Latin with elements of classical culture 15-LWECC-ES-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-LWECC-ES-22.)
Treści kształcenia:
1. Miejsce języka łacińskiego wśród języków indoeuropejskich; alfabet łaciński i jego historia; zasady wymowy w łacinie (iloczas i akcent).
2. Sposoby zapisywania liczb. Kalendarz Rzymian.
3. Miano Rzymian (pochodzenie, struktura i funkcjonowanie).
4. Ustrój i urzędy/instytucje starożytnego Rzymu – podstawowe pojęcia.
5. Miasto rzymskie.
6. Dom rzymski.
7. Rodzina rzymska (obyczaje rodzinne, organizacja dnia, zajęcia).
8. Ubiory rzymskie.
9. Nauka i wychowanie w świecie rzymskim; książka w starożytności.
10. Elementy religii rzymskich; mitologia Rzymian.
11. Podstawowe informacje z zakresu łacińskiej terminologii gramatycznej.
12. Wiadomości z zakresu gramatyki łacińskiej: wyrazy deklinacji I-V.
13. Wiadomości z zakresu gramatyki łacińskiej: czasowniki koniugacji I-IV oraz sum, esse (i złożenia) w trzech czasach (praesens, imperfectum, futurum I) w stronie czynnej i biernej.
14. Zaimki osobowe, dzierżawcze, wskazujące, zaimek zwrotny, pytajny i względny; niektóre przyimki (wraz z rekcją) oraz spójniki.
15. Budowa zdania łacińskiego w stronie czynnej i biernej. Tłumaczenie zdania łacińskiego.
16. Składnie: ACI, NCI, dativus possessivus.
17. Terminologia naukowa pochodzenia łacińskiego i greckiego; sentencje, zwroty i stosowane do dziś skróty.
18. Łacińska etymologia wyrazów w innych językach.
19. Frazeologia (polska / angielska) z elementami proweniencji antycznej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
1. Poprawnie odczytuje wyrazy (terminy, nazwy własne, skróty) i używa terminologii łacińskiej.
2. Potrafi dokonać analizy prostego tekstu łacińskiego z omówieniem form i konstrukcji gramatycznych.
3. Poprawnie tłumaczy proste teksty, sentencje i zwroty łacińskie.
4. Identyfikuje i objaśnia podstawowe elementy kultury i tradycji antycznej (w szczególności rzymskiej), a także rozumie i posługuje się podstawowymi terminami z zakresu kultury antycznej.
5. Odnajduje i rozumie powiązania między kulturą antyczną (w szczególności starożytnego Rzymu) i kulturą europejską.
6. Rozpoznaje najważniejsze obrazy i znaki związane z kulturą antyczną.
7. Sprawnie posługuje się pomocami dydaktycznymi (w szczególności słownikiem łacińsko-polskim/łacińsko-angielskim) oraz technologiami informatycznymi.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
F - udział w dyskusjach (zaangażowanie, częstotliwość). P – colloquium / colloquium zaliczeniowe (pisemne).
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość poruszanych zagadnień z zakresu kultury antycznej oraz języka łacińskiego; uzyskanie nie mniej niż 92% punktów podczas colloquium / colloquium zaliczeniowego.
dobry plus (+db; 4,5): dobra znajomość poruszanych zagadnień z zakresu kultury antycznej oraz języka łacińskiego; uzyskanie nie mniej niż 84% punktów podczas colloquium / colloquium zaliczeniowego.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość poruszanych zagadnień z zakresu kultury antycznej oraz języka łacińskiego; uzyskanie nie mniej niż 76% punktów podczas colloquium / colloquium zaliczeniowego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczna znajomość poruszanych zagadnień z zakresu kultury antycznej oraz języka łacińskiego; uzyskanie nie mniej niż 68% punktów podczas colloquium / colloquium zaliczeniowego.
dostateczny (dst; 3,0):dostateczna znajomość poruszanych zagadnień z zakresu kultury antycznej oraz języka łacińskiego; uzyskanie nie mniej niż 60% punktów podczas colloquium / colloquium zaliczeniowego.
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna znajomość poruszanych zagadnień z zakresu kultury antycznej oraz języka łacińskiego; uzyskanie mniej niż 60% punktów podczas colloquium / colloquium zaliczeniowego.
Literatura
• Słownik łacińsko-polski, oprac. K. Kumaniecki, W-wa 1979;
• Collins Latin Dictionary & Grammar, HarperCollins Publishers 2003;
• Mały słownik łacińsko-polski, red. J. Korpanty, W-wa 2001;
• J. Wikarjak, Gramatyka opisowa języka łacińskiego (wydanie dowolne);
• O. Jurewicz, L. Winniczuk, J. Żuławska, Język łaciński. Podręcznik dla lektorów szkół wyższych, W-wa 1995;
• A. Ziółkowski, Historia Rzymu, Poznań 2004;
• W. Kopaliński, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych, W-wa 1970;
• W. Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury, Kraków 1991;
• Mała encyklopedia kultury antycznej, red. Z. Piszczek, PWN, W-wa 1973;
• Vademecum historyka starożytnej Grecji i Rzymu, red. E. Wipszycka, PWN W-wa 2001;
• Słownik pisarzy antycznych, red. A. Świderkówna, W-wa 2001;
• L. Zerbini, Starożytne miasto rzymskie, Bellona W-wa2008;
• M. Beard, J. North, S. Price, Religie Rzymu. Historia, Napoleon V, Oświęcim 2017.
• P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Ossolineum W-wa 1987;
• L. Winniczuk, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, PWN W-wa 2012;
• A. Brückner, Słownik etymologiczny języka polskiego, W-wa 1970;
• K. Długosz-Kurczabowa, Wielki słownik etymologiczny języka polskiego, PWN W-wa 2008
• M. Korolko, Thesaurus albo Skarbiec łacińskich sentencji, przysłów i powiedzeń w literaturze polskiej, Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: