Linguistic theory: Syntax 15-LT-SYN-EL-11
Treśći kształcenia:
1. Wiedza i kompetencja językowa z perspektywy Gramatyki Generatywnej
2. Części mowy, kategorie leksykalne i frazowe; kategorie gramatyczne frazy czasownikowej i rzeczownikowej
3. Morfologia: budowa wyrazu, reguły derywacyjne i słowotwórstwo
4. Części składowe zdania – testy na strukturę składnikową. Sposoby odwzorowania struktury
5. Relacje strukturalne: dwuznaczność strukturalna, endocentryczność frazy i jej struktura
6. Techniczne aspekty struktury frazowej
7. Typy selekcji leksykalnej: kategorialna i semantyczna. Struktura argumentowa i role tematyczne
8. Części frazy: rdzeń, dopełnienie, określnik i modyfikator.
9. Typy predykatów w języku angielskim: werbalne i nie-werbalne, predykaty jedno-, dwu- i trzy-argumentowe
10. Derywacja zdań opartych o różne typy predykatów werbalnych. Przesunięcie frazy nominalnej
11. Derywacja zdań z predykatami przymiotnikowymi i przyimkowymi
12. Typologia zdań: zdania proste i złożone, czasowe i bezokolicznikowe. Typy komplementacji zdaniowej
13. Budowa i derywacja zdań pytajnych. Forma logiczna pytań szczegółowych
14. Przypadek składniowy a przypadek morfologiczny. Typy przypadków składniowych i sposoby ich licencjonowania
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student/ka potrafi:
1. przedstawić i opisać formalne schematy budowy różnych typów fraz i zdań angielskich
2. określić składniowe procesy derywacyjne, w tym podstawowe reguły tworzenia różnych typów struktur zdaniowych
3. opisać budowę morfologiczną wyrazów a także omówić podstawowe reguły derywacji morfologicznej
4. opisać budowę fraz i zdań angielskich przy użyciu prawidłowej terminologii i metod obrazowania struktury (zapis przy pomocy diagramów i nawiasów)
5. wyprowadzić budowę fraz i zdań z podstawowych schematów derywacyjnych oraz z leksykalnych wymagań selekcyjnych wyrazów
6. zastosować kryteria opisowe i lingwistyczne do faktów z zakresu składni języka angielskiego rozróżniając podejście deskryptywne od preskryptywnego
7. uzasadniać empirycznie proponowane rozwiązania teoretyczne i zna podstawy metodologii językoznawczej
8. zastosować elementy językoznawczego opisu komparatywnego, odnosząc fakty z zakresu składni języka angielskiego do innych języków, np. polskiego
9. prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu gramatyki opisowej i językoznawstwa
10. wspólnie z innymi w drodze wymiany informacji wyodrębnić i rozwiązać praktyczne zadania z zakresu składni języka angielskiego
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
P - egzamin końcowy z Linguistic theory
Literatura
Carnie, Andrew. 2002. Syntax: A generative Introduction. Malden : Blackwell Publishing
Huddleston, R & J. Pullum. 2002. A Student's Introduction to English Grammar.
Morenberg, Max. 1997, 2002. Doing Grammar. OUP.
O’Grady, W – M. Dobrovolsky – M. Aronoff. 1989, 1993. Contemporary Linguistics: An introduction. New York : St. Martin's Press.
Radford, Andrew. 2004. Minimalist Syntax: Exploring the structure of English. CUP.
Wardhaugh, Roland. 1995. Understanding English grammar: A linguistic approach. Cambridge: Blackwell.
Olaf Koeneman, Radboud Universiteit Nijmegen & Hedde Zeijlstra 2017. Introducing Syntax. CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: