Podstawy dydaktyki (moduł 3.1) 15-PD-NA-11
Treści kształcenia:
1. Współczesne dyskursy edukacyjne
2. Behawioryzm oraz konstruktywizm psychologiczny i ich wpływ na projekty dydaktyczne
3. Cele kształcenia (rodzaje celów i ich taksonomie)
4. Wybrane metody i formy organizacyjne pracy z uczniem
5. Środki dydaktyczne (podręcznik, możliwości wykorzystania nowych technologii, tworzenie autorskich pomocy dydaktycznych)
6. Projektowanie procesu kształcenia
7. Diagnostyka i ocenianie szkolnego uczenia się (zalety i wady struktur opartych na rywalizacji i struktur opartych na współpracy służących realizacji celu; tradycyjne metody oceny wyników uczniów oraz ich ograniczenia; sprawdzanie wiedzy i umiejętności zgodnie z konstruktywistyczną teorią uczenia się, ocenianie kształtujące)
8. Wspomaganie motywacji do uczenia się
9. Kierowanie zespołem klasowym
10. Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dysleksja, ADHD, niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawność umysłowa w stopniu lekkim, autyzm, uczeń zdolny)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. wskazać różnice pomiędzy behawiorystycznym oraz konstruktywistycznym podejściem do procesu edukacyjnego i wymienić wynikające z tego konsekwencje dla pracy nauczyciela;
2. wyprowadzić cele szczegółowe z celów ogólnych kształcenia oraz dokonać hierarchizacji celów operacyjnych według określonej taksonomii;
3. zastosować wybrane aktywizujące metody i techniki pracy z uczniem;
4. zaprojektować zajęcia w oparciu o konstruktywistyczną teorię uczenia się;
5. omówić czynniki wspomagające motywację do uczenia się;
6. dokonać wyboru sposobu i formy oceniania w różnych sytuacjach edukacyjnych oraz uzasadnić ten wybór;
7. zidentyfikować indywidualne potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uwzględnić je podczas projektowania zajęć edukacyjnych;
8. wskazać sposoby utrzymania ładu i dyscypliny w klasie;
9. zaprojektować i wykonać pomoc dydaktyczną do nauki języka angielskiego;
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F: Informacja zwrotna dotycząca zaprojektowanego przez studentów cyklu lekcji
F: Ocena wykonania broszury wg określonych kryteriów
F: Informacja zwrotna dotycząca zaproponowanego rozwiązania studium przypadku
F: Informacja zwrotna dotycząca projektu pomocy dydaktycznej
P: Prezentacja pomocy dydaktycznej
P: Egzamin ustny
Kryteria oceniania:
Części składowe oceny:
• opracowanie studium przypadku – max 10 pkt.
• projekt 3 lekcji w modelu konstruktywistycznym – max 15 pkt.
• projekt zajęć Storyline max 15 pkt.
• pomoc dydaktyczna max 15 pkt.
• egzamin max 30 pkt.
Punktacja:
85 – 79 – bardzo dobry (5,0)
78 – 70 – dobry + (4,5)
69 – 60 – dobry (4,0)
59 – 49 – dostateczny + (3,5)
48 – 41 – dostateczny (3,0)
40 – 0 – niedostateczny (2,0)
Literatura
Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego, Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2011 (dostępna on-line w BU).
Bereźnicki F., Podstawy dydaktyki, Oficyna wydawnicza Impuls, Kraków 2007 (dostępna on-line w BU).
Filipiak E., Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, GWP, Spopt 2012.
Istota uczenia się. Wykorzystanie wyników badań w praktyce, red. H. Dumont, D. Istance, F. Benavides, OECD, Warszawa 2013.
Klus-Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2010.
Komorowska H. (2002), Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
Kopaczyńska I., Ocenianie szkolne wspierające rozwój ucznia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2004.
Mietzel G., Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej, GWP, Gdańsk 2009.
Nolting H. P., Jak zachować porządek w klasie, GWP, Gdańsk 2004.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003
Dylak S., Koniec „nauczania” czy nowy paradygmat dydaktyczny, w: Paradygmaty współczesnej dydaktyki, red. L.Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Impuls, Kraków 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: