Metodologie w humanistyce 15-MWH-SN-11
Aktualny stan badań kulturoznawczych. Miejsce literatury w badaniach nad kulturą
Historia powstania nauki o literaturze. Zwroty we współczesnym literaturoznawstwie
Psychoanaliza
Formalizm i New Criticism
Strukturalizm
Poststrukturalizm i postmodernizm
Feminizm i badania genderowe
Nowy historycyzm
Badania postkolonialne
Studia kulturowe
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
-Zna i rozumie znaczenie badań nad literaturą i kulturą w relacji do innych nauk.
-Zna i rozumie główne kierunki rozwoju nauk filologicznych i najważniejsze nowe osiągnięcia w ich obszarze.
-Posiada wiedzę na temat różnych perspektyw teoretycznych stosowanych do analizy teksów kultury.
-Czyta ze zrozumieniem teksty naukowe i teoretyczne w języku polskim.
-Prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami i teoriami z zakresu metodologii stosowanych do badań w humanistyce.
-Potrafi korzystać ze źródeł literaturoznawczych w języku polskim.
-Wyciąga poprawne wnioski z przeczytanych tekstów teoretycznych i wykorzystuje je w dyskusji.
-Cechuje się tolerancją wobec innych kultur.
Kryteria oceniania
Ocenianie:
- Bieżąca ocena przygotowania studentów i ich udziału w dyskusji na zajęciach
- Testy pisemne w semestrze.
Kryteria oceniania:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): >90% punktów uzyskanych łącznie z testów, aktywność podczas dyskusji na zajęciach, świadczące o bardzo dobrej znajomości metod analizy zjawisk kulturowych
- dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych łącznie z testów, aktywność podczas dyskusji na zajęciach, świadczące o bardzo dobrej znajomości metod analizy zjawisk kulturowych, przy pewnych drobnych niedociągnięciach
- dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych łącznie z testów, aktywność podczas dyskusji na zajęciach, świadczące o dobrej znajomości metod analizy zjawisk kulturowych
- dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych łącznie z testów, świadczące o ogólnej orientacji w metodach analizy zjawisk kulturowych
- dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych łącznie z testów, świadczące o dostatecznej ogólnej orientacji w najważniejszych metodach analizy zjawisk kulturowych
- niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych łącznie z testów, świadczące niedostatecznej orientacji w najważniejszych metodach analizy zjawisk kulturowych
Literatura
‒ Burzyńska, Anna, Michał Markowski. Teorie literatury XX wieku. Kraków: Znak, 2007.
‒ Materiały przekazane przez prowadzącego zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: