Podstawy literaturoznawstwa 15-PL-11
Kurs Podstawy literaturoznawstwa ma na celu przedstawienie i zapoznanie studentów filologii angielskiej (specjalizacja celtycka) z podstawowymi zagadnieniami literatury i teorii literatury. Kurs wprowadza i wyjaśnia pojęcia i terminologię związaną z poszczególnymi kierunkami metodologicznymi w studiach nad literaturą. Pierwszą część kursu poświęca się definicji dzieła literackiego i jego struktury (stylistyka, wersyfikacja, świat przedstawiony dzieła literackiego), jak i podział na rodzaje i gatunki literackie, co jest przedmiotem badań poetyki. Druga część kursu jest poświęcona rozwojowi krytyki literackiej i przedstawia główne kierunki metodologiczne w badaniach literackich od Starożytności aż po czasy współczesne. Główne zagadnienia metodologiczne to: Mimezis, Teorie Marksistowskie, Psychoanaliza, Formalizm Rosyjski i Strukturalizm, Dekonstrukcja, Nowy Historycyzm, Teorie Postkolonialne i Feministyczne.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
• Student ma podstawową wiedzę na temat analizy dzieła literackiego i rozpoznaje jego swoistość w odniesieniu do innych dyskursów
• Student umie wykorzystać terminologię krytyczno-literacką w analizie tekstów literackich i kulturowych
• Student zna gatunki oraz podstawowe pojęcia z zakresu literatury i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami
• Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie literaturoznawstwa
• Student jest ciekawy świata i otwarty wobec innych literatur i kultur
• Student ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz konieczności ich stałej aktualizacji w kontekście wykonywanego zawodu
Kryteria oceniania
Ocenianie podsumowujące: test pisemny składający się z pięciu do sześciu pytań opisowych (w formie mini-eseju) z przerobionego materiału: studenci odpowiadają na pytania w formie pisemnej, każde pytanie jest punktowane (max. 15 pkt). Pytania sprawdzają wiedzę z dziedziny oraz umiejętności poprawnego definiowania pojęć, porównania różnych kierunków metodologicznych, wyciągania logicznych wniosków z przeanalizowanych zagadnień (formułowanie poprawnych i logicznych konkluzji jest szczególnie brane pod uwagę podczas oceniania). Studenci są zachęcani do aktywnego uczestnictwa w wykładzie i zadawania pytań po wykładzie, co również wpływa na ostateczną ocenę.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Antologie testów krytycznych:
The Norton anthology of theory and criticism. 2001. (Edited by Vincent B. Leitch.) New York and London: W.W. Norton and Company.
Con Davis, R. and L. Finke (eds.). 1989. Literary criticism and theory: The Greeks to the present. London: Longman.
Rivkin, Julie and Michael Ryan (eds.). 2004. Literary theory: An anthology. (2nd edition.) Maiden: Blackwell Publishing.
Historie teorii i krytyki literackiej:
Culler, Jonathan. 1997. Literary theory. A very short introduction. Oxford: Oxford University Press.
Eagleton, Terry. 2008. Literary theory. An introduction. Malden: Blackwell Publishing Press.
Habib, M.A.R. 2005. A history of literary criticism. From Plato to the present. Malden: Blackwell Publishing Press.
Kulawik, Adam. 1997. Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego. Kraków: Antykwa.
Jefferson, Anne i David Robey (eds.). Modern literary theory. A comparative introduction. Totowa, New Jersey: Barnes & Noble.
Waugh, Patricia (ed.). 2006. Literary theory and criticism. An Oxford guide. Oxford: Oxford University Press.
Wellek, Renee and Austin Warren. 1973. Theory of Literature. Harmondsworth : Penguin Books
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: