Praktyczna nauka języka angielskiego IV - 1. Mówienie; 2. Pisanie; 3. Gramatyka praktyczna 15-PNJA-1MA-12
(Pierwszy semestr zajęć PNJA dla 1MA. Następny semestr - 15-PNJA-1MA-22.)
Tresci kształcenia:
1. (CW1) Mówienie:
1.Treści i słownictwo związane z 8-10 blokami tematycznymi: Polityka i stosunki międzynarodowe; Praca i kariera; Sport, gry i fitness; Zagadnienia genderowe; Koncepty alternatywne; Psychologia; Kultura i sztuka; Rozrywka; Media i dziennikarstwo; Zagadnienia etyczne; Nauka i technologia; Edukacja.
2. Ćwiczenia rozwijające spontaniczne i przygotowane wypowiedzi ustne w ramach zdefiniowanych bloków tematycznych.
3. Czytanie i analizowanie autentycznych tekstów i artykułów w ramach zdefiniowanych bloków tematycznych.
4. Ekspozycja na różnorodne anglojęzyczne multimedialne materiały audiowizualne.
--------------------
2. (CW2) Pisanie:
1. Utrwalenie wiedzy i umiejętności z zakresu organizacji esejów akademickich - ekspozycyjnych i argumentacyjnych (wstęp, teza, akapity rozwinięcia, metody zawierania kontr-tezy, efektywność konkluzji, logika.) oraz powtórzenie i/lub pogłębienie umiejętności mikro związanych z pisaniem i korektą tekstów na poziomie zaawansowanym: istotne struktury gramatyczne, struktury stylistyczno-retoryczne (np. antyteza, paralelizm), efektywne słownictwo i frazeologia dla kontroli spójności i tekstu itp.
2. Pogłębienie umiejętności badawczych - Przygotowanie, napisanie i korekta 2-3 dluższych, pogłębionych esejów akademickich w oparciu o źródła bibliograficzne realizujących jeden wybrany przez studenta obszar tematyczny (np. "środowisko naturalne"), z zachowaniem podstaw standardu dokumentacyjnego WA Stylesheet.
3. Pogłębienie umiejętności sprawnego pisania krótszych (400+ słów) tekstów informacyjnych i argumentacyjnych: eseje klasowe pisane na czas w oparciu o różnego typu materiały źródłowe (tekst, obraz, dane statystyczne) (Zadania przygotowujące do egzaminu).
4. Utrwalenie / pogłębienie umiejętności efektywnego streszczania dłuższych tekstów (ok. 1,000-1,500 słów) - akademickich oraz prasowych.
5. Pogłębienie umiejętności krytycznego odbioru i dyskutowania tekstów i zawartych w nich argumentów, myśli, przekonań itp. autorów.
--------------------
3. (CW3) Gramatyka praktyczna:
1. Omówienie teorii dotyczącej struktur i użycia następujących zagadnień gramatycznych: Tenses: Simple Present vs. Present Cont.; Tenses: Speaking about the future; Tenses: Simple Past vs Past Cont.; Tenses: Present Perfect; Tenses: Present Perfect (2) – all aspects plus contrasts with Simple Past (PLUS: since, ago, for how long, etc.); Tenses: Present Perfect Cont. (vs. other tenses) Tenses: Past Perfect (vs. other tenses); Tenses: Past Perfect and Past Perfect Cont (vs. other tenses); Nouns and noun phrases; Pronouns; Number and quantity; Quantifiers and demonstratives; Articles; Infinitive vs Gerund; Reported speech – Time sequence; Conditionals: 1st vs 2nd; Conditionals: 1st vs 2nd vs. 3rd; Conditionals: 1st vs 2nd vs. 3rd vs. mixed; Phrasal Verbs; Passive and hearsay reporting + Causatives; Modal verbs; Prepositions and prepositional phrases; Relative Clauses; Unreal Past + Subjunctive; Inversion and Emphasis; Comparison; Conjunctions and linking clauses; Gerund vs Infinitive; Participle clauses; Fixed phrases and idiomatic expressions.
2. Intensywne ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, rozwijające i sprawdzające umiejętność stosowania struktur językowych i zasad poprawnej gramatyki języka angielskiego: parafraza, test luk, rozumienie tekstu pisanego, słowotwórstwo, test gramatyczny wielokrotnego wyboru i odnajdywanie błędów.
3. Ćwiczenia z użycia narzędzia THE CORPUS OF CONTEMPORARY AMERICAN ENGLISH (COCA).
4. Praca na autentycznych tekstach angielskich.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. (CW1) Mówienie:
1. Potrafi prawidłowo posługiwać się szerokim zasobem słownictwa z różnych dziedzin na poziomie C1/C1+, z uwzględnieniem odcieni znaczeniowych, idiomów i kolokwializmów.
2. Swobodnie formułuje szczegółowe, logiczne, przejrzyste i płynne wypowiedzi ustne z zachowaniem poprawności gramatycznej, leksykalnej i fonetycznej w szerokim zakresie tematów ogólnych i specjalistycznych.
3. Rozumie i poprawnie interpretuje praktycznie każdy rodzaj języka pisanego i mówionego, dostrzegając także znaczenia wyrażone pośrednio.
--------------------
2. (CW2) Pisanie:
1. Potrafi czytać ze zrozumieniem i dyskutować teksty dowolniej długości, również spoza obszaru własnych zainteresowań - wyodrębniając główne i podrzędne wątki i argumenty, oraz styl i nastawienie autora.
2. Potrafi konstruować różnego rodzaju i długości teksty ogólno-akademickie - eseje, streszczenia, raporty (“research reports”) - łącząc spójnie własne treści i tezy z materiałami źródłowymi.
3. Potrafi jasno i zwięźle, stosując poprawną gramatykę i styl, przedstawiać w formie pisemnej poglądy i opinie, także w warunkach ograniczenia czasowego i w odniesieniu do skomplikowanych tematów.
--------------------
3. (CW3) Gramatyka praktyczna:
1. Rozumie różnice kontekstualne i znaczeniowe między różnorodnymi strukturami gramatycznymi w języku angielskim na poziomie (C1/C1+) i omawia je, posługując się odpowiednim zasobem stosownej terminologii.
2. Rozpoznaje i poprawnie stosuje - w kontekście kontrolowanych zadań i ćwiczeń gramatycznych - formy i struktury gramatyczne w języku angielskim na poziomie C1/C1+.
3. Stosuje w praktyce skuteczne strategie rozwiązywania różnorodnych zadań egzaminacyjnych na poziomie C1/C1+.
4. Potrafi samodzielnie pracować nad doskonaleniem własnej znajomości gramatyki w aspekcie teoretycznym i praktycznym.
5. Potrafi samodzielnie wykorzystać narzędzia korpusowe (głównie THE CORPUS OF CONTEMPORARY AMERICAN ENGLISH (COCA)) w celu uzyskiwania informacji o poprawności użycia form i struktur gramatycznych w autentycznych kontekstach komunikacyjnych - ze względu na ich strukturę, kolokacje, rejestr użycia, itp.
6. Potrafi samodzielnie analizować i oceniać użycie form i struktur gramatycznych w tekstach angielskich.
Kryteria oceniania
1. (CW1) Mówienie:
Metody oceniania:
F - testy leksykalne; monitorowanie wypowiedzi ustnych
F- monitorowanie wypowiedzi ustnych; ocenianie spontanicznych wypowiedzi i przygotowanych prezentacji
F- Monitorowanie w czasie zajęć
P – pisemny i ustny egzamin końcowy
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): ...
dobry plus (+db; 4,5): ...
dobry (db; 4,0): ...
dostateczny plus (+dst; 3,5): ...
dostateczny (dst; 3,0): ...
niedostateczny (ndst; 2,0): ...
--------------------
2. (CW2) Pisanie:
Metody oceniania:
F – dyskusja na forum grupy i w pod-grupach; streszczenia tekstów;
F - prace pisemne oceniane specjalnymi arkuszami ocen; konsultacje z nauczycielem
P - ocena łączna portfolio tekstów studenta; egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): ...
dobry plus (+db; 4,5): ...
dobry (db; 4,0): ...
dostateczny plus (+dst; 3,5): ...
dostateczny (dst; 3,0): ...
niedostateczny (ndst; 2,0): ...
--------------------
3. (CW3) Gramatyka praktyczna:
Metody oceniania:
F- testy gramatyczno-leksykalne w czasie zajęć; monitorowanie wypowiedzi i prezentacji
P- pisemny egzamin końcowy PNJA
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): ...
dobry plus (+db; 4,5): ...
dobry (db; 4,0): ...
dostateczny plus (+dst; 3,5): ...
dostateczny (dst; 3,0): ...
niedostateczny (ndst; 2,0): ...
--------------------
OGÓLNIE:
Metody oceniania:
Egzamin z praktycznej znajomości języka angielskiego składający się z cześci pisemnej - esej i test gramatyczno-leksykalne, oraz ustnej- rozmowa z komisją na zadany temat.
Literatura
1. (CW1) Mówienie:
Newbrook, J. and J. Wilson. 2001. New Proficiency Gold Coursebook. Pearson-Longman
Mann, R., J. Newbrook and J.Wilson. New Proficiency Gold Exam Maximiser. Pearson-Longman
O'Connel, S. 1995. Focus on Proficiency. Nelson
Duckworth, M. and K. Gude. 1994. Proficiency Masterclass. OUP.
--------------------
2. (CW2) Pisanie:
Bell, J. 1996. Doing Your Research Project: A Guide for First Time Researchers in Education and Social Science
Hult, C.A. 1996. Researching and Writing: An Interdisciplinary Approach
Jordan, R. 1996. Academic Writing
Jordan, R. 1997. English for Academic Purposes
MacPherson, R. 1994. University English
Oshima, A. & Hogue, A. 1999. Writing Academic English
Rosenwasser, D.S. 2000. Writing analytically.
Trimbur, J .1998. The Call to Write
Walker, M. 1993. Writing Research Papers: A Norton Guide
Glendinning, E.H. & Holmström, B. 1992. Study reading: a course in reading skills for academic purposes
Lutz, W. & Brent, H. 1990. The Critical Reader.
--------------------
3. (CW3) Gramatyka praktyczna:
Pozycje obowiązkowe:
MyGrammarLab, 2012, M. Foley and D. Hall
Advanced Grammar in Use, 1999, M. Hewings
Macmillan English Grammar in Context Advanced, 2008, M. Vince
Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency, 2007, R. Side and G. Wellman
Practical English Usage Diagnostic Tests, 2010, M. Swan and D. Baker
Practical English Usage, 2005, M. Swan
Pozycje uzupełniające:
Alexander, L.G. 1988. Longman English Grammar. Longman.
Allsop, J. 1991. Penguin English tests. Penguin Books.
Aspinall, T. Capel A. 2002. Advanced Masterclass CAE. OUP.
Bell, J. Gower R. 2005. Advanced expert CAE. Longman.
Bourke, K. 2003. Test It, Fix It: English Verbs and Tenses. Intermediate. OUP.
Bywater, F.V. 1982. A Proficiency Course in English with Key. Hodder and Stoughton.
Carter, R, and McCarthy, M. 2006. Cambridge Grammar of English. A Comprehensive Guide. CUP.
Evans, V. 2002a. CPE Use of English. Express Publishing.
Evans, V. 2002b. Entry tests CPE 2. Express Publishing.
Foley, M. & D. Hall.2012. My Grammar Lab Advanced C1/C2. Pearson.
French, A. 2003. CAE Testbuilder. Tests that Teach. Oxford: Macmillan.
Gethin, H. 1992. Grammar in Context. Proficiency Level English. Nelson.
Graver, B.D. 1990. Advanced English Practice. OUP.
Harrison, M. 2000. Proficiency Testbuilder. Macmillan.
Harrison, M. 2002. New Proficiency Testbuilder. Macmillan
Hewings, M. 2006. Advanced Grammar in Use. CUP.
Hewings, M. 2009. Grammar for CAE & proficiency. CUP.
Hurford, J. 2000. Grammar. A Student’s Guide. CUP.
Kaczmarski P. & Kaczmarski S. 1995. Testy z języka angielskiego. Wiedza Powszechna.
Kenny N. & Newbrook J. 2010. CAE Practice Tests Plus. Longman.
Kiljan, K. 2003. 1000 Trios. Handybooks.
Leech, G. 1987. Meaning and the English verb. Longman
Leech, G. 1989. An A-Z of English grammar and usage. Edward Arnold.
Lewis, M. 1986. The English verb. CUP.
Matasek, M. 1997. English Advanced Vocabulary and Structure Practice. Altravox Press.
Matasek. M. 2003. Zdania angielskie w parafrazie. Handybooks.
Parrot, M. 2000. Grammar for English Language Teachers. Cambridge.
Phillips, C. Increase your wordpower. Altravox Press.
Purpura, J. 2005. Assessing Grammar. Cambridge.
Quirk, R. & Greenbaum, S. 1973. A university grammar of English. Longman.
Scheffler, P. 1996. Gramatyka języka angielskiego w zdaniach do tłumaczenia. Altravox Press.
Scheffler, P. 2004. Repetytorium gramatyczne: język angielski. LektorKlett.
Side, R. & Wellman G. 1999. Grammar & vocabulary for Cambridge Advanced & Proficiency. Longman.
Skipper, M. Advanced Grammar & Vocabulary. Express Publishing.
Swan, M. 2005. Practical English Usage. Second Edition. OUP.
Swan, M. & Walter, C. 2011. Oxford English Grammar Course. Advanced. OUP.
Szymański, J. 2006. Sentence correction tests. Altravox Press.
Thornbury, S. 2005. How to Teach Grammar. Harlow: Longman.
Vince, M. 2003. Advanced Language Practice. Heinemann.
Vince, M. 2008. Macmillan English Grammar In Context. Advanced. Macmillan.
Watcyn-Jones, P. 1990. Test your English idioms. Penguin Books.
Watcyn-Jones, P. 1990. Test your phrasal verbs. Penguin Books.
Watcyn-Jones, P. 1991. Test your vocabulary. Penguin Books.
Watcyn-Jones, P. 1992. Test your prepositions. Penguin Books.
Wellman, G. 1989. The Heinemann English wordbuilder. Heinemann.
Woolard, G. 1999. Grammar with Laughter. Thomson.
Yule, G. 2001. Explaining English Grammar. Oxford.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: