Moduł fakultatywny I "Korzenie" (2) - Antyczne dziedzictwo Europy 16-ADE-11
Nakreślenie panoramy historycznej Starożytnego Bliskiego Wschodu w kontekście jej znaczenia dla rozwoju cywilizacji europejskiej. Wprowadzenie pojęcia rewolucji neolitycznej. Omówienie najstarszych cywilizacji, Sumeru i Egiptu oraz wskazanie ich dokonań kulturowych (np. epos o Gilgameszu) i wpływ na cywilizację grecko-rzymską.
Scharakteryzowanie teorii o pomoście między cywilizacjami Wschodu i Zachodu – najstarsze cywilizacje Morza Egejskiego, kultura Grecji archaicznej.
Zjawisko wojen Greckich jako przykład kształtowania się świadomości „narodowej”.
Omówienie różnic pomiędzy kulturą klasyczną a hellenistyczną. Powstanie uniwersalizmu greckiego. Narodziny i znaczenie mitologii.
Osiągnięcia kultury etruskiej a powstanie Rzymu. Paralela pomiędzy ustanowieniem Republiki Rzymskiej a Rewolucją Francuską.
Rzym w okresie podboju Italii. Początki konfliktów między warstwami społecznymi.
Zjawisko ustanowienia prawa rzymskiego i jego znaczenie dla współczesnej Europy. Ustrój polityczny Republiki Rzymskiej.
Cesarstwo Rzymskie. Przesłanki jedności świata rzymskiego a przyczyny jego upadku.
Omówienie dalekosiężnego oddziaływania Cesarstwa Rzymskiego – renesans karoliński, powrót do idei zjednoczonej Europy, Cesarstwo Rzymskie Narodu Niemieckiego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu
i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
wszechstronnie i dogłębnie rozumieć wpływ antycznego dziedzictwa Europy na jej współczesną kulturę
posługiwać się wybranymi koncepcjami historycznymi i kulturowymi w odniesieniu do czasów antycznych
wykorzystywać poznaną terminologię z zakresu badań nad kulturą
wykorzystywać zdobytą wiedzę w celu poszerzania własnych horyzontów poznawczych
czytać samodzielnie teksty źródłowe stanowiące dziedzictwo kulturowe Europy
Kryteria oceniania
Egzamin ustny na ocenę.
Literatura
Alföldy G., Historia społeczna starożytnego Rzymu, tłum. A. Gierlińska, Poznań 2003.
Bravo B., Wipszycka E., Starożytność. T. 3. Okres hellenistyczny, Warszawa 1992.
Cary M., Scullard H.H., Dzieje Rzymu. T1, T2, tłum. J. Schwakopf, Warszawa 2001.
Crawford M., Rzym w okresie republiki, tłum. J. Rohoziński, Warszawa 2004.
Davies J.K., Demokracja w Grecji klasycznej, tłum. G. Muszyński, Warszawa 2003.
Heather P., Upadek Cesarstwa Rzymskiego, tłum. J. Szczepański, Poznań 2006.
Murray O., Narodziny Grecji, tłum. A. Twardecki, Warszawa 2004.
Syme R., Rewolucja rzymska, tłum. A. Baziór, Poznań 2009.
Walbank F.W., Świat hellenistyczny, tłum. G. Muszyński, Warszawa 2003.
Wells C., Cesarstwo rzymskie, tłum. T. Duliński, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: