Antyczne dziedzictwo Europy 16-ADEC-11
Wprowadzenie w problematykę oraz terminologię, analizowanie najważniejszej problematyki:
Spuścizna antycznej myśli politycznej. Demokracja ateńska a współczesne demokracje. Funkcjonowanie ustroju Republiki Rzymskiej, historyczne i współczesne odniesienia. Starożytność w propagandzie politycznej państw europejskich w XX wieku.(głównie faszyzm, problem starożytnej Germanii w powojennym polsko-niemiecki dialogu politycznym)
Wprowadzenie w problematykę oraz terminologię, analizowanie najważniejszej problematyki:
Sztuka i architektura grecko-rzymska inspiracją dawniej i współcześnie.
Największe osiągnięcia grecko-rzymskiej architektury (tolos, świątynia dorycka, świątynia jońska, świątynia koryncka, miejskie założenia hellenistyczne, teatr, ołtarz, grobowiec, grecki-rzymski teatr, amfiteatr, Rzym antyczny, bazylika wczesnochrześcijańska oraz kopułowa) Echa architektury greckiej oraz rzymskiej w budowlach (gnieźnieńskich lub poznańskich ) Rzeźby grecka oraz rzymska. Wpływ antyku na rzeźbę renesansu (tematy mitologiczne, postacie bogów, nimfy, amorki i motywy rzeźby dekoracyjnej)
Wprowadzenie w problematykę oraz terminologię, analizowanie najważniejszej problematyki:
Twórczość pisarska świata antycznego i wpływ na późniejszą literaturę. Historiografia grecka i rzymska na przykładzie Herodota, Tukidydesa, Liwiusza, Swetoniusza, Tacyta, Ammiana Marcellinusa. Grecko-rzymska „Literatura piękna” (eposy: Iliada, Odyseja, Eneida. Tragedia Sofoklesa. Komedia: Arystofanes. Lityka: Horacy) Motywy antyczne w literaturze i filmie (motyw wędrówki (Odyseja, Boskiej komedii Dantego) mit trojański w „Odprawie posłów greckich” Kochanowskiego, motyw prometejski W „Wielkiej Improwizacji” III części „Dziadów” Adama Mickiewicza.
Wprowadzenie w problematykę oraz terminologię, analizowanie najważniejszej problematyki:
„Wolność należy do tych, którzy mają odwagę jej bronić”. Wojskowość czasów antycznych. Grecka falanga. Legiony rzymskie. Recepcja wojskowość antycznej w filmie XX-XXI wieku na przykładzie: Troja (2004), 300 ( 2006), Aleksander (2004), Upadek Cesarstwa Rzymskiego (1964), Gladiator (2000), Centurion (2010), Dziewiąty legion (2011), Ostatni legion (2006).
Wprowadzenie w problematykę oraz terminologię, analizowanie najważniejszej problematyki:
„Filozofia jest uprawą ducha”. Zarys filozofii antycznej: początki, sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles, Cyceron, Seneka, Plotyn, św. Augustyn, św. Grzegorz z Nyssy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
ocenić zakres oddziaływania dorobku Greków i Rzymian na kulturę europejska na przestrzeni wieków
praktycznie wykorzystać terminologię z zakresu kultury w badaniach nad recepcją antyku w epoce nowożytnej oraz współczesnej
poszerzać własne horyzonty poznawcze w zakresie recepcji kultury antycznej w Europie nowożytnej oraz współczesnej
rozpoznać właściwie miejsce cywilizacji grecko-rzymskiej w dziejach Europy
analizować, opisywać i wyjaśniać teksty kultury europejskiej z punktu widzenia wpływu dziedzictwa antyku
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową studenta składają się trzy elementy:
Referat wygłoszony na ocenę na ocenę (3-5).
Recenzja publikacji naukowej na ocenę (3-5).
Zdanie kolokwium końcowego na ocenę (w formie ustnej) (3-5).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Bender P., Ameryka – Nowy Rzym. Historia równoległa dwóch imperiów, Warszawa 2004
Bieńkowski T., Recepcja antyku w Europie, [w:] idem, Antyk w literaturze i kulturze staropolskiej. Główne problemy i kierunki recepcji, Wrocław 1976, s. 19-36, s. 120-130.
Mrozewicz L., Historia powszechna. Starożytność, Poznań 2005
Jaczynowska M., Pawlak M., Starożytny Rzym, Warszawa 2008
Kuryłowicz M., Prawo rzymskie. Historia, tradycja, współczesność, Lublin 2003
Schumacher L., Faszystowska recepcja propagandy augustowskiej, Poznań 2003
Kolb F., Imperium Romanum: antyczny model globalizacji?,
Kolb F., „Troja”. Mity, polityka, historia i nauka, Poznań 2009
Plezia M., Tysiąclecie kultury antycznej w Polsce, Eos 56, 1966, s. 321-333
Mikołajczak A. W., Łacina w kulturze polskiej, Wrocław 1997
Curtius E.R., Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, wyd. 2, Kraków 1997, s. 9-42
Ziółek P., Idea imperium, Warszawa 1997
Literatura uzupełniająca
Ciesielski M., Starożytna Germania i Germanie w historiografii polskiej. Od Naruszewicza po czasy współczesne, Gniezno 2011.
Totalitaryzmy XX wieku, red. W. Kozub-Ciembroniewicz , H. Kowalska-Stus , B. Szlachta , M. Kiwior-Filo, Warszawa 2011.
Koch W., Style w architekturze, Warszawa 2005.
Makowiecka E., Sztuka grecka, Warszawa 2006.
Picard G. C., Sztuka rzymska, Warszawa 1975.
Ligocki A., Sztuka renesansu, Warszawa 1973.
Podbielski H., „Historia przekazu literatury greckiej”, [w:] Literatura starożytnej Grecji, red. H. Podbielski, t. I (Epika — Liryka — Dramat ), Lublin 2005.;
Bravo B., Wipszycka E., „Historiografia antyczna”, [w:] E. Wipszycka (red.), Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu. źródłoznawstwo starożytności klasycznej, Warszawa 2001.
Lewandowski I., Historiografia rzymska, Poznań 2007.
Rychlewska L., Dzieje literatury rzymskiej, Wrocław 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: