Podstawy humanistyki 15-PHUM-OG-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-PHUM-OG-22.)
Treści kształcenia:
1. Kryzys humanistyki: symptomy i przyczyny i wpływ na życie społeczne
2. Powstanie humanistyki w epoce antycznej i jej związki z demokracją antyczną: krytyki literackiej, retoryki, filologii, medioznawstwa; formy uprawiania humanistyki
3. Teorie mimesis według Platona i Arystotelesa
4. Powstanie nowożytnej filologii i krytyki: respublika literaria, teoria sfery publicznej Habermasa, konflikt między starożytnymi i nowoczesnymi, powstanie nowoczesnej krytyki
5. Poglądy Matthew Arnolda na rolę humanistyki, kultury i krytyki w życiu społecznym XIX wieku; powstanie akademickiego literaturoznawstwa
6. Teorie literaturoznawcze i kulturoznawcze XX wieku: formalizm, psychoanaliza, marksizm, nowy historyzm, feminizm, postkolonializm
7. Powstanie i rozwój kulturoznawstwa: ewolucja pojęcia kultura w XX wieku (F.R. Leavis, Raymond Williams), teoria kultury popularnej (Rosemary Jackson, John Fiske)
8. Problemy reprezentacji: Platon, Arystoteles, Edward Said, Baudrilliard, Ian Watt i Mikhail Bakhtin
9. Socjologia kultury: teorie kultury Pierre'a Bourdieu, Zygmunta Baumana
10. Przemiany humanistyki pod wpływem rewolucji komunikacji
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
1. zna i umie wymienić główne gałęzie nauk humanistycznych, umie je scharakteryzować i wymienić ich cele
2. rozumie procesy rozwoju nauk humanistycznych i umie je omówić na przykładzie wybranych dziedzin nauk humanistycznych
3. zna pojęcia z zakresu humanistyki, umie je definiować i poprawnie się nimi posługiwać
4. umie czytać ze zrozumieniem oraz analizować naukowe teksty z zakresu humanistyki
5. potrafi merytorycznie i fachowo formułować argumenty z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku angielskim
6. potrafi dokonywać porównań różnych teorii z zakresu humanistyki w formie wypowiedzi ustnej i pisemnej
7. potrafi pisać akademickie prace pisemne przedstawiające teorie omawiane na zajęciach i własne krytyczne analizy
8. potrafi brać udział w dyskusji z zachowaniem reguł akademickiej wymiany poglądów
9. wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F: Ocena ciągła aktywności studentów, prace pisemne
P: egzamin końcowy
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia z zakresu nauk humanistycznych, zna i rozumie zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, bardzo dobrze opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym
dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, bardzo dobrze opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy
dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, dobrze opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy
dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie podstawowe zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, opanował podstawową terminologię dyscypliny i umie się nią poprawnie posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia błędy
dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, w stopniu podstawowym opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym lecz popełnia błędy
niedostateczny (ndst; 2,0): ): student nie zna lub nie zna i rozumie zagadnień i tekstów omawianych na zajęciach, nie opanował terminologii dyscypliny i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów.
Literatura
Bod, Rens. 2013. A new history of humanities. The search for principles and patterns from Antiquity to the Present. Oxford: Oxford University Press.
Turner, James. 2014. Philology. The forgotten origins of modern humanities. Princeton and Oxford. Princeton University Press.
Habib, M.A.R. 2005. A history of literary criticism from Plato to the present. Malden: Blackwell Publishing.
Day, Gary. 2008. Literary criticism. A new history. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Ayers, David. 2008. Literary theory. A reintroduction. Malden: Blackwell Publishing.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: