Media i kultura 15-MIK-JIK-11
Treści kształcenia:
1. Kultura i media: podstawowe pojęcia
2. Rola komunikacji w kulturze
3. Globalizacja w kulturze i mediach
4. Kwestie własności w mediach i ich wpływ na działalność mediów
5. Twórcy przekazów medialnych: zakres wolności i zakres ograniczeń
6. Wartość informacji (news values)
7. Ideologia w mediach
8. Badanie treści przekazów medialnych a kontekst kulturowy: przegląd podejść
9. Odbiorcy przekazów medialnych
10. Komunikacja medialna a studia kulturowe
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. Rozumie i wyjaśnia główne relacje między mediami a ich szerszym kontekstem kulturowym, z uwzględnieniem specyfiki instytucji medialnych, przekazów medialnych (w tym języka mediów) i odbiorców przekazów
2. Analizuje i interpretuje przykłady zjawisk i przekazów medialnych (w tym języka mediów) w szerszym kontekście kulturowym
3. Czyta ze zrozumieniem naukowe teksty medioznawcze i kulturoznawcze i ocenia je
4. Wykorzystuje opracowania medioznawcze i kulturoznawcze w analizie zjawisk i przekazów medialnych
5. Proponuje własną interpretację omawianych zjawisk i przekazów medialnych i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach
6. Zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu medioznawstwa i kulturoznawstwa
7. Zna i potrafi zastosować (w podstawowym zakresie) różne metody badania treści przekazów medialnych
8. Wykazuje świadomość związku między mediami a rozwojem jednostki i wspólnoty kulturowej, w której ona żyje
9. Wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji
10. Potrafi podjąć merytoryczną dyskusję, skrytykować wystąpienia innych, odpowiedzieć na krytykę własnych argumentów
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formująca, P - podsumowująca) :
F - sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość podstawowych zagadnień nowego materiału);
F - obserwacja podczas dyskusji;
F - ocena ustna przygotowania do zajęć i udziału w dyskusji
P - test pisemny, składający się z krótkich odpowiedzi na 6-8 pytań szczegółowych i dłuższej odpowiedzi na jedno pytanie przekrojowe
Literatura
Campbell, Richard, Christopher R. Martin and Bettina G. Fabos. 2009. Media and culture: An introduction to mass communication. Boston: Bedford/St. Martin’s.
Carey, James W. 2008. Communication as culture: Essays on media and society. (Rev. edition.) London: Routledge.
Devereux, Eoin. 2007. Understanding the media. London: Sage Publications.
Hammer, Rhonda and Douglas Kellner (eds.). 2009. Media/Cultural studies: Critical approaches. New York: Peter Lang.
O’Sullivan, Tim, John Hartley, Danny Saunders, Martin Montgomery and John Fiske. 1994. Key concepts in communication and cultural studies. London: Routledge.
Taylor, Lis and Andrew Willis. 1999. Media studies: Texts, institutions, audiences. Oxford: Blackwell.
Williams, Kevin. 2003. Understanding Media Theory. London: Hodder Arnold.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: