Praktyczna nauka języka angielskiego - wymowa 15-PNJA-PH-CH-2BA-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PNJA-PH-CH-2BA-22.)
Treści kształcenia:
1. Konsolidacja aspektów segmentalnych wymowy.
2. Mowa ciągła: formy słabe, junktura.
3. Mowa ciągła: Akcent zdaniowy i rytm.
4. Intonacja
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Dobrze panuje nad segmentalnymi aspektami swojej wymowy angielskiej.
2. Świadomie kontroluje aspekty mowy ciągłej.
3. Potrafi pracować nad swoją wymową samodzielnie.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F – sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja i komentarz podczas ćwiczeń na zajęciach; oceny nagrań i zadań zaliczeniowych.
P – ocena podczas końcowego egzaminu ustnego PNJA
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, znakomicie opanował wszystkie fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe oraz procesy mowy łączonej, wpływ języka ojczystego jest znikomy
dobry plus (+db; 4,5): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, bardzo dobrze opanował wszystkie fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe oraz procesy mowy łączonej, sporadycznie popełnia drobne błędy; wpływ języka ojczystego jest minimalny;
dobry (db; 4,0): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, dobrze opanował podstawowe fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe oraz procesy mowy łączonej, popełnia sporadyczne błędy; wpływ języka ojczystego jest minimalny
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, w zadowalającym stopniu opanował podstawowe fonemy, jednak nadal popełnia okazjonalne błędy w produkcji kontrastów dźwięków lub akcentowaniu wyrazów, nie stosuje form słabych we wszystkich potencjalnych kontekstach, okazjonalnie stosuje procesy mowy łączonej; okazjonalna interferencja z języka ojczystego nie zakłóca komunikacji
dostateczny (dst; 3,0): student posiada cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, dostatecznie opanował podstawowe fonemy, jednak nadal popełnia okazjonalne błędy w produkcji kontrastów dźwięków lub akcentowaniu wyrazów, nie stosuje form słabych we wszystkich potencjalnych kontekstach, udział procesów mowy łączonej jest znikomy; okazjonalna interferencja z języka ojczystego nie zakłóca komunikacji
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada dystynktywnych brytyjskich i amerykańskich cech wymowy, popełnia poważne błędy w podstawowych kontrastach fonemicznych (np. pary typu FLEECE vs KIT, kontrast dźwięczności na końcu słowa, kontrast długości samogłosek); błędnie akcentuje wyrazy wielosylabowe a nawet dwusylabowe, nie stosuje form słabych oraz procesów mowy łączonej, nie potrafi monitorować własnej wymowy, nie posiada świadomości językowej, ani umiejętności kontrolowania i poprawy własnych błędów; zauważalna jest silna interferencja z języka ojczystego.
Literatura
Słowniki wymowy
Jones, D. 2011. Cambridge English pronouncing dictionary. (18th edition by P. Roach, J. Setter and J. Esling With CD-ROM.) CUP.
Kenyon, J.S. and T.A. Knott. 1953. A pronouncing dictionary of American English. G.C. Merriam Co.
Lindsey, G. and Péter Szigetvári. CUBE pronunciation dictionary, with sound links: http://seas3.elte.hu/cube/
Upton, C. and W. Kretzschmar. 2017. The Routledge Dictionary of Pronunciation for Current English. (2nd edition). Routledge.
Wells, J. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) Pearson Education.
Podręczniki
Bradford, B. 1988. Intonation in context. Cambridge: Cambridge University Press.
Brazil, D. 1994. Pronunciation for advanced learners of English. Cambridge: Cambridge University Press.
Hewings, M. 2007. English pronunciation in use (Advanced). Cambridge: Cambridge University Press.
Vaughan-Rees, M. 1994. Rhymes and rhythm: A poem-based course for English pronunciation. London: Macmillan.
Weinstein, N. 2000. Whaddaya say? Guided Practice in Relaxed Speech (2nd edition). Pearson ESL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: