Ludy rodzime Kanady: historia i kultura 15-LRK-KAN-11
Treści kształcenia:
1. Zapoznanie z obecną sytuacją i podziałem ludności rdzennej na Indian kanadyjskich, Inuitów i Metysów.
2. Pierwsze spotkanie – różne perspektywy wzajemnego widzenia siebie nawzajem między białymi a Indianami oraz wynikające z tego konsekwencje (XVIw).
3. Wojna, konflikt i społeczeństwo – kształtowani się kontaktów miedzy Indianami a białymi w XVIII-XIX wieku.
4. Federalna polityka rządu kanadyjskiego wobec rdzennej ludności – zarys historyczny do czasów obecnych.
5. Wierzenia, tradycje, mity zwyczaje Indian kanadyjskich.
6. Próba asymilacji rdzennej ludności poprzez przymusową edukacje w szkołach z internatem: historyczne fakty i świadectwa jednostek.
7. Osiągnięcia kulturowe Indian kanadyjskich w dziedzinie sztuk plastycznych
8. Osiągnięcia kulturowe Indian kanadyjskich w dziedzinie filmu.
9. Status i historia kanadyjskich kobiet indiańskich.
10. Obecne obszary działalności politycznej ludności indiańskiej – główne obszary konfliktu pomiędzy rdzenna ludnością a białymi i problem samostanowienia.
11. Historia i współczesność Inuitów.
12. Określenie tożsamości, kultury i historii Metysów.
13. Test/Esej końcowy
14. Omówienie testu/eseju.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Ma wiedzę na temat obecnej i przeszłej historii rdzennej ludności Kanady.
2. Potrafi opisać różnice pomiędzy ludnością rdzenną , Metysami oraz Inuitami a także scharakteryzować poszczególne regiony kulturowe.
3. Zna najważniejsze tradycyjne przekazy i mity indiańskie i będzie umiał je scharakteryzować.
4. Potrafi wymienić najważniejsze narody indiańskie, ich położenie, dawną strukturę społeczną, obecny sposób zdobycia członkostwa.
5. Zna materialną i społeczną sytuację rdzennej ludności w rezerwatach i poza nimi.
6. Zna znaczenia takich pojęć jak suwerenność i tożsamość plemienna oraz indywidualna, polityka kolonialna i post-kolonialna wobec rdzennej ludności Kanady.
7. Umie scharakteryzować postępowanie władz kanadyjskich wobec ludności rdzennej na przestrzeni dziejów.
8. Potrafi wymienić najważniejszych artystów spośród Indian kanadyjskich i ich osiągnięcia z takich dziedzin jak malarstwo, taniec, film, sport.
9. Zna główne wydarzenia z historii Indian kanadyjskich.
10. Potrafi korzystać z literatury w języku angielskim i prawidłowo posługiwać się podstawową literaturą przedmiotu.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F - Pytania do wykładu, artykułu, filmu, tekstu itp. (m.in. na Moodle)
F - Konwersatorium, pytania do tekstów naukowych ułożone przez studenta/ów lub wykładowcę
F - Pytania do wykładu
F - praca pisemna do zagadnienia związanego z wykładem
F - Praca pisemna-streszczenie tekstu.
F - Ocena prezentacji studenta, pytania do prezentacji
F - Udział w dyskusji
F - Aktywność na zajęciach
P - Test sprawdzający składający się z 20 obrazów
P - Egzamin pisemny składający się z 20 pytań
Literatura
Armitage, Andrew. 1995. Comparing the Policy of Aboriginal Assimilation. Vancouver: UBC Press.
Magosci, Paul Robert (ed.). 2002. Aboriginal Peoples of Canada. A Short Introduction. Toronto: Prentice Hall.
Dickason, Olive Patricia and William Newbigging. 2010. A Concise History of Canada’s First Nations. 2nd ed. USA: OUP.
Harris, Cole. 2003. Making Native Spaces: Colonialism, Resistance and Reserves in British Columbia. University of British Columbia Press.
Lutz, Helmut. 2015. "Contemporary Achievements. Contextualizing Canadian Aboriginal Literature", Studies in Anglophone Literatures and Cultures. Vo. 6
Petrone, Penny. 2004. Northern Voices – Inuit Writings. Toronto,: University of Toronto Press.
Morrison, R. B. and C. R. Wilson. 2004. The Native Peoples. 3rd ed. Don Mills: Oxford University Press.
Flanagan, Thomas. 2008. First nations? Second Thoughts. Montreal: McGill-Queen’s University Press.
Denis, Claude. 1997. We are not you. First nations and Canadian Modernity. Peterborough: Broadview Press.
McLean, Don. 1987. A Home from the Hill. A History of the Métis in Western Canada. USA. Better World Books.
Adams, Christopher. 2013. Metis in Canada. History, Identity, Law and Politics. Alberta: University of Alberta Press.
Burnett, Kristin and Geoff Read. (eds.). 2012. Aboriginal History. A Reader. Ontario: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: