Animacja kultury 16-ANIKUL-11
Student podczas zajęć zostanie zapoznany z następującymi zagadnieniami:
1. Animacja kultury. Wprowadzenie do przedmiotu
2. Etapy projektu animacyjnego:
• opracowanie koncepcji i założeń,
• identyfikacja pomysłu z potrzebami społecznymi (diagnoza),
• budowanie zespołu organizacyjnego,
• pozyskiwanie środków i planowanie budżetu,
• pozyskiwanie partnerów do realizacji przedsięwzięcia,
• podział obowiązków i harmonogram działań,
• promocja wydarzenia,
• realizacja działań animacyjnych,
• ewaluacja projektu,
• rozliczenie przedsięwzięcia.
3. Pozyskiwanie środków finansowych na działania animacyjne:
• źródła finansowania (programy grantowe, sponsorzy, crowdfunding),
• projekt jako sposób na zorganizowanie działań o charakterze
animacyjnym,
• budżet wydarzenia,
• wnioski grantowe.
4. Dobre praktyki z zakresu animacji kulturowej:
• cechy dobrego animatora,
• metody pracy,
• rozwiązywanie problemów,
• doświadczenia lokalne i nie tylko.
5. Animacja w praktyce. Realizacja projektu studenckiego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia eu student/studentka:
- zna i rozumie podstawowe pojęcia oraz ujęcia teoretyczne z zakresu animacji
kulturowej,
- zna i rozumie funkcje instytucji kultury, organizacji pozarządowych, szkół
w prowadzeniu działalności animacyjnej,
- zna i rozumie metody pracy wykorzystywane w projektach animacyjnych
kierowanych do różnych grup odbiorczych,
- zna źródła finansowania działań kulturalnych o charakterze animacyjnym,
- potrafi przeprowadzić diagnozę środowiska lokalnego,
- potrafi przygotować wnioski grantowe,
- potrafi zrealizować działania animacyjne w środowisku lokalnym,
- potrafi diagnozować i rozwiązywać typowe problemy związane z zarządzaniem
projektem animacyjnym,
- potrafi dokonać ewaluacji projektu po jego zakończeniu oraz rozliczyć projekt,
- jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, w tym do
podejmowania działań animacyjnych w środowisku lokalnym.
Kryteria oceniania
Studenci są oceniani za przygotowanie i aktywne uczestnictwo w zajęciach
(w tym za znajomość literatury). Są zobligowani do realizacji projektu animacyjnego o zasięgu lokalnym. Ich wiedza, umiejętności i kompetencje
w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu, zostaną zweryfikowane poprzez kolokwium pisemne.
Elementy oceny końcowej:
• przygotowanie do zajęć i aktywność – 20%
• projekt – 50%
• kolokwium – 30%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
‒ Dworakowska Z., Jackson B., Kurz I. i in., Teraz! Animacja kultury, Warszawa
2008.
‒ Czyżewski K., Czas animacji kultury, „Kultura Współczesna” 2009, nr 4,
s. 7-12.
‒ Grad J., Badanie a diagnozowanie uczestnictwa w kulturze, „Kultura
Współczesna” 2016, nr 5, s. 17-30.
‒ Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce.
Zmiany modelu. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, Poznań 2005.
‒ Inkubator Kultury. Poradnik animatora kultury, Lublin 2012.
‒ Kosińska M., Diagnoza w kulturze i „terenowe” studia kulturowe, „Kultura
Współczesna” 2016, nr 5, s. 63-84.
‒ Litwinowicz-Droździel M., Ożywić animatora kultury, „Kultura Współczesna”
2009, nr 4, s. 13-22.
‒ Rogozińska A., Animacja kultury a zmiana społeczna w kontekście community
arts i community cultural development, Kultura Współczesna” 2009, nr 4,
s. 90-102.
‒ Sikorska K. (red.), Poradnik metodyczny. Edukacja kulturowa, Poznań 2016.
‒ Skórzyńska A., Do zastosowania? Teoretyzowanie a diagnozowanie kultury,
„Kultura Współczesna” 2016, nr 5, s. 43-62.
‒ Skórzyńska A., Nieszczewska M., Profesjonalizacja kreatywności. Protokoły
animacji, „Kultura Współczesna” 2009, nr 4, s. 59-74.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: