoska a. Osadnictwo polskie w Karpatach b. Przyczyny migracji wołoskiej c. Przebieg kolonizacji rusko-wołoskiej XV-XVI w. 5. Łemkowie w I RP a. Tołhaje – karpaccy rozbójnicy b. Konfederacja barska na Łemkowszczyźnie 6. Pod zaborem austriackim a. Zniesienie pańszczyzny w Galicji b. Emigracja do USA i Kanady c. Orientacje narodowe: starorusini, moskalofile, Ukraińcy 7. I wojna światowa a. Bitwa pod Gorlicami b. Obóz koncentracyjny Thalerhof c. Próby państwowotwórcze: republiki floryncka i komaniecka 8. Łemkowie w II RP a. Orientacje narodowe b. Życie religijne: schizma tylawska i powołanie Apostolskiej Administracji Łemkowszczyzny 9. II wojna światowa a. Kampania wrześniowa na Łemkowszczyźnie b. Okupacja hitlerowska c. Operacja dukielska d. UPA na Łemkowszczyźnie 10. Wysiedlenia a. „Wymiana ludności” z USRR (1944-1946) b. Akcja „Wisła” 11. Łemkowie w PRL a. Życie „na obczyźnie” b. Ograniczone powroty po 1956 r. c. Działalność Łemków w ramach Ukraińskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego d. Odrodzenie życia kulturalnego w latach 80. 12. Łemkowie w III RP a. Stary/nowy podział: Rusini/Ukraińcy b. Życie społeczno-kulturalne c. Życie religijne 13. Łemkowie/Rusini na świecie a. Ukraina b. Słowacja c. Serbia d. USA i Kanada e. Inne (Węgry, Rumunia, Chorwacja i in.)
MODUŁ II: KULTURA I INSPIRACJE 1. Życie codzienne Łemków: a) Strój łemkowski b) Rolnictwo i rzemiosło c) Zwyczaje d) Kuchnia 2. Literatura łemkowska i inspirowana Łemkowszczyzną: a) Bohdan Ihor Antonycz b) Poeci współcześni: Władysław Graban, Piotr Trochanowski (ps. Petro Murianka) c) Mirosław Nahacz d) Jerzy Harasymowicz e) Wydawnictwo Czarne: Andrzej Stasiuk i Monika Sznajderman f) Jurij Andruchowycz ("Dwanaście kręgów") 3. Malarstwo: a) Epifaniusz Drowniak „Nikifor” b) Andy Warhol 4. Film: a) "Mój Nikifor" b) "Wino truskawkowe" c) Łemkowszczyzna na drugim planie: "Ogniem i mieczem", "Dom zły", "Wołyń", "Zimna wojna", "Wataha"
|
Cele kształcenia
C1 Zapoznanie studentów z grupą etniczną Łemków i jej kulturą
C2 Wzmocnienie w studentach cechy otwartości na inne kultury
C3 Integracja studentów poprzez wspólną pracę badawczą
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Materiały dostępne są w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu.
Kierunek studiów
Komunikacja europejska
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład konwersatoryjny
Dyskusja
Metoda badawcza (dociekania naukowego)
Metoda warsztatowa
Metoda projektu
Pokaz i obserwacja
Demonstracje dźwiękowe i/lub video
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nie
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 75
Czytanie wskazanej literatury 30
Przygotowanie przydzielonego zadania 15
Poziom przedmiotu
II stopień
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
I rok
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Podstawowa wiedza w zakresie metod i technik badawczych nauk humanistycznych i społecznych
Podstawowa wiedza na temat historii Europy Środkowo-Wschodniej
Podstawowe umiejętności w zakresie przygotowywania prezentacji multimedialnych
Podstawowe umiejętności w zakresie pracy z materiałem audiowizualnym (filmowanie, fotografowanie, montaż)
Podstawowe umiejętności w zakresie obsługi mediów społecznościowych
Otwartość na inne kultury
Umiejętność dyskusji i pracy w grupie
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
C1 Zapoznanie studentów z grupą etniczną Łemków i jej kulturą
C2 Wzmocnienie w studentach cechy otwartości na inne kultury
C3 Integracja studentów poprzez wspólną pracę projektową
Efekty kształcenia
Student/-ka:
potrafi scharakteryzować i umiejscowić Łemków w mozaice narodowościowej Europy;
wymienia i opisuje elementy materialnej i niematerialnej kultury łemkowskiej;
wymienia organizacje łemkowskie w Polsce i ich najważniejsze postulaty;
identyfikuje wybitnych Łemków, m.in. artystów, działaczy społecznych ;
wskazuje walory turystyczne Beskidu Niskiego;
potrafi pracować w grupie nad projektem badawczym;
zabiera głos w dyskusji w środowisku wielokulturowym.
Kryteria oceniania
Przygotowanie reportażu filmowego
W ramach przygotowania reportażu studenci zrealizują przydzielone wcześniej zadania: filmowanie (1 osoba), fotografowanie (1), montaż (1), obsługa mediów społecznościowych (1), prezentacje tematyczne (11), przygotowanie wywiadów (3 zespoły 3-osobowe).
Na ocenę studenta składać się będzie ogólna ocena przygotowanego przez grupę reportażu (50 %) oraz ocena realizacji przez studenta przydzielonego zadania (50 %).
bardzo dobry (bdb; 5,0): od (90 % + 1) punktów
dobry plus (+db; 4,5): od (80 % + 1) do 90 % punktów
dobry (db; 4,0): od (70 % + 1) do 80 % punktów
dostateczny plus (+dst; 3,5): od (60 % + 1) do 70 % punktów
dostateczny (dst; 3,0): od (50 % + 1) do 60 % punktów
niedostateczny (ndst; 2,0): do 50 % punktów
Literatura
Obowiązkowa
Chodubski A. J., Wstęp do badań politologicznych, Gdańsk 2004.
Grzesik W., Traczyk T., Wadas B., Beskid Niski. Od Komańczy do Wysowej. Przewodnik krajoznawczy, Warszawa 2015.
Kryciński S., Łemkowszczyzna nieutracona, Rzeszów 2018.
Dodatkowa
Kryciński S., Łemkowszczyzna po obu stronach Karpat, Rzeszów 2016.
Kryciński S., Łemkowszczyzna. Czas wojny i pokoju, Rzeszów 2018.
W cyklu 2021/SL:
Obowiązkowa Grzesik W., Traczyk T., Wadas B. 2015, Beskid Niski. Od Komańczy do Wysowej. Przewodnik krajoznawczy, Warszawa. Reinfuss R. 1990, Śladami Łemków, Warszawa.
Dodatkowa Kryciński S. 2016, Łemkowszczyzna po obu stronach Karpat, Rzeszów Kryciński S. 2018, Łemkowszczyzna. Czas wojny i pokoju, Rzeszów. Kryciński S. 2018, Łemkowszczyzna nieutracona, Rzeszów.
|
Uwagi
W cyklu 2021/SL:
Warsztaty 75 h Nauczanie zdalne z wykorzystaniem narzędzi wskazanych przez UAM
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Na ocenę studenta składać się będzie ocena z modułu I (50 %) i modułu II (50 %). Moduł I: studenci przygotują prezentację multimedialną na jeden z tematów zawartych w treściach kształcenia. Prezentacje będą przygotowywane w parach (ew. w zespołach trzyosobowych lub pojedynczo w przypadku nieparzystej liczby studentów). Najlepsze prezentacje zostaną przedstawione w formie referatów na studenckiej sesji naukowej kończącej moduł I. Moduł II: studenci zrealizują projekt do wyboru – warsztaty kuchni łemkowskiej lub interpretacja literatury łemkowskiej/inspirowanej Łemkowszczyzną (inscenizacja lub czytanie performatywne).
bardzo dobry (bdb; 5,0): wyróżniająca się prezentacja/projekt dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra prezentacja/projekt dobry (db; 4,0): dobra prezentacja/projekt dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczna prezentacja/projekt dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca prezentacja/projekt niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca prezentacja/projekt
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: