Perswazja w mediach 15-PWM-JIK-11
Treści programowe dla zajęć:
Pragmatyczna interpretacja tekstu i mowy a procesy kognitywne zachodzące w mózgu podczas przetwarzania dyskursu medialnego: wprowadzenie.
Perswazja językowa w mediach: modele i teorie pragmatyczne oraz społeczno-psychologiczne.
Pragmatyka griceowska – podejście do analizy dyskursu perswazyjnego w mediach
Pragmatyka neo-griceowska – podejście do analizy dyskursu perswazyjnego w mediach
Pragmatyka post-griceowska – podejście do analizy dyskursu perswazyjnego w mediach
Złożona siła illokuyjna i typologia aktów mowy w dyskusie perswazyjnym mediów.
Teoria argumentacji: logika, dialektyka i retoryka Arystotelesa a dyskurs perswazyjny w mediach.
Pragma-dialektyczna teoria argumentacji i koncepcja nierzetelnego argumentu (tj. sofizmatu) w dyskusie perswazyjnym mediów.
Manipulacja językowa w dyskursie medialnym: modele i mechanizmy.
Rodzaje dyskursu mass-medialnego i metody analizy: podsumowanie.
Rodzaje politycznego dyskursu mass-medialnego i metody analizy: podsumowanie.
Dyskurs afektywny a wnioskowanie: emocje w języku mediów a proces przetwarzania kognitywnego
Struktura logicznie i pragmatycznie poprawnych argumentów a wnioskowanie w dyskursie medialnym
Moderowanie dyskusji i debat medialnych
Podsumowanie. Kolokwium zaliczeniowe.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- potrafi zidentyfikować pragmatykę wśród innych dziedzin językoznawczych i ma wiedzę na temat powiązania pragmatyki z innymi dziedzinami nauki
- zna pojęcia i metody z pragmatyki językoznawczej wykorzystywane do analizy tekstów medialnych
- potrafi stosować i omawiać poznane modele i teorie oraz samodzielnie poszerzać wiedzę na temat dodatkowych modeli i teorii adekwatnych do analizy wybranego rodzaju dyskursu perswazyjnego
- potrafi analizować i interpretować dyskurs medialny i polityczny w ujęciu pragmatycznym posługując się zdobytą wiedzą i informacjami zawartymi na platformie moodle
- potrafi formułować samodzielne wnioski, sądy krytyczne po przeprowadzeniu analizy tekstów medialnych pochodzących z różnych źródeł
- potrafi rozpoznać niezasadne i nierzetelne argumenty w dyskursie perswazyjnym wykorzystując omówione narzędzia pragmatyczne i narzędzia pragmatyczne opisane w materiałach zamieszczonych platformie moodle
- posiada umiejętność badawczą obejmującą rozróżnienie nadrzędnego celu debaty medialnej i poszczególnych celów uczestników sporu i wykorzystuje tą umiejętność do oceny zasadności argumentacji w dyskursie medialnym
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z tekstów naukowych z dziedziny pragmatyki oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
- potrafi formułować logicznie i pragmatycznie poprawne argumenty
- potrafi koordynować i moderować dyskusję zawierającą argumenty perswazyjne
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Egzamin pisemny
Kolokwium pisemne
Test
Prezentacja multimedialna
Praca pisemna semestralna (analiza wywiadu)
Ocena udziału w dyskusjach w czasie zajęć (odniesienie do przeczytanych artykułów naukowych)
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):znakomita znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, bardzo dobra umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, znakomita umiejętność formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, znakomita umiejętność selekcjonowania i integrowania informacji z tekstów naukowych, bardzo dobra umiejętność formułowania poprawnych pragmatycznie i logicznie argumentów, bardzo dobre kompetencje społeczne w zakresie moderowania dyskusji
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, dobra umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, dobra umiejętność formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, dobra umiejętność selekcjonowania i integrowania informacji z tekstów naukowych, dobra umiejętność formułowania poprawnych pragmatycznie i logicznie argumentów, dobre kompetencje społeczne w zakresie moderowania dyskusji
dobry (db; 4,0): dobra znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, dobra umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, dobra umiejętność formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, dobra umiejętność selekcjonowania i integrowania informacji z tekstów naukowych,dobra umiejętność formułowania poprawnych pragmatycznie i logicznie argumentów, popełnianie okazjonalnych błędów
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, ale ze znacznymi niedociągnięciami, zadowalająca umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, ale ze znacznymi niedociągnięciami,zadowalająca umiejętność formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, zadowalająca umiejętność selekcjonowania informacji z tekstów naukowych
dostateczny (dst; 3,0): .zadowalająca znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, zadowalająca umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, ale z licznymi błędami,słaba umiejętność formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, słaba umiejętność integrowania informacji z tekstów naukowych
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość pojęć i metod z pragmatyki językoznawczej wykorzystywanych do analizy tekstów medialnych, niezadowalająca umiejętność zastosowania modeli i teorii pragmatycznych do analizy dyskursu perswazyjnego, brak umiejętności formułowania samodzielnych wniosków po przeprowadzeniu analizy, brak umiejętności integrowania informacji z tekstów naukowych
Literatura
Brown, Keith (ed.). 2006. Encyclopedia of language and linguistics: Pragmatics Volume. Oxford: Elsevier. – wybrane artykuły naukowe dotyczące poszczególnych treści kształcenia z dziedziny pragmatyki i analizy dyskursu medialnego.
Bublitz, Wolfram, Christian Hoffmann (eds.). 2017. Pragmatics of Social Media. Berlin: De Gruyter Mouton.
Durant, Alan. 2010. Meaning in the Media : Discourse, Controversy and Debate. Cambridge: Cambridge University Press.
Eemeren, Frans H. van, Rob Grootendorst, Sally Jackson and Scott Jacobs. 1993. Reconstructing Argumentative Discourse. Tucaloosa: University of Alabama Press.
Eemeren, Frans H. van, Rob Grootendorst and Francisca A. Snoeck Henkemans. 2002. Argumentation: Analysis, Evaluation, Presentation. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Halmari Helena and Tuija Virtanen. 2005. Persuasion across genres: A linguistic approach. Amsterdam: John Benjamins.
Herbig, Art, Andrew F. Herrmann, Adam W Tyma (eds.). 2015. Beyond New Media : Discourse and Critique in a Polymediated Age. Lanham: Lexington Books.
Gass, Robert H. and John S.Seiter. 2014. Persuasion: Social Influence and Compliance. New York: Routledge.
McQuail, Dennis. 2005. McQuail's mass communication theory. London: Sage Publications.
O’Keefe, Daniel J. 2002. Persuasion: theory and research. Thousand Oaks: Sage.
Perloff, Richard M. 2010. The Dynamics of Persuasion: Communication and Attitudes in the 21st Century. New York: Routledge.
Petty, Richard, T. M. Ostrom, T. C. Brock. 2014 (the updated version). Cognitive Responses in Persuasion. New York: Taylor and Francis Group.
Reardon, Kathleen Kelley. 1991. Persuasion in practice. London: Sage Publications.
Stiff, James B. and Paul A.Mongeau. 2016. Persuasive communication. New York:The Guilford Press.
Walton, Douglas. 2007. Media argumentation: dialectic, persuasion, and rhetoric. New York: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: