Linguistic theory: Pragmatics 15-LT-PRAG-EL-11
Zakres tematów:
Pragmatyka językoznawcza: wprowadzenie do dziedziny
Pragmatyka komunikacji werbalnej
Kontekst w pragmatyce: teoria i empiria
Wnioskowanie pragmatyczne i teoria implikatury
Przetwarzanie społeczne: percepcja siebie i innych w procesie komunikacji.
Teoria aktu mowy
Pragmatyka komunikacji niewerbalnej
Teorie grzeczności
Normy i wartości kulturowe w komunikacji
Pragmatyka międzykulturowa: kompetencje międzykulturowe i bariery w komunikowaniu międzykulturowym
Pragmatyka afektu: emocje w języku.
Pragmatyka argumentacji i perswazji.
Pragmatyka perswazji społecznej i manipulacji.
Pragmatyka eksperymentalna, narzędzia badawcze i paradygmaty.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
LTPRAG_01 zna pojęcia, koncepcje, teorie, metodologie rozwijane w
ramach badań z zakresu pragmatyki i potrafi ich poprawnie używać
LTPRAG_02 umie dobierać i poprawnie stosować metody i narzędzia badawcze z pragmatyki językowej do analizy komunikacji z wykorzystaniem różnych źródeł informacji, zarówno tradycyjnych jak i multimedialnych
LTPRAG_03 posiada umiejętność prezentowania zagadnień związanych z pragmatyką językoznawczą
LTPRAG_04 umie formułować spójne, poprawnie ustrukturyzowane, i odpowiednio uargumentowane, w oparciu o źródła naukowe - wypowiedzi akademickie z zakresu pragmatyki, tak w mowie jak i na piśmie
LTPRAG_05 posiada kompetencje krytycznej oceny posiadanej wiedzy, wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle przedstawionych argumentów
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Kolokwium pisemne
Test
Prezentacja multimedialna
Ocena aktywności podczas dyskusji
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna terminologię dyscypliny i potrafi się nią bardzo dobrze posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Bardzo dobrze rozumie zagadnienia, teorie, i metodologie z zakresu pragmatyki; bardzo dobrze dobiera i stosuje metody i narzędzia z pragmatyki językowej do analizy komunikacji.
dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna terminologię dyscypliny i potrafi się nią bardzo dobrze posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Bardzo dobrze rozumie zagadnienia, teorie, i metodologie z zakresu pragmatyki; bardzo dobrze dobiera i stosuje metody i narzędzia z pragmatyki językowej do analizy komunikacji, lecz popełnia drobne błędy
dobry (db; 4,0): student dobrze zna terminologię dyscypliny i potrafi się nią bardzo dobrze posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Dobrze rozumie zagadnienia, teorie, i metodologie z zakresu pragmatyki; bardzo dobrze dobiera i stosuje metody i narzędzia z pragmatyki językowej do analizy komunikacji, lecz popełnia okazjonalne błędy
dostateczny plus (+dst; 3,5): student dość dobrze zna terminologię dyscypliny i potrafi się nią posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Dość dobrze rozumie zagadnienia, teorie, i metodologie z zakresu pragmatyki; potrafi dobierać i stosować metody i narzędzia z pragmatyki językowej do analizy komunikacji, lecz popełnia błędy.
dostateczny (dst; 3,0): student zna podstawową terminologię dyscypliny i potrafi się nią posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Rozumie podstawowe zagadnienia, teorie, i metodologie z zakresu pragmatyki; potrafi dobierać i stosować metody i narzędzia z pragmatyki językowej do analizy komunikacji, lecz popełnia błędy.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna terminologii dyscypliny i nie potrafi się nią posługiwać tak w języku pisanym jak i w mowie. Nie rozumie zagadnień, teorii, i metodologii z zakresu pragmatyki; nie potrafi dobierać i stosować metod i narzędzi z pragmatyki językowej do analizy komunikacji bez rażących błędów.
Literatura
Barrett, Lisa Feldman, Batja Mesquita, and Eliot R. Smith. 2010. “The Context Principle”, In: Batja Mesquita, Lisa Feldman Barrett, and Eliot R. Smith (eds.), The Mind in the Context. The Guilford Press: New York, pp. 1-24.
Brown, Keith (ed.). 2006. Encyclopedia of language and linguistics: Pragmatics Volume. Oxford: Elsevier.
Mey, Jacob L. 2001. Pragmatics: An Introduction. 2nd edition. Oxford: Blackwell.
Perloff, Richard M. 2013. The Dynamics of Persuasion: Communication and Attitudes in the 21st Century.New York: Routledge.
Thomas, Jenny. 1995. Meaning in Interaction. An Introduction to Pragmatics. Routledge: London/New York.
Verderber, Kathleen S., Rudolph F. Verderber, Deanna D. Sellnow. 2014. Communicate! Wadsworth Cengage Learning.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: