Podstawy humanistyki 15-PHUM-NA-11
Treści kształcenia:
1. kryzys humanistyki: symptomy i przyczyny oraz wpływ na życie społeczne
2. charakterystyka i cele nauk humanistycznych
3. powstanie humanistyki w epoce antycznej i jej związki z demokracją antyczną: krytyki literackiej, retoryki, filologii, medioznawstwa; formy uprawiania humanistyki
4. teorie mimesis według Platona i Arystotelesa
5. powstanie nowożytnej filologii i krytyki: respublika literaria, teoria sfery publicznej Habermasa, konflikt między starożytnymi i nowoczesnymi, kultura druku, narodziny dyskursu krytycznego, w tym krytyki literackiej
6: Poglądy Matthew Arnolda na rolę humanistyki, kultury i krytyki w życiu społecznym XIX wieku
7: powstanie literaturoznawstwa jako dyscypliny akademickiej
8: przegląd najważniejszych kierunków literaturoznawstwa XX wieku: "zwrot" lingwistyczny, kulturowy i medialny
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
1. zna i umie wymienić główne gałęzie nauk humanistycznych, umie je scharakteryzować i wymienić ich cele
2. rozumie procesy rozwoju nauk humanistycznych i umie je omówić na przykładzie wybranych dziedzin nauk humanistycznych
3. zna pojęcia z zakresu humanistyki, umie je definiować i poprawnie się nimi posługiwać
4. potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych zjawisk językowych, literackich i kulturowych
5. potrafi ze zrozumieniem wysłuchać wykładu akademickiego i sporządzić z niego notatki
6. wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
P - egzamin.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia z zakresu nauk humanistycznych, zna i rozumie zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, bardzo dobrze opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać
dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, bardzo dobrze opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać, lecz popełnia drobne błędy
dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, dobrze opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy
dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie podstawowe zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, opanował jedynie podstawową terminologię dyscypliny i umie się nią poprawnie posługiwać, lecz popełnia błędy
dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie podstawowe zagadnienia i teksty omawiane na zajęciach, lecz zagadnienia złożone przysparzają mu trudności, w stopniu podstawowym opanował terminologię dyscypliny i umie się nią posługiwać, lecz popełnia okazjonalne błędy
niedostateczny (ndst; 2,0): ): student nie zna lub nie zna i rozumie zagadnień i tekstów omawianych na zajęciach, nie opanował terminologii dyscypliny i nie umie się nią posługiwać bez rażących błędów.
Literatura
Bod, Rens. 2013. A new history of humanities. The search for principles and patterns from Antiquity to the Present. Oxford: Oxford University Press.
Turner, James. 2014. Philology. The forgotten origins of modern humanities. Princeton and Oxford. Princeton University Press.
Habib, M.A.R. 2005. A history of literary criticism from Plato to the present. Malden: Blackwell Publishing.
Day, Gary. 2008. Literary criticism. A new history. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Ayers, David. 2008. Literary theory. A reintroduction. Malden: Blackwell Publishing.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: