Linguistic theory: Sociolinguistics 1 15-LT-SOC1-EL-11
Treści kształcenia:
1. Wstęp: Czym zajmuje się socjolingwistyka?
2. Źródła i początki socjolingwistyki
3. Języki i ich odmiany
4. Wariantywność w języku
5. Dialekty i dialektologia
6. Język a płeć
7. Język a wiek
8. Język a grupa etniczna
9. Socjolekty i odmiany zawodowe
10. Zróżnicowanie stylistyczne
11. Badania postaw językowych
12. Komunikacja społeczna: dyskursy mediów
13. Komunikacja interkulturowa
14. Zastosowania badań socjolingwistycznych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. zna i rozumie źródła socjolingwistyki i przedmiot jej badań
2. zna podstawowe tematy, pojęcia i terminy dotyczące badań socjolingwistycznych
3. zna złożoną naturę języka oraz, w szczególności, jego zróżnicowanie
4. umie zastosować poznaną terminologię do opisu i analizy zjawisk w j. angielskim i wybranych innych językach
5. zna metodologię badania postaw językowych
6. rozumie procesy komunikacji w kontekście społecznym i kulturowym
7. umie przygotowywać prezentacje na tematy dotyczące socjolingwistyki
8. umie przygotowywać wystąpienia ustne w języku angielskim na tematy dotyczące zjawisk i badań socjolingwistycznych
9. umie brać udział w debacie na tematy dotyczące zjawisk i badań socjolingw.
10. zna praktyczne zastosowania nabytej wiedzy socjolingwistycznej
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące);
F - ocena aktywnego udziału w zajęciach
F - ocena zdolności przywoływania przykładów z literatury i obserwacji własnej
F - ocena umiejętności zaprojektowania eksperymentu
F - ocena prezentacji ustnych i pisemnych
F - ocena udziału w dyskusji
F - ocena udziału w debacie
P - test końcowy
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym
dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy
dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy
dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy
dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień literaturoznawczych i kulturoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów.
Literatura
Holmes, Janet and Nick Wilson. 2016. An introduction to sociolinguistics. (5th edition.) London: Routledge.
Meyerhoff, Miriam. 2011. Introducing sociolinguistics. (2nd edition.) London: Routledge.
Mesthrie, Rajend, Joan Swann, Ana Deumert and William L. Leap. 2009. Introducing sociolinguistics. (2nd editio.) Philadelphia: John Benjamins.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: