Metodologia badań literackich 15-MBLIT-11
Celem wykładu jest zapoznanie studentów studiów magisterskich z głównymi krytycznymi i teoretycznymi metodami analizy tekstu literackiego oraz tekstów kultury i pokazanie ich praktycznego zastosowania w badaniach literackich. Pytania, które rozważymy w trakcie wykładu dotyczą relacji między krytyką, teorią i literaturą. Przyjrzymy się także mimetycznym, ekspresyjnym, pragmatycznym metodologiom badań, jak i relacji między tekstem i kontekstami historycznymi, społecznymi i kulturowymi. Wykłady obejmują główne szkoły krytyczne, takie jak Nowa Krytyka, studia intertekstualne, strukturalism, krytykę psychoanalityczną, recepcję czytelniczą, feminizm i studia genderowe, krytykę postkolonialną, studia posthumanistyczne oraz intermedialne.
Przykłady metodologii interdyscyplinarnych mają na celu przygotowanie studentów do krytycznego i twórczego myślenia o literaturze i budować ich umiejętności wykorzystania różnorodnych metod do badań własnych.
Szczegółowy plan wykładów:
1. Wprowadzenie: Czym jest metodologia badań literackich?: Podstawowe podejścia krytyczno-literackie, jak robić badania literackie: podstawowe problemy, formułowanie hipotezy i problemów badawczych, bibliografia, wybór metody
2 Tekst i umysł: Psychoanaliza w krytyce literackiej: Freud, Jung, Lacan, Affect Studies
3. Tekst i siła mikrolektury: Szkoła Nowej Krytyki
4. Gatunek literacki: Strukturalizm i Fantastyczne według Todorova
5. Przestrzeń i czas w literaturze: Chronotop Bachtina, podejścia kognitywne i narratologiczne
6. Intertekstualizm w literaturze: Podejścia strukturalistyczne i poststrukturalistyczne
7. Literatura i czytelnik: Teorie recepcji czytelniczej
8. Literatura i społeczeństwo: Studia genderowe
9. Literatura i społeczeństwo: Krytyka feministyczna
10. Literatura i społeczeństwo: rewizja kanonu w ujęciu postkolonialnym
11.Literatura i technologia: Studia posthumanistyczne
12. Literatura i środowisko: Ekokrytyka
13. Literatura i Nowe Media: literatura digitalna
14. Literatura i kwestie rasowe: Critical Race Theory
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
15-MBLIT-11_01 ma podstawową wiedzę na temat głównych metodologii badań tekstów literackich i kulturowych K_W01; K_W02; K_W09; K_U04
15-MBLIT-11_02 Student potrafi analizować i interpretować tekst literacki przy użyciu pojęć krytyczno- i teoretyczno-literackich K_U04; K_U06;
15-MBLIT-11_03 Student czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczno-literackie K_U09
15-MBLIT-11_04 Student umie wykorzystać terminologię krytyczno- i teoretyczno-literacką w analizie tekstów literackich i kulturowych K_U10
15-MBLIT-11_05 Student krytycznie ocenia narzędzia metodologiczne i proponuje własną interpretację tekstów z użyciem poznanych metodologii K_U05; K_U06
15-MBLIT-11_06 Student umiejętnie korzysta ze źródeł literaturowych, teoretycznych i krytycznych w języku angielskim K_U01; K_U02; K_U14;
15-MBLIT-11_07 Student zna podstawowe pojęcia z zakresu teorii literatury i prawidłowo je wykorzystuje KW_05, K_U09,
15-MBLIT-11_08 Student umie rozwijać umiejętności badawcze w zakresie literaturoznawstwa K_U05
15-MBLIT-11_09 Student jest ciekawy świata i otwarty wobec innych literatur i kultur K_K04; K_K05
Kryteria oceniania
Podsumowujące: Zaliczeniowy test semestralny z oceną (otwarte i zamknięte pytania w oparciu o materiał z wykładów)
kryteria ocenania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne
4,5 (db+; dobry plus), bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje badawcze, analityczne i krytyczne
Literatura
Bal, Mieke. Narratology: Introduction to the Theory of Narrative. London: University of Toronto Press, 1997.
Brooks, Cleanth. 1956. The Well-Wrought Urn: Studies in the Structure of Poetry. New York: Harcourt Brace.
Alison Booth, et al. (eds). The Norton Introduction to Literature. 10th ed. W.W. Norton, 2010.
Buell, Lawrence. 1995. The Environmental Imagination: Thoreau, Nature Writing, and the Formation of American Culture”.
Burzyńska A., Markowski M.P. Teorie literatury XX wieku, Antologia, Kraków 2006.
Burzyńska A., Markowski M.P. Teorie literatury XX wieku, Podręcznik, Kraków. 2006.
Campbell, Joseph 1959. The Hero with Thousand Faces. Princeton: Princeton University Press.
Iser, Wolfgang. 1978. The Act of Reading. A Theory of Aesthetic Response. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Leitch, Vincent. 1982. Deconstructive Criticism: An Advanced Introduction and Survey. New York: Columbia University Press. 1982.
Leitch, Vincent B. (ed.) The Norton Anthology of Theory and Criticism. New York: Norton, 2001.
Culler, Jonathan. 2000. Literary Theory. Oxford: Oxford University Press.
Culler Jonathan. 1975. Structuralist Poetics: Structuralism, Linguistics, and the Study of Literature. Ithaca: Cornell University Press.
Cuddon. J.A. 2000. Dictionary of Literary Terms and Literary Theory, 4th ed. New York: Penguin.
Cunnigham Reading After Theory. Malden, MA. Blackwell Publishers. 2002.
Delgado, Richard and Jean Stefancic. Critical Race Theory: An Introduction. 2nd ed. New York: New York University Press, 2012.
Delgado, Richard and Jean Stefancic, eds. 2013. Critical Race Theory: The Cutting Edge. 3rd ed. Philadelphia: Temple University Press,
Fry, Paul. H. 2012.Theory of Literature. New Haven and London: Yale University Press.
Klarer, Mario. 2004. (the fourth expanded edition.) An Introduction to Literary Studies. London and New York: Routledge.
Haraway, Donna. 1991. "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century.” In: The Norton Anthology of Theory and Criticism. New York: Norton, 2001.
Eagleton Terry. 1985. Theory of Literary Criticism: A Logical Analysis. Berkeley: University of California Press.
Frye, Northrop.1993.Anatomy of Criticism: Four Essays. Princeton: Princeton University Press.
Preminger, Alex, and T. V. F. Brogan (eds). The New Princeton Encyclopedia of Poetry and Poetics. New Jersey: Princeton University Press,
Tyson, Lois. 2015.Critical Theory Today: A User-Friendly Guide. Routledge: New York and London. Third Edition.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: