Linguistic theory: Morphology 15-LT-MORPH-EL-11
Treści kształcenia:
- umiejscowienie morfologii jako dziedziny w językoznawstwie ogólnym
- podstawowe zagadnienia w ramach morfologii
- klasyfikacja procesów morfologicznych
- omówienie produktywności w morfologii
- szczegółowa klasyfikacja morfemów oraz ich uporządkowanie w wyrazie angielskim
- omówienie różnic pomiędzy fleksją a derywacją
- wprowadzenie podstawowej wiedzy dotyczącej kategorii gramatycznych, np. czasu, aspektu, liczby, rodzaju, przypadku
- omówienie zjawisk wchodzących w skład morfoskładni, tj. dotyczących zarówno struktury wyrazu jak i struktury frazy/zdania, np. związku zgody i rządu oraz szyku zdania
- wprowadzenie podstaw słowotwórstwa w jęz. angielskim
- omówienie struktury i typów złożeń w jęz. angielskim
- skontrastowanie wybranych zagadnień z jęz. polskim
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. zna miejsce i znaczenie morfologii w relacji do innych gałęzi językoznawstwa, w szczególności składni, oraz specyfikę przedmiotową
2. potrafi wyłuszczyć zagadnienia ogólne będące przedmiotem morfologii angielskiego
3. rozumie treść, formę i funkcje podstawowej terminologii z zakresu morfologii i potrafi się nią posługiwać
4. nabywa umiejętności właściwego korzystania ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu formułowania uogólnień i porównań
5. potrafi analizować podstawowe zjawiska językowe w zakresie morfologii
6. ma umiejętność komunikowania się z użyciem specjalistycznej terminologii
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F- ocena aktywnego udziału w zajęciach;
F - ocena umiejętności powołania się na swoje obserwacje;
F - umiejętność powołania się na wcześniej zdobytą wiedzę (i skontrastowanie języków);
F - ocena notatek i prezentacji studentów;
P - test końcowy
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym
dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy
dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy
dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy
dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień językoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów.
Literatura
Bauer, L. 2002. English word-formation. Cambridge: Cambridge University Press.
Carstairs-McCarthy, A. 2018. An introduction to English morphology: Words and their structure. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Matthews, P. H. 2006. Morphology. (2nd edition) Cambridge: Cambridge University Press.
Spencer, A. & A.M. Zwicky. 2001. The handbook of morphology. Oxford: Blackwell.
Stekauer, P. & R. Lieber (eds.). 2005. Handbook of word-formation. Dordrecht: Springer.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: