Praktyczna nauka języka angielskiego II - 1. Sprawności zintegrowane; 2. Gramatyka; 3. Wymowa; 4. Pisanie 15-PNJA-2BA-12
(Pierwszy semestr zajęć PNJA dla 2BA. Następny semestr: 15-PNJA-2BA-22.)
1. (CW1) Sprawności zintegrowane
Zajęcia w ramach komponentu "sprawności zintegrowane" (poprzednio: General English Speaking Course) dla 2 roku studiów licencjackich tworzą kurs na poziomie zaawansowanym, którego celem jest wprowadzenie studentów na wyższy poziom poprawności gramatyczno leksykalnej oraz płynności. W trakcie kursu studenci nabywają szeroki zakres słownictwa na poziomie zaawansowanym rozwijając jednocześnie swoje zdolności komunikacyjne co pozwala im na formułowanie własnych opinii w sposób przejrzysty, płynny i logiczny. Treść kursu obejmuje tematy wybrane na początku roku, które są integralną częścią zagadnień w czasie czerwcowego egzaminu ustnego. Materiały wykorzystywane w czasie zajęć pochodzą z autentycznych źródeł anglojęzycznych (programy telewizyjne i radiowe, prasa). Zakłada się, że kurs przyczyni się do osiągnięcia przez studentów wyższego, zaawansowanego poziomu umiejętności językowych i komunikacyjnych.
Treści kształcenia:
1. Zdrowie i sprawność fizyczna : wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje.
2. Popkultura: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje.
3. Edukacja: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje
4. Turystyka: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje
5. Imigracja: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje
6. Internet: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje
7. Praca: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje
8. Relacje międzyludzkie :wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje
--------------------
2. (CW2) Gramatyka
Treści kształcenia:
1. Omówienie teorii zagadnień, pojęć i terminów z gramatyki języka angielskiego na poziomie zaawansowanym niższym: struktura zdań złożonych (podrzędnych i współrzędnych), spójniki, zdania podrzędne przydawkowe i okolicznikowe, rzeczowniki odczasownikowe, konstrukcje bezokolicznikowe oraz imiesłowowe i zdania względne; poszerzenie praktycznej wiedzy z zakresu słownictwa, ze szczególnym uwzględnieniem czasowników frazowych, wyrażeń przyimkowych, idiomów oraz kolokacji.
2. Intensywne ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, rozwijające i sprawdzające umiejętność stosowania struktur językowych i zasad poprawnej gramatyki języka angielskiego: parafraza, test luk, rozumienie tekstu pisanego, słowotwórstwo, test gramatyczny wielokrotnego wyboru, odnajdywanie i poprawianie błędów. Tłumaczenie z języka polskiego na angielski zdań testujących zagadnienia gramatyczne na poziomie zaawansowanym niższym.
--------------------
3. (CW3) Wymowa
Kurs wymowy prowadzony jest na dwóch pierwszych latach studiów licencjackich (jedno zajęcie tygodniowo na II roku). Istnieje podział na grupy „amerykańskie” i „brytyjskie” odzwierciedlający się w stosowanym modelu wymowy. Celem kursu wymowy jest wykształcenie u studentów spójnej, w pełni zrozumiałej wymowy opartej na modelach fonemicznych i alofonicznych wzorowanych na rodzimych użytkownikach języka angielskiego.
Struktura kursu:
ekspozycja (np. słuchanie z naciskiem na wymowę; transkrypcja);
produkcja (np. ćwiczenia na zajęciach; ćwiczenia indywidualne w domu, z nagraniem i bez nagrania);
transfer do nowych kontekstów (np. dialogi przygotowane i spontaniczne, przemowy, czytanie tekstów na głos itp.).
Nauczanie wymowy na drugim roku koncentruje się na warstwie suprasegmentalnej obejmując:
akcent wyrazowy i zdaniowy,
rytm
intonację
procesy mowy łączonej.
Treści kształcenia:
1. Konsolidacja aspektów segmentalnych wymowy.
2. Mowa ciągła: formy słabe, junktura.
3. Mowa ciągła: Akcent zdaniowy i rytm.
4. Intonacja
--------------------
4. (CW4) Pisanie
Studenci uczą się umiejętności planowania i rozwijania eseju ekspozycyjnego (= informacyjnego) o długości 500-550 słów (semestr zimowy), oraz projektu badawczego w postaci referatu o długości 1500 słów na wybrany temat z zakresu kultury brytyjskiej lub amerykańskiej (semestr wiosenny). Ćwiczone są także podstawowe umiejętności badawcze, takie jak parafrazowanie, kompletowanie bibliografii czy cytowanie źródeł.
Treści kształcenia:
1. Planowanie i sporządzanie konspektu („outline”) eseju ekspozycyjnego.
2. Pisanie pełnego eseju ekspozycyjnego realizującego jeden z zakładanych modeli organizacyjnych / retorycznych (egzemplifikacja, porównanie/kontrast, przyczyny/skutki, opis/analiza procesu, klasyfikacja).
3. Doskonalenie poprawności językowej oraz efektywności komunikacyjnej składni i konstrukcji gramatycznych, stylu/rejestru, interpunkcji, słownictwa akademickiego w zależności do potrzeb / intencji piszącego.
4. Wyszukiwanie, ocena krytyczna, streszczanie i parafrazowanie informacji z dłuższego tekstu źródłowego, także pod kątem założonej (własnej) tezy.
5. Przygotowanie prostego eseju o charakterze naukowym (“research paper”) długości ok. 1500 słów z dziedziny kultury brytyjskiej lub amerykańskiej, w kolejno weryfikowanych przez nauczyciela etapach.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
1. (CW1) Sprawności zintegrowane
Po zakończeniu kursu student:
1. Posiada aktywną znajomość słownictwa wystarczająca do biernego i czynnego uczestnictwa w różnorodnych sytuacjach komunikacyjnych na poziomie B2+
2. Posiada podstawowe umiejętności z zakresu organizacji i prezentowania ustnych form wypowiedzi oraz potrafi przygotować prezentację na zadany temat, samodzielnie wyszukując i weryfikując informacje przydatne do budowania argumentacji swojej wypowiedzi.
3. Potrafi prowadzić rozmowę w uporządkowany i komunikatywny sposób przy pomocy poprawnych struktur językowych oraz potrafi odpowiednio dobrać rejestr w zależności od sytuacji komunikacyjnej.
4. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz pogłębiania swojej wiedzy językowej i doskonalenia zdobytych umiejętności.
--------------------
2. (CW2) Gramatyka
Po zaliczeniu kursu student:
1. Prezentuje podwyższoną świadomość językową oraz umiejętność samokontroli, zmierzającą do auto-korekty i analizy krytycznej w zakresie gramatyki języka angielskiego na poziomie zaawansowanym niższym.
2. Interpretuje autentyczny materiał językowy i rozpoznaje różnorakie aspekty gramatyki języka angielskiego na poziomie zaawansowanym niższym, wykorzystując zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce w formie ustnej i pisemnej.
3. Stosuje w praktyce skuteczne strategie rozwiązywania różnorodnych zadań egzaminacyjnych na poziomie zaawansowanym niższym.
4. Potrafi samodzielnie pracować nad poszerzaniem własnej gramatyki na poziomie zaawansowanym niższym w aspekcie teoretycznym i praktycznym.
5. Potrafi samodzielnie, analitycznie i krytycznie analizować, a także interpretować zdania i teksty pod kątem poprawności gramatycznej.
--------------------
3. (CW3) Wymowa
Po ukończeniu kursu student:
1. Dobrze panuje nad segmentalnymi aspektami swojej wymowy angielskiej.
2. Świadomie kontroluje aspekty mowy ciągłej.
3. Potrafi pracować nad swoją wymową samodzielnie.
--------------------
4. (CW4) Pisanie
Po zaliczeniu kursu student:
1. Potrafi skonstruować i napisać spójny, logiczny, wyczerpujący i poprawny językowo kilku-akapitowy esej ekspozycyjny o długości ok. 600 słów, także w warunkach ograniczenia czasowego (3h), odpowiednio stosując główny model rozwinięcia retorycznego w zależności od postawionego bądź sformułowanego przez siebie tematu (egzemplifikacja, porównanie/kontrast, przyczyny/skutki, opis/analiza procesu, klasyfikacja).
2. Potrafi przy wsparciu nauczyciela zastosować podstawowe umiejętności i czynności związane z przygotowaniem krótkiego eseju naukowego na ogólno-anglistyczny temat w oparciu o źródła (referatu, "research paper") o długości ok. 1000-1,500 słów - od wyboru i zawężenia tematu, poprzez sporządzenie tezy i planu/konspektu, wyszukanie tekstów źródłowych i sporządzenie notatek, skonstruowanie i napisanie wywodu wspomaganego informacją dobraną (streszczenie, parafraza, ewent. cytat) ze źródeł, po elementarną formalną redakcję według wzorca redakcyjnego (WA Stylesheet).
Kryteria oceniania
1. (CW1) Sprawności zintegrowane
Metody oceniania:
F - Testy leksykalne; monitorowanie wypowiedzi ustnych podczas zajęć; ocena prezentacji na zajęciach oraz przygotowanych w ramach zadań domowych; ocena aktywności podczas zajęć
P – Pisemny i ustny egzamin końcowy
F- Ocena prezentacji na zajęciach oraz przygotowanych w ramach zadań domowych; ocena skuteczności używania strategii komunikacyjnych
P – Ustny egzamin końcowy
F- monitorowanie w czasie zajęć; ocena aktywności studentów; ocena umiejętności indywidualnych oraz umiejętności pracy w zespole a także użycia odpowiednich strategii komunikacyjnych
F- formalna i merytoryczna ocena przez prowadzącego dodatkowych materiałów przygotowanych przez studentów
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): ...
dobry plus (+db; 4,5): ...
dobry (db; 4,0): ...
dostateczny plus (+dst; 3,5): ...
dostateczny (dst; 3,0): ...
niedostateczny (ndst; 2,0): ...
--------------------
2. (CW2) Gramatyka
Metody oceniania:
F- testy gramatyczno-leksykalnew czasie zajęć; monitorowanie wypowiedzi i prezentacji
P- pisemny egzamin końcowy PNJA
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): ...
dobry plus (+db; 4,5): ...
dobry (db; 4,0): ...
dostateczny plus (+dst; 3,5): ...
dostateczny (dst; 3,0): ...
niedostateczny (ndst; 2,0): ...
--------------------
3. (CW3) Wymowa
Metody oceniania:
F – sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja i komentarz podczas ćwiczeń na zajęciach; oceny nagrań i zadań zaliczeniowych.
P – ocena podczas końcowego egzaminu ustnego PNJA
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, znakomicie opanował wszystkie fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe oraz procesy mowy łączonej, wpływ języka ojczystego jest znikomy
dobry plus (+db; 4,5): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, bardzo dobrze opanował wszystkie fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe oraz procesy mowy łączonej, sporadycznie popełnia drobne błędy; wpływ języka ojczystego jest minimalny;
dobry (db; 4,0): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, dobrze opanował podstawowe fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe oraz procesy mowy łączonej, popełnia sporadyczne błędy; wpływ języka ojczystego jest minimalny
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, w zadowalającym stopniu opanował podstawowe fonemy, jednak nadal popełnia okazjonalne błędy w produkcji kontrastów dźwięków lub akcentowaniu wyrazów, nie stosuje form słabych we wszystkich potencjalnych kontekstach, okazjonalnie stosuje procesy mowy łączonej; okazjonalna interferencja z języka ojczystego nie zakłóca komunikacji
dostateczny (dst; 3,0): student posiada cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, dostatecznie opanował podstawowe fonemy, jednak nadal popełnia okazjonalne błędy w produkcji kontrastów dźwięków lub akcentowaniu wyrazów, nie stosuje form słabych we wszystkich potencjalnych kontekstach, udział procesów mowy łączonej jest znikomy; okazjonalna interferencja z języka ojczystego nie zakłóca komunikacji
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada dystynktywnych brytyjskich i amerykańskich cech wymowy, popełnia poważne błędy w podstawowych kontrastach fonemicznych (np. pary typu FLEECE vs KIT, kontrast dźwięczności na końcu słowa, kontrast długości samogłosek); błędnie akcentuje wyrazy wielosylabowe a nawet dwusylabowe, nie stosuje form słabych oraz procesów mowy łączonej, nie potrafi monitorować własnej wymowy, nie posiada świadomości językowej, ani umiejętności kontrolowania i poprawy własnych błędów; zauważalna jest silna interferencja z języka ojczystego.
--------------------
4. (CW4) Pisanie
Metody oceniania:
F - prace pisemne oceniane specjalnym arkuszem ocen;
P - egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): ...
dobry plus (+db; 4,5): ...
dobry (db; 4,0): ...
dostateczny plus (+dst; 3,5): ...
dostateczny (dst; 3,0): ...
niedostateczny (ndst; 2,0): ...
--------------------
OGÓŁEM:
Metoda oceniania:
Egzamin z praktycznej znajomości języka angielskiego po dwóch semestrach nauki, składający się z części pisemnej - esej i test gramatyczno-leksykalny oraz części ustnej - rozmowa z komisją egzaminacyjną na zadany temat. Oczekiwany stopień biegłości językowej : B2+ .
Kryteria oceniania:
Zob. strona PNJA.
Literatura
1. (CW1) Sprawności zintegrowane
McCarthy, M. and F. O’Dell. 2002. English Vocabulary in Use. Advanced. Cambridge University Press.
Thomas, B.J. 1991. Advanced Vocabulary and Idiom. Nelson.
Wright, J. 1999. Idioms Organiser. LTP.
Sunderland, P. (ed.), M. Vince. Advanced Language Practice (With Key). Macmillan ELT
Lim, P.L., M. Kurtin, L. Wellman. 2001.Grammar Workbook for the Toefl Exam. Arco
--------------------
2. (CW2) Gramatyka
Alexander, L.G. 1988. Longman English Grammar. Longman.
Allsop, J. 1991. Penguin English tests. Penguin Books.
Aspinall, T. Capel A. 2002. Advanced Masterclass CAE. OUP.
Bell, J. Gower R. 2005. Advanced expert CAE. Longman.
Bourke, K. 2003. Test It, Fix It: English Verbs and Tenses. Intermediate. OUP.
Bywater, F.V. 1982. A Proficiency Course in English with Key. Hodder and Stoughton.
Carter, R, and McCarthy, M. 2006. Cambridge Grammar of English. A Comprehensive Guide. CUP.
Evans, V. 2002a. CPE Use of English. Express Publishing.
Evans, V. 2002b. Entry tests CPE 2. Express Publishing.
Foley, M. & D. Hall.2012. My Grammar Lab Advanced C1/C2. Pearson.
French, A. 2003. CAE Testbuilder. Tests that Teach. Oxford: Macmillan.
Gethin, H. 1992. Grammar in Context. Proficiency Level English. Nelson.
Graver, B.D. 1990. Advanced English Practice. OUP.
Harrison, M. 2000. Proficiency Testbuilder. Macmillan.
Harrison, M. 2002. New Proficiency Testbuilder. Macmillan
Hewings, M. 2006. Advanced Grammar in Use. CUP.
Hewings, M. 2009. Grammar for CAE & proficiency. CUP.
Hurford, J. 2000. Grammar. A Student’s Guide. CUP.
Kaczmarski P. & Kaczmarski S. 1995. Testy z języka angielskiego. Wiedza Powszechna.
Kenny N. & Newbrook J. 2010. CAE Practice Tests Plus. Longman.
Kiljan, K. 2003. 1000 Trios. Handybooks.
Leech, G. 1987. Meaning and the English verb. Longman
Leech, G. 1989. An A-Z of English grammar and usage. Edward Arnold.
Lewis, M. 1986. The English verb. CUP.
Matasek, M. 1997. English Advanced Vocabulary and Structure Practice. Altravox Press.
Matasek. M. 2003. Zdania angielskie w parafrazie. Handybooks.
Parrot, M. 2000. Grammar for English Language Teachers. Cambridge.
Phillips, C. Increase your wordpower. Altravox Press.
Purpura, J. 2005. Assessing Grammar. Cambridge.
Quirk, R. & Greenbaum, S. 1973. A university grammar of English. Longman.
Scheffler, P. 1996. Gramatyka języka angielskiego w zdaniach do tłumaczenia. Altravox Press.
Scheffler, P. 2004. Repetytorium gramatyczne: język angielski. LektorKlett.
Side, R. & Wellman G. 1999. Grammar & vocabulary for Cambridge Advanced & Proficiency. Longman.
Skipper, M. Advanced Grammar & Vocabulary. Express Publishing.
Swan, M. 2005. Practical English Usage. Second Edition. OUP.
Swan, M. & Walter, C. 2011. Oxford English Grammar Course. Advanced. OUP.
Szymański, J. 2006. Sentence correction tests. Altravox Press.
Thornbury, S. 2005. How to Teach Grammar. Harlow: Longman.
Vince, M. 2003. Advanced Language Practice. Heinemann.
Vince, M. 2008. Macmillan English Grammar In Context. Advanced. Macmillan.
Watcyn-Jones, P. 1990. Test your English idioms. Penguin Books.
Watcyn-Jones, P. 1990. Test your phrasal verbs. Penguin Books.
Watcyn-Jones, P. 1991. Test your vocabulary. Penguin Books.
Watcyn-Jones, P. 1992. Test your prepositions. Penguin Books.
Wellman, G. 1989. The Heinemann English wordbuilder. Heinemann.
Woolard, G. 1999. Grammar with Laughter. Thomson.
Yule, G. 2001. Explaining English Grammar. Oxford.
--------------------
3. (CW3) Wymowa
Słowniki wymowy:
Jones, D. 2011. Cambridge English pronouncing dictionary. (18th edition by P. Roach, J. Setter and J. Esling; With CD-ROM.) CUP.
Kenyon, J.S and T.A. Knott. 1953. A pronouncing dictionary of American English. G.C. Merriam Co.
Lindsey, G. and Péter Szigetvári. CUBE pronunciation dictionary, with sound links: http://seas3.elte.hu/cube/
Upton, C. and W. Kretzschmar. 2017. The Routledge Dictionary of Pronunciation for Current English. (2nd edition). Routledge.
Wells, J. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) Pearson Education.
Podręczniki:
Bradford, B. 1988. Intonation in context. Cambridge: Cambridge University Press.
Brazil, D. 1994. Pronunciation for advanced learners of English. Cambridge: Cambridge University Press.
Hewings, M. 2007. English pronunciation in use (Advanced). Cambridge: Cambridge University Press.
Vaughan-Rees, M. 1994. Rhymes and rhythm: A poem-based course for English pronunciation. London: Macmillan.
Weinstein, N. 2000. Whaddaya say? Guided Practice in Relaxed Speech (2nd edition). Pearson ESL.
--------------------
4. (CW4) Pisanie
Oshima, A. and A. Hogue .Writing Academic English
Smalley, R. L. and M. K. Ruetten. 1990. Refining Composition Skills
Gehle, Q. (1987) Writing Essays
Zemach D.E., Rumisek L.A. 2005. Academic writing: from paragraph to essay
Packer, N. Huddleston. 1997. Writing Worth Reading
Jordan, R. R. 2001. Academic Writing Course
Smoke, T. 1999/2002. A Writer’s Workbook (+instructor’s manual)
Mlynarczyk, R. and S. B. Harber. 2000/2001. In Our Own Words (+ instructor’s manual)
Także:
Trimbur, J. 1998. The Call to Write
Leki, I. 1989. Academic Writing
Reid, Joy M. 1988. The Process Of Composition (+instructor’s manual)
Ramage J. D. 1997. The Allyn and Bacon Guide to Writing
Gordon, E. R. and L. Q. Troyka. 1987. Workbook for Writers
Mc Crea, B. and T. Lopez-Kemmerle. 1985. College Writing
McMahan, E. and S. Day. 1980. The Writer’s Rhetoric and Handbook
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: