Praktyczna nauka języka angielskiego - pisanie 15-PNJA-WR-CH-1BA-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJA-WR-CH-1BA-22.)
Treści kształcenia:
1. Czytanie, analiza i dyskusja akapitów wzorcowych w celu zidentyfikowania zasad organizacji typowego akapitu.
2. Ćwiczenia związane ze strukturą akapitu: idea przewodnia („controlling idea”), zdanie tematyczne / główne („topic sentence”), zdania rozwijające główne i podrzędne („major / minor supporting sentences”), zdanie podsumowujące, spójność (unity/cohesion), logika (coherence), kompletność.
3. Poznanie i wyćwiczenie poprzez pisanie i korektę 6 obowiązkowych typów rozwinięcia akapitu: przez listę / egzemplifikację, przez porównanie i różnice, przez klasyfikację, przez porządek przyczynowo-skutkowy (cause/effect), oraz 2 dodatkowych – przez definicję i przez opis / analizę procesu.
4. Ćwiczenia z praktycznego użycia języka: rejestr i styl, zdania złożone (complex, compound), efektywny dobór słownictwa, połączenia logiczne i wyrażenia łączące, podstawowe zasady interpunkcji.
5. Pisanie i poprawa min. 5-6 (kilkuzdaniowych) streszczeń do tekstów współczesnych o tematyce ogólnej o długości 100-210 słów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Potrafi skonstruować i napisać spójny, logiczny, wyczerpujący i generalnie poprawny językowo akapit ekspozycyjny o długości do 200 słów, także w warunkach ograniczenia czasowego (1-1,5 h).
2. Potrafi dobrać i zastosować w pisanym tekście właściwy retoryczny model rozwinięcia akapitu ekspozycyjnego, w zależności od postawionego bądź sformułowanego przez siebie tematu.
3. Potrafi napisać kilkuzdaniowe, w miarę precyzyjne i obiektywne streszczenie tekstu ogólnego o długości ok. 200-300 słów z zachowaniem podstawowej poprawności gramatycznej i leksykalnej.
4. Potrafi analizować strukturę krótkiego tekstu ekspozycyjnego, i wykorzystać tę umiejętność w korekcie, samo-korekcie, dyskusji, przygotowaniu streszczenia.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F – prace pisemne
F - prace pisemne oceniane specjalnym arkuszem ocen;
F – dyskusja na forum grupy i w pod-grupach
P - egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): …
dobry plus (+db; 4,5): …
dobry (db; 4,0): …
dostateczny plus (+dst; 3,5): …
dostateczny (dst; 3,0): …
niedostateczny (ndst; 2,0): …
Literatura
Oshima, A. and A. Hogue Writing Academic English
Zemach D.E., Islam C. 2006. Writing in paragraphs: From sentence to paragraph.
Morenberg, M. 1998. The Writer’s Options
Smalley, R. L. and M. K. Ruetten. 1990. Refining Composition Skills
Smalzer, W. R. 1996. Write to Be Read
Arnaudet, Martin L. 1990. Paragraph Development (+teacher’s guide)
Packer, N. Huddleston. 1997. Writing Worth Reading.
Hamp-Lyons, L. and B. Heasley. 1992. Study Writing
Imhoof, M. and H. Hudson. 1975. From Paragraph to Essay
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: