Praktyczna nauka języka angielskiego I - 1. Sprawności zintegrowane; 2. Ćwiczenia komunikacyjne; 3. Gramatyka; 4. Wymowa; 5. Pisanie 15-PNJA-1BA-12
(Pierwszy semestr zajęć PNJA dla 1BA. Następny semestr - 15-PNJA-1BA-22.)
1. (CW1) Sprawności zintegrowane
Zajęcia w ramach komponentu "sprawności zintegrowane" (kiedyś: General English Speaking Course) dla 1 roku studiów licencjackich tworzą kurs na poziomie zaawansowanym, którego celem jest wprowadzenie studentów na wyższy poziom poprawności gramatyczno leksykalnej. W trakcie kursu studenci nabywają szeroki zakres słownictwa na poziomie zaawansowanym rozwijając jednocześnie swoje zdolności komunikacyjne co pozwala im na formułowanie własnych opinii w sposób logicznie przejrzysty i płynny. Zawartość merytoryczna kursu zorganizowana jest wokół tematów wybranych na początku roku, które będą integralną częścią zagadnień w czasie egzaminu ustnego w czerwcowej sesji egzaminacyjnej. Różnorodne materiały wykorzystywane w czasie zajęć pochodzą z autentycznych źródeł anglojęzycznych (programy telewizyjne, prasa). W trakcie kursu studenci przygotowują prezentacje na bieżąco omawiane tematy. Zakłada się, że kurs przyczyni się do osiągnięcia przez studentów wyższego, zaawansowanego poziomu umiejętności językowych i komunikacyjnych.
Treści kształcenia:
1. Reklama: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje.
2. Charakter i osobowość: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje
3. Komunikacja: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje.
4. Stereotypy narodowościowe: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje.
5. Sukces: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje.
6. Zagadnienia społeczne: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje.
7. Miasta: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje.
8. Style życia: wprowadzenie, teksty, słownictwo, dyskusja, indywidualne wypowiedzi, prezentacje.
--------------------
2. (CW2) Ćwiczenia komunikacyjne
Treści kształcenia:
1. Zastosowanie struktur gramatycznych omówionych na zajęciach z PNJA gramatyka w ustnej komunikacji: Nouns (countable, uncountable), Articles, Tenses, Reported Speech, Infinitive vs. Gerund, Conditionals, Passive and hearsay reporting, Modal verbs, Prepositions, Noun-verb agreement, Plurals, Possessive forms, Pronouns, Quantifiers and demonstratives
2. Przedstawienie słownictwa związanego z danym ćwiczeniem komunikacyjnym oraz jego zastosowanie.
3. Przedstawienie przydatnych zwrotów komunikacyjnych służących budowaniu wypowiedzi ustnej, opisowi obrazka, wyrażaniu własnej opinii, negocjacji, dyskusji oraz ich zastosowanie w ustnej komunikacji.
4. Omówienie zasad udanej komunikacji.
--------------------
3. (CW3) Gramatyka
Treści kształcenia:
1. Omówienie teorii podstawowych zagadnień, pojęć i terminów z gramatyki języka angielskiego: Tenses: Simple Present vs. Present Cont.; Tenses: Speaking about the future; Tenses: Simple Past vs Past Cont.; Tenses: Present Perfect; Tenses: Present Perfect (2) – all aspects plus contrasts with Simple Past (PLUS: since, ago, for how long, etc.); Tenses: Present Perfect Cont. (vs. other tenses); Tenses: Past Perfect (vs. other tenses); Tenses: Past Perfect and Past Perfect Cont. (vs. other tenses); Nouns and noun phrases; Pronouns; Number and quantity; Quantifiers and demonstratives; Articles; Infinitive vs Gerund; Reported speech – Time sequence; Conditionals: 1st vs 2nd; Conditionals: 1st vs 2nd vs. 3rd; Conditionals: 1st vs 2nd vs. 3rd vs. mixed; Passive and hearsay reporting; Modal verbs; Prepositions and prepositional phrases; Phrasal Verbs.
2. Intensywne ćwiczenia gramatyczno-leksykalne, rozwijające i sprawdzające umiejętność stosowania struktur językowych i zasad poprawnej gramatyki języka angielskiego: parafraza, test luk, rozumienie tekstu pisanego, słowotwórstwo, test gramatyczny wielokrotnego wyboru i odnajdywanie błędów.
--------------------
4. (CW4) Wymowa
Kurs wymowy obejmuje 2 pierwsze lata studiów licencjackich (dwa zajęcia tygodniowo w roku pierwszym). Istnieje podział na grupy „amerykańskie” i „brytyjskie” odzwierciedlający się w stosowanym modelu wymowy. Celem kursu wymowy jest wykształcenie u studentów spójnej, w pełni zrozumiałej wymowy opartej na modelach fonemicznych i alofonicznych wzorowanych na rodzimych użytkownikach języka angielskiego.
Struktura kursu:
ekspozycja (np. słuchanie z naciskiem na wymowę; transkrypcja);
produkcja (np. ćwiczenia na zajęciach; ćwiczenia indywidualne w domu, z nagraniem i bez nagrania);
transfer do nowych kontekstów (np. dialogi przygotowane i spontaniczne, prezentacje ustne, czytanie tekstów na głos itp.).
Program kursu na roku pierwszym obejmuje fonetykę segmentalną brytyjskiej lub amerykańskiej odmiany języka angielskiego:
samogłoski
spółgłoski i zbitki spółgłoskowe
formy słabe.
Treści kształcenia:
1. Spółgłoski i samogłoski języka angielskiego - aspekty fonemiczne i alofoniczne.
2. Podstawy elementów suprasegmentalnych (akcent wyrazowy i zdaniowy, rytm i intonacja).
--------------------
5. (CW5) Pisanie
Studenci zapoznają się z formatem modelowych akapitów ekspozycyjnych (tzn. informacyjnych) i ich charakterystyką w oparciu o takie typy jak: rozwinięcie poprzez definicję, porównanie, kontrast, związek przyczynowo-skutkowy, itp. Uczą się też pisać krótkie streszczenia w oparciu o współczesne teksty prasowe i literackie, a także ćwiczą techniczne aspekty języka pisanego, takie jak interpunkcja, zróżnicowane formy zdań, styl czy rejestr.
Treści kształcenia:
1. Czytanie, analiza i dyskusja akapitów wzorcowych w celu zidentyfikowania zasad organizacji typowego akapitu.
2. Ćwiczenia związane ze strukturą akapitu: idea przewodnia („controlling idea”), zdanie tematyczne / główne („topic sentence”), zdania rozwijające główne i podrzędne („major / minor supporting sentences”), zdanie podsumowujące, spójność (unity/cohesion), logika (coherence), kompletność.
3. Poznanie i wyćwiczenie poprzez pisanie i korektę 6 obowiązkowych typów rozwinięcia akapitu: przez listę / egzemplifikację, przez porównanie i różnice, przez klasyfikację, przez porządek przyczynowo-skutkowy (cause/effect), oraz 2 dodatkowych – przez definicję i przez opis / analizę procesu.
4. Ćwiczenia z praktycznego użycia języka: rejestr i styl, zdania złożone (complex, compound), efektywny dobór słownictwa, połączenia logiczne i wyrażenia łączące, podstawowe zasady interpunkcji.
5. Pisanie i poprawa min. 5-6 (kilkuzdaniowych) streszczeń do tekstów współczesnych o tematyce ogólnej o długości 100-210 słów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
1. (CW1) Sprawności zintegrowane
Po ukończeniu kursu student:
1. Posiada aktywną znajomość słownictwa wystarczająca do biernego i czynnego uczestnictwa w różnorodnych sytuacjach komunikacyjnych na poziomie B2/B2+.
2. Posiada podstawowe umiejętności z zakresu organizacji i prezentowania ustnych form wypowiedzi oraz potrafi przygotować prezentację na zadany temat, samodzielnie wyszukując i weryfikując informacje przydatne do budowania argumentacji swojej wypowiedzi.
3. Potrafi prowadzić rozmowę w uporządkowany i komunikatywny sposób przy pomocy poprawnych struktur językowych oraz potrafi odpowiednio dobrać rejestr w zależności od sytuacji komunikacyjnej.
4. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie oraz pogłębiania swojej wiedzy językowej i doskonalenia zdobytych umiejętności.
--------------------
2. (CW2) Ćwiczenia komunikacyjne
Po zaliczeniu kursu student:
1. Stosuje odpowiednie dla danej sytuacji komunikacyjnej struktury gramatyczne, słownictwo oraz rejestr językowy.
2. Kontroluje poprawność gramatyczno-leksykalną i fonetyczną swojej wypowiedzi.
3. Logicznie organizuje ustne formy wypowiedzi.
4. Swobodnie podejmuje rozmowę na różne tematy.
5. Rozumie potrzebę ciągłej pracy nad poprawnością językową oraz doskonaleniem umiejętności komunikacyjnych.
--------------------
3. (CW3) Gramatyka
Po ukończeniu kursu student:
1. Rozumie różnice kontekstualne i znaczeniowe między różnorodnymi strukturami gramatycznymi w języku angielskim na poziomie średnio zaawansowanym wyższym i omawia je, posługując się odpowiednim zasobem stosownej terminologii.
2. Rozpoznaje i poprawnie stosuje w praktyce podstawowe formy gramatyczne w języku angielskim na poziomie średnio zaawansowanym wyższym w formie ustnej i pisemnej.
3. Stosuje w praktyce skuteczne strategie rozwiązywania różnorodnych zadań egzaminacyjnych na poziomie średnio zaawansowanym wyższym.
4. Potrafi samodzielnie pracować nad poszerzaniem własnej gramatyki w aspekcie teoretycznym i praktycznym.
--------------------
4. (CW4) Wymowa
Po ukończeniu kursu student:
1. Umie artykułować dźwięki angielskie z zachowaniem niezbędnych kontrastów fonemicznych.
2. Stosuje podstawowe procesy allofoniczne języka angielskiego we własnej wymowie.
3. Ma świadomość znaczenia społecznego niektórych wariantów wymowy angielskiej.
4. Potrafi pracować nad swoją wymową samodzielnie.
--------------------
5. (CW5) Pisanie
Po ukończeniu kursu student:
1. Potrafi skonstruować i napisać spójny, logiczny, wyczerpujący i generalnie poprawny językowo akapit ekspozycyjny o długości do 200 słów, także w warunkach ograniczenia czasowego (1-1,5 h).
2. Potrafi dobrać i zastosować w pisanym tekście właściwy retoryczny model rozwinięcia akapitu ekspozycyjnego, w zależności od postawionego bądź sformułowanego przez siebie tematu.
3. Potrafi napisać kilkuzdaniowe, w miarę precyzyjne i obiektywne streszczenie tekstu ogólnego o długości ok. 100-210 słów z zachowaniem podstawowej poprawności gramatycznej i leksykalnej.
4. Potrafi analizować strukturę krótkiego tekstu ekspozycyjnego, i wykorzystać tę umiejętność w korekcie, samo-korekcie, dyskusji, przygotowaniu streszczenia.
Kryteria oceniania
1. (CW1) Sprawności zintegrowane
Metody oceniania:
Testy leksykalne; monitorowanie wypowiedzi ustnych
Pisemny i ustny egzamin końcowy
Monitorowanie wypowiedzi ustnych; ocenianie przygotowanych prezentacji
--------------------
2. (CW2) Ćwiczenia komunikacyjne
Metody oceniania:
sprawdzanie przygotowania do zajęć; sprawdzanie zadań domowych; monitorowanie pracy podczas zajęć; testy gramatyczno-leksykalne; monitorowanie wypowiedzi ustnych; sprawdzanie skuteczności stosowania strategii komunikacyjnych oraz umiejętności pracy w zespole; sprawdzanie prezentacji przedstawionych podczas zajęć oraz nagranych jako zadanie domowe według specjalnego arkusza ocen; monitorowanie pracy nad poprawnością językową w sytuacjach komunikacyjnych; monitorowanie wypowiedzi pod kątem znajdowania i poprawiania błędów, pisemny i ustny egzamin końcowy.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita umiejętność organizacji oraz przedstawienia wypowiedzi ustnych oraz kontrolowania poprawności gramatycznej i fonetycznej
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra umiejętność organizacji oraz przedstawienia wypowiedzi ustnych oraz kontrolowania poprawności gramatycznej i fonetycznej
dobry (db; 4,0): dobra umiejętność organizacji oraz przedstawienia wypowiedzi ustnych oraz kontrolowania poprawności gramatycznej i fonetycznej
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność organizacji oraz
przedstawienia wypowiedzi ustnych oraz kontrolowania poprawności gramatycznej i fonetycznej
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna umiejętność organizacji oraz przedstawienia wypowiedzi ustnych oraz kontrolowania poprawności gramatycznej i fonetycznej
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna umiejętność organizacji oraz
przedstawienia wypowiedzi ustnych oraz kontrolowania poprawności gramatycznej i fonetycznej
--------------------
3. (CW3) Gramatyka
Metody oceniania:
Testy gramatyczno-leksykalne w czasie zajęć; monitorowanie wypowiedzi i prezentacji
Pisemny egzamin końcowy PNJA
--------------------
4. (CW4) Wymowa
Metody oceniania:
sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja i komentarz podczas ćwiczeń na zajęciach; oceny nagrań i zadań zaliczeniowych.
ocena podczas końcowego egzaminu ustnego PNJA
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, znakomicie opanował wszystkie fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe, wpływ języka ojczystego jest znikomy
dobry plus (+db; 4,5): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, bardzo dobrze opanował wszystkie fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe, sporadycznie popełnia drobne błędy; wpływ języka ojczystego jest minimalny;
dobry (db; 4,0): student posiada dystynktywne cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, dobrze opanował podstawowe fonemy, poprawnie akcentuje słowa wielosylabowe, stosuje formy słabe, popełnia sporadyczne błędy; wpływ języka ojczystego jest minimalny
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, w zadowalającym stopniu opanował podstawowe fonemy, jednak nadal popełnia okazjonalne błędy w produkcji kontrastów dźwięków lub akcentowaniu wyrazów, nie stosuje form słabych we wszystkich potencjalnych kontekstach; okazjonalna interferencja z języka ojczystego nie zakłóca komunikacji
dostateczny (dst; 3,0): student posiada cechy brytyjskiej lub amerykańskiej wymowy standardowej, dostatecznie opanował podstawowe fonemy, jednak nadal popełnia okazjonalne błędy w produkcji kontrastów dźwięków lub akcentowaniu wyrazów, nie stosuje form słabych we wszystkich potencjalnych kontekstach; okazjonalna interferencja z języka ojczystego nie zakłóca komunikacji
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada dystynktywnych brytyjskich i amerykańskich cech wymowy, popełnia poważne błędy w podstawowych kontrastach fonemicznych (np. pary typu FLEECE vs KIT, kontrast dźwięczności na końcu słowa, kontrast długości samogłosek); błędnie akcentuje wyrazy wielosylabowe a nawet dwusylabowe, nie stosuje form słabych, nie potrafi monitorować własnej wymowy, nie posiada świadomości językowej, ani umiejętności kontrolowania i poprawy własnych błędów; zauważalna jest silna interferencja z języka ojczystego
--------------------
5. (CW5) Pisanie
Metody oceniania:
prace pisemne
prace pisemne oceniane specjalnym arkuszem ocen;
dyskusja na forum grupy i w pod-grupach
egzamin pisemny
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
dobry (db; 4,0): dobra umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna umiejętność pisania akapitów i streszczeń pod względem struktury, zawartości i poprawności językowej
--------------------
Ogółem:
Metoda oceniania:
Egzamin z praktycznej znajomości języka angielskiego po dwóch semestrach nauki, składający się z części pisemnej - esej i test gramatyczno-leksykalny oraz części ustnej - rozmowa z komisją egzaminacyjną na zadany temat. Oczekiwany stopień biegłości językowej po 1 roku studiów pierwszego stopnia B2+ .
Kryteria oceniania:
Zob. Kryteria oceniania egzaminu PNJA I na witrynie PNJA: http://wa.amu.edu.pl/pnja/ .
Literatura
1. (CW1) Sprawności zintegrowane
Sim, D.D. and B. Laufer-Dvorkin. 1984. Vocabulary Development. Collins ELT.
Vince, M. 1994. Advanced Language Practice. Heinemann.
McCarthy, M. and F. O’Dell. 2001. English Vocabulary in Use. Upper-intermediate. Cambridge University Press.
McCarthy, M. and F. O’Dell. 2005. English Collocations in Use. Cambridge University Press.
Maurer, J. 2000. Focus on Grammar. Advanced. Pearsons ESL
--------------------
2. (CW2) Ćwiczenia komunikacyjne
Latham-Koenig, Ch., C. Oxenden and J. Lambert. 2015. English File Advanced 3rd Edition. Oxford: Oxford University Press.
--------------------
3. (CW3) Gramatyka
My Grammar Lab, 2012, M. Foley and D. Hall.
Oxford English Grammar Course Intermediate, Swan and Walter
Oxford English Grammar Course Advanced, 2011, Swan and Walter
Advanced Grammar in Use, 1999, M. Hewings
Macmillan English Grammar in Context Advanced, 2008, M. Vince
Use of English 2 (New Edition), V. Evans.
--------------------
4. (CW4) Wymowa
Słowniki wymowy
Jones, D. 2011. Cambridge English pronouncing dictionary. (18th edition by P. Roach, J. Setter and J. Esling With CD-ROM.) CUP.
Kenyon, J.S and T.A. Knott. 1953. A pronouncing dictionary of American English. G.C. Merriam Co.
Lindsey, G. and Péter Szigetvári. CUBE pronunciation dictionary, with sound links: http://seas3.elte.hu/cube/
Upton, C. and W. Kretzschmar. 2017. The Routledge Dictionary of Pronunciation for Current English. (2nd edition). Routledge.
Wells, J. 2008. Longman pronunciation dictionary. (3rd edition. With CD-ROM.) Pearson Education.
Podręczniki:
British English
Bowler, B. and S. Cunningham. 1991. Headway (Intermediate and Upper Intermediate) pronunciation. OUP.
Bradford, B. 1988. Intonation in context. CUP.
Brazil, D. 1994. Pronunciation for advanced learners of English. CUP.
Espeseth, M. 1999. Academic listening encounters. CUP.
Gimson, A.C. 1975. A practical course of English pronunciation. Edward Arnold.
Hancock, M. 1995. Pronunciation games. CUP.
Hancock, M. 2003. English pronunciation in use (Intermediate). CUP. [With audio CDs and CD-ROM.]
Hewings, M. 2007. English pronunciation in use (Advanced). CUP. [With audio CDs and CD-ROM.]
Morris-Wilson, I. 1984. English phonemic transcription. Blackwell.
Mortimer, C. 1984. Elements of pronunciation. CUP.
Nadstoga, Z. and W. Sobkowiak. 1997. The lighter side of English. Wiedza Powszechna.
O’Connor, J.D. 1971. Advanced phonetic reader. CUP.
O’Connor J.D. 1973. Phonetic drill reader. CUP.
O’Connor, J.D. and J. Fletcher. 1991. Sounds English. Longman.
Ponsonby, M. 1982. How now, brown cow? Pergamon Press.
Sawala K., T. Szczegóła, and M. Jankowski. 2017. Say It Right - A Multimedia Course in English Pronunciation and Vocabulary 5.0. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena Krzysztof Sawala; Motivex.
Thompson, I. 1985. Intonation practice. OUP.
Vaughan-Rees, M. 1994. Rhymes and rhythm: A poem-based course for English pronunciation. Macmillan.
Wells, J. 2006. English intonation: An introduction. CUP. [With audio CD.]
American English
Bifulco, B., A. Popiel, M. Woynarowski and G. Blick. 1996. Young people talk. Wydawnictwo Idea.
Boyd, F. and D. Quinn. 1990. Stories from Lake Wobegon. Advanced listening and conversation skills. Longman.
Cook, A. 2000. American accent training. A guide to speaking and pronouncing colloquial American English. (2nd ed.) Hauppauge, NY: Barrons.
Dąbrowski, K. 1991. American kaleidoscope. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Gilbert, J.B. 1984. Clear speech. CUP.
Hagen, S. and P. Grogan. 1992. Sound advantage. A pronunciation book. Prentice Hall.
Jones, L. and C. Von Baeyer. 1983. Functions of American English. CUP.
Leigh, S. 1990. Tuning in the USA. (Radio plays.)
Orion, G.F. 1990. Pronouncing American English. Newbury House Publishers.
Prator, C. and B. Robinett. 1985. Manual of American English pronunciation. Harcourt College.
Sawala K., T. Szczegóła, and M. Jankowski. 2017. Say It Right - A Multimedia Course in English Pronunciation and Vocabulary 5.0. Poznań: Oficyna Wydawnicza Atena Krzysztof Sawala; Motivex.
Tillit, B. and M.N. Bruder. Speaking naturally. CUP.
Trager, E.C. 1982. Pd’s in depth. Prentice-Hall.
Wong, R. 1987. Teaching pronunciation. Prentice-Hall.
Weinstein, N. 1982. Whaddaya say? Prentice-Hall.
--------------------
5. (CW5) Pisanie
Arnaudet, Martin L. and Mary Ellen Barrett. 1990. Paragraph Development: A Guide for Students of English. Englewood Cliffs: Prentice Hall Regents.
Hamp-Lyons, Liz and Ben Heasley. 2013. Study Writing: A Course in Writing Skills for Academic Purposes. Cambridge: Cambridge University Press.
Imhoof, Maurice and Herman Hudson.1975. From Paragraph to Essay. London: Longman.
Morenberg, Max and Jeff Sommers. 2008. The Writer's Options: Lessons in Style and Arrangement. New York: Pearson Longman.
Oshima, Alice and Ann Hogue. 2006. Writing Academic English. White Plains NY: Pearson Longman.
Packer, Nancy Huddleston and John Timpane. 1997. Writing Worth Reading: The Critical Process. Boston: Bedford/St. Martin's.
Smalley, Regina L., Mary K. Ruetten and Joann Rishel Kozyrev. 2011. Refining Composition Skills: Rhetoric and Grammar. Boston: Heinle ELT.
Smalzer, William R. 2005. Write to Be Read. Cambridge: Cambridge University Press.
Zemach, Dorothy E. and Lisa A. Rumisek. 2005. Academic Writing: From Paragraph to Essay. Oxford: Macmillan
Zemach, Dorothy E. and Carlos Islam. 2006. Writing in Paragraphs: From Sentence to Paragraph. Oxford: Macmillan.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: