Metodologia naukowa badań 15-MN-SO-11
Metodologia nauki to praktyczne zajęcia konwersatoryjne, oparte na interakcji, dyskusji i metodzie projektowej.
Najważniejsze omawiane zagadnienia to: pojęcie metodologii nauk, metody naukowej, badań empirycznych, podstawowe elementy procesu badawczego: teoria, pytanie badawcze, hipoteza, operacjonalizacja, zbieranie danych, rodzaje zmiennych, opis wyników, interpretacja wyników a także etyka w pracy badawczej.
Podczas zajęć analizujemy artykuły naukowe i przygotowujemy przykładowy projekt badawczy. Zaliczenie przedmiotu to wystawa projektów badawczych studentów.
Opis treści kształcenia:
1. Pojęcie metodologii nauk, metody naukowej, badań empirycznych.
2. Podejście empiryczne w językoznawstwie.
3. Podstawowe elementy procesu badawczego: teoria, pytanie badawcze, hipoteza, operacjonalizacja, zbieranie danych, rodzaje zmiennych, opis wyników, interpretacja wyników.
4. Etyka w pracy filologa.
5. Rozpoznawanie etapów procesu badawczego w artykule naukowym referującym eksperyment.
6. Rozpoznawanie etapów procesu badawczego w artykule naukowym referującym obserwację.
7. Pojęcie planu badawczego. Rodzaje planów badawczych.
8. Projektowanie badań 1: wybór postawy teoretycznej, sformułowanie pytania badawczego, obszar badań, zakres danych.
9. Projektowanie badań 2: definicje nominalne, definicje operacyjne, wyróżnienie zmiennych.
10. Projektowanie badań 3: wybór metody zbierania danych, wybór metody przetwarzania danych.
11. Projektowanie badań 4: metody testowania hipotez, metody interpretacji wyników.
12. Projekt badawczy - omówienie. Wystawa projektów.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej badań nad językiem w ramach różnych podejść teoretycznych
- zna na poziomie rozszerzonym i właściwie stosuje terminologię specjalistyczną z zakresu metodologii językoznawstwa
- ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę ogólną (dotyczącą terminologii, teorii i metodologii oraz procesów rozwojowych) z zakresu badań nad językiem
- zna, rozumie i stosuje w sytuacjach projektowania badań naukowych rozwinięte metody analizy, interpretacji i problematyzowania
- czyta ze zrozumieniem teksty naukowe i analizuje oraz ocenia je w aparacie pojęciowym metodologii nauk
- identyfikuje zagadnienia etyczne związane z badaniami języka, koniecznością ochrony dziedzictwa kulturowego ludzkości oraz otwartością na różnorodność kultur.
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Stworzenie projektu badań naukowych przez grupę studentów (2-3 osoby) lub indywidualnie.
Efektem pracy jest plakat ilustrujący plan badawczy oraz prezentacja projektu.
Ocena końcowa to ocena projektów badań naukowych przygotowanych przez studentów.
Literatura
1. Babbie, E. R. (1979). The practice of social research / Earl R. Babbie. Belmont, Calif: Wadsworth Publishing Co.
2. Frankfort-Nachmias, C., Nachmias, D. (1996). Research Methods in the Social Sciences (5 Sub.). Worth Pub.
3. M. Gonzalez-Marquez, S. Coulson, M. J. Spivey, & I. Mittelberg (Eds.), Methods in Cognitive Linguistics. John Benjamins Pub Co.
Zob. także materiały kursowe z poprzednich edycji kursu: https://amu.academia.edu/BarbaraKonat/Teaching-Documents
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: