Animacja kultur lokalnych 16-AKLO-11
Treści kształcenia:
1. Animacja jako forma pracy kulturalnej, trzy perspektywy definiowania animacji kultury (kulturoznawcza, pedagogiczna, antropologiczna).
2. Kompetencje animatora kultury (diagnoza, projektowanie, organizacja, komunikacja) i obszary animacji kultury (społeczności lokalne – kultury lokalne, kultury grupowe, mniejszościowe, czas wolny, ekspresja twórcza, życie publiczne – postawy, problemy praktyczne).
3. Warunki pracy animacyjnej (polityka kulturalna i zasady finansowania w sektorze kultury, instytucjonalne i pozarządowe formy organizacji działań kulturalnych).
4. Elementy projektu animacji: misja, wizja, opis grupy docelowej, harmonogram, kosztorys, zasoby projektu.
5. Kulturalna mapa regionu: instytucje i organizacje wsparcia pracy animacyjnej.
6. Praca w zespołach projektowych: temat projektu i opis grupy docelowej.
7. Praca w zespołach projektowych: misja i wizja projektu.
8. Praca w zespołach projektowych: harmonogram, kosztorys, zasoby projektu.
9. Ewaluacja pracy zespołowej – publiczna prezentacja projektów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
- rozumie specyfikę animacji kultury jako formy pracy kulturalnej, ze wskazaniem na trzy podstawowe sposoby jej definiowania (kulturoznawczy, pedagogiczny, antropologiczny) oraz cele i metody pracy animacyjnej i ich miejsce we współczesnym życiu kulturalnym;
- rozumie specyfikę pracy na poszczególnych etapach procesu animacyjnego (preanimacja: diagnoza, pisemna wersja projektu, animacja właściwa: realizacja zadań i zarządzanie projektem).
W zakresie umiejętności:
- prawidłowo interpretuje potrzebę realizacji procesu animacyjnego w odniesieniu do społeczności i grup, zagrożonych postawami pasywizmu, prezentyzmu lub podlegających wykluczeniu społecznemu;
- formułuje i wyjaśnia temat projektu oraz opisuje i uzasadnia jego cele, korzysta ze źródeł literaturowych oraz innych dostępnych informatorów, zawierających informacje na temat sieci organizacji, instytucji kultury i możliwych programów wsparcia pracy animacyjnej, pisze wybrane części projektu animacji kultury.
W zakresie kompetencji społecznych:
- obiektywnie ocenia pracę swoją i swojego zespołu, zwłaszcza w odniesieniu do podziału i wywiązywania się z obowiązków, wykazuje się umiejętnością dyskutowania o celach projektu i publicznego prezentowania wyników pracy zespołowej.
Kryteria oceniania
Realizacja projektu
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu
Praktyki zawodowe
---
Literatura
G. Dziamski, Muzea sztuki współczesnej jako centra animacji, [w:] Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej, T. 2, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2009.
G. Godlewski, Animacja i antropologia. Następna generacja, [w:] Lokalnie. Animacja kultury/Community arts, Warszawa 2008, s. 4-13.
A. Schindler, Czym jest animacja społeczno-kulturalna [w]: Konteksty animacji społeczno kulturalnej, Wrocław 2004.
A. Schindler, O istocie animacji [w]: Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych, Wrocław 2000.
J. Grad, U. Kaczmarek, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana Modelu, Poznań 1999.
A. Ptak, Community arts. Wprowadzenie do idei, oraz Community arts. Wprowadzenie do praktyki [w:] Lokalnie. Animacja kultury/Community arts, Warszawa 2008, s. 36-73.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: