Składnia i morfologia języka angielskiego 15-SIMJAN-NA-12
Główne cele kursu to (i) przekazać studentom wiedzę z zakresu składni języka angielskiego, w tym odnośnie budowy struktury frazowej, zasad tworzenia zdań, procesów derywacyjnych oraz roli informacji leksykalnej w budowie struktur; przy zastosowaniu opisu opartego o współczesne modele gramatyki generatywnej, (ii) rozwinąć u studentów zdolności analityczne i syntetyczne potrzebne do opisu struktur składniowych oraz zapoznać ich z podstawową terminologią służącą takiemu opisowi, (iii) przekazać studentom podstawowe informacje na temat morfologii języka angielskiego i derywacji morfologicznej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi
1. przedstawić i opisać formalne schematy budowy różnych typów fraz i zdań angielskich
2. określić składniowe procesy derywacyjne, w tym podstawowe reguły tworzenia różnych typów struktur zdaniowych
3. opisać budowę morfologiczną wyrazów a także omówić podstawowe reguły derywacji morfologicznej
4. opisać budowę fraz i zdań angielskich przy użyciu prawidłowej terminologii i metod obrazowania struktury (zapis przy pomocy diagramów i nawiasów)
5. wyprowadzić budowę fraz i zdań z podstawowych schematów derywacyjnych oraz z leksykalnych wymagań selekcyjnych wyrazów
6. zastosować kryteria opisowe i lingwistyczne do faktów z zakresu składni języka angielskiego rozróżniając podejście deskryptywne od preskryptywnego
7. uzasadniać empirycznie proponowane rozwiązania teoretyczne i zna podstawy metodologii językoznawczej
8. zastosować elementy językoznawczego opisu komparatywnego, odnosząc fakty z zakresu składni języka angielskiego do innych języków, np. polskiego
9 prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu gramatyki opisowej i językoznawstwa
10 wspólnie z innymi w drodze wymiany informacji wyodrębnić i rozwiązać praktyczne zadania z zakresu składni języka angielskiego
Kryteria oceniania
Typy oceniania: (D- ocenianie diagnostyczne, F – ocenianie formujące; P - ocenianie podsumowujące)
P – egzamin pisemny: napisanie testu. Pytania zamknięte polegają na dokonaniu wyboru właściwej odpowiedzi, dokończenia definicji, dostosowania terminologii, przyporządkowaniu elementów, określenie prawdziwości twierdzeń. Pytania otwarte polegają na udzieleniu odpowiedzi opisowej i rozwiązaniu zadań w zakresie analizy strukturalnej zdań i fraz.
D - krótki test pisemny przeprowadzony na początku zajęć, sprawdzający przeczytanie zadanego tekstu i zrozumienie bieżącego materiału
F – wspólne rozwiązywanie ćwiczeń i zadań związanych z omawianym tematem
Literatura
Carnie, Andrew. 2013. Syntax: A Generative Introduction. Third Edition. Malden: Willey-Blackwell Malden : Blackwell Publishing
Gelderen van, Elly. 2010. An Introduction to the Grammar of English. Amsterdam: John Benjamins
Koeneman, Olaf & Zeijlstra, Hedde 2017. Introducing Syntax. Cambridge: Cambridge University Press.
O’Grady, W – M. Dobrovolsky – M. Aronoff. 1989, 1993. Contemporary Linguistics: An Introduction. New York : St. Martin's Press.
Roberts, I.2023. Beginning Syntax. Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: