Praktyczna nauka języka niderlandzkiego - 1. Kurs podręcznikowy I; 2. Kurs podręcznikowy II; 3. Gramatyka; 4. Mówienie i pisanie I; 5. Mówienie i pisanie II 15-PNJN-1BA-12
(Pierwszy semestr zajęć PNJN dla 1BA. Następny semestr - 15-PNJN-1BA-22.)
Treści kształccenia:
1. (CW1) i 2. (CW2) Kurs podręcznikowy I i II :
1. Podstawowe słownictwo związane z wybranymi sytuacjami komunikacyjnymi (m.in. przedstawianie się, pytanie o drogę i inne informacje, mówienie o pogodzie, składanie zamówienia w restauracji, wynajęcie pokoju, robienie zakupów, wizyta u lekarza, itd.).
2. Czytanie i analizowanie krótkich tekstów w ramach omawianych zakresów tematycznych.
3. (CW3) Gramatyka:
1. Teoria podstawowych zagadnień z gramatyki języka niderlandzkiego koncentrująca się wokół części mowy i struktury zdania, m.in. rzeczownik, czasownik, przymiotnik; składnia; czas przeszły.
2. Intensywne ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, rozwijające i sprawdzające umiejętność stosowania struktur językowych i zasad poprawnej gramatyki języka niderlandzkiego.
4. (CW4) i 5. (CW5) Mówienie i pisanie I i II:
1. Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne i pisemne w ramach zdefiniowanych bloków tematycznych (sytuacje dnia codziennego).
2. Ćwiczenia leksykalne obejmujące słownictwo przydatne w sytuacjach dnia codziennego.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. (CW1) i 2. (CW2) Kurs podręcznikowy I i II :
1. Potrafi prawidłowo posługiwać się słownictwem z wybranych zakresów tematycznych na poziomie podstawowym.
2. Potrafi prawidłowo zareagować w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych dnia codziennego.
3. Czyta ze zrozumieniem krótkie teksty o tematyce odpowiadającej wybranym zakresom tematycznym.
3. (CW3) Gramatyka:
1. Umiejętnie rozpoznaje i stosuje podstawowe struktury gramatyczne w języku niderlandzkim.
2. Potrafi samodzielnie pracować nad poszerzaniem własnej gramatyki w aspekcie teoretycznym i praktycznym.
4. (CW4) i 5. (CW5) Mówienie i pisanie I i II:
1. Potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowym zasobem słownictwa z wybranych zakresów tematycznych.
2. Potrafi formułować poprawne językowo i płynne krótkie wypowiedzi ustne na wybrane tematy.
3. Potrafi formułować poprawne językowo krótkie teksty dotyczące tematów dnia codziennego.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. (CW1) i 2. (CW2) Kurs podręcznikowy I i II :
1. Ocena zadań domowych (krótkie teksty), testy i kartkówki w ciągu roku akademickiego, pisemny egzamin PNJN na koniec roku akademickiego.
2. Monitorowanie pracy studenta na zajęciach, ustny egzamin PNJN na koniec roku akademickiego.
3. (CW3) Gramatyka:
1. Ocena zadań domowych, testy i kartkówki w ciągu roku akademickiego, pisemny egzamin PNJN na koniec roku akademickiego.
4. (CW4) i 5. (CW5) Mówienie i pisanie I i II:
1. Monitorowanie pracy studenta i studentów na zajęciach
2. Testy ustne i pisemne
3. Egzamin PNJN na koniec roku akademickiego.
Kryteria oceniania:
Aby móc podejść do egzaminu z PNJN na koniec roku akademickiego, student musi zaliczyć wszystkie komponenty PNJN w semestrze zimowym i letnim. Warunki zaliczenia poszczególnych kursów ustalają prowadzący.
Egzamin z praktycznej znajomości języka niderlandzkiego po dwóch semestrach nauki składa się z części pisemnej oraz części ustnej - rozmowa z komisją egzaminacyjną na zadany temat. Egzamin uważa się za zdany, jeśli student uzyska przynajmniej 61% z obu części. Ocena końcową jest średnią wyników z egzaminu pisemnego i ustnego. Kryteria oceniania:
85% - 100%: bardzo dobry (bdb; 5,0)
80% - 84%: dobry plus (+db; 4,5)
75% - 79%: dobry (db; 4,0)
70% - 74%: dostateczny plus (+dst; 3,5)
61% - 69%: dostateczny (dst; 3,0)
mniej niż 61%: niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
Devos R., H. Fraeters, P. Schoenaerts en H. van Loo. 2009. Vanzelfsprekend. Nederlands voor anderstaligen. Leuven: Acco
Fontein, A., P. de Kleijn en A. Pescher-ter Meer. 1998. Help! 1 Kunt u mij helpen?. Utrecht: NCB.
Fontein A., A. Pescher-ter Meer. 2004. Nederlandse Grammatica voor Anderstaligen. Utrecht: NCB.
Wiercińska, K. 2014. Niderlandzki. Gramatyka. Warszawa: Edgard.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: