Language acquisition 1 15-LACQ1-EL-11
Treści kształcenia:
1. Wstęp do akwizycji języka: zakres i cele badań; - przyswajanie a nabywanie języka - kontekst akwizycji (naturalistyczny vs. formalny)
2. Podstawowe zagadnienia dotyczące przyswajania języka rodzimego
3. Teoretyczne podstawy SLA: - typy podejść teoretycznych - przegląd modeli klasycznych - podejścia współczesne - SLA vs. TLA (język drugi vs. język trzeci)
4. Wpływy międzyjęzykowe (CLI) w przyswajaniu języka obcego
5. Znaczenie różnic indywidualnych w akwizycji języka: - wiek - zdolności - motywacja, nastawienie - ilość i jakość inputu - czynniki kognitywne i psychologiczne - kontekst społeczny
6. Przegląd zagadnień metodologicznych: - mechanizmy wewnętrzne i uniwersalia - wpływy zewnętrzne - wariantywność outputu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Zna podstawowe tematy, pojęcia i zagadnienia dotyczące dziedziny
2. Zna teorie, metodologie, zagadnienia ogólne i szczegółowe z zakresu akwizycji języka
3. Zna główne kierunki rozwoju i najważniejsze nowe osiągnięcia w dziedzinie
4. Rozumie złożoną naturę akwizycji języka
5. Umie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł informacji
6. Umie porównywać różne podejścia do modelowania akwizycji języka oraz krytycznie je oceniać
7. Umie komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
8. Umie przygotowywać wystąpienia ustne w języku angielskim i brać udział w debacie dot. zjawisk związanych z nabywaniem języka
9. Jest gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów i otwartości na nowe idee
10. Jest gotów do wspierania różnorodności językowej i działań na rzecz wielojęzyczności
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dyscypliny, bardzo dobrze opanował/a terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym
dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia dyscypliny, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy
dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia dyscypliny, dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy
dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia literaturoznawcze i kulturoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy
dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia dyscypliny w stopniu podstawowym, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień dyscypliny, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów.
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Cook, Vivian. 1993. Linguistics and Second Language Acquisition. London: Macmillan.
De Bot, Kees, Wander Lowie, Marjolijn Verspoor. 2005. Second Language Acquisition: an advance resource book, London: Routledge.
Doughty, Catherine J. and Michael H. Long (eds). 2003. Handbook of second language acquisition. Malden, MA: Blackwell.
Ellis, Rod. 1990. Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Ellis, Rod. 1994. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press.
Gut, U. 2009. Non-native Speech. A Corpus-based Analysis of Phonological and Phonetic Properties of L2 English and German. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Huebner, T. & C. Ferguson (eds.). 1991. Crosscurrents in SLA and linguistic theories. Amsterdam: Benjamins.
Jarvis, S., and A. Pavlenko. 2008. Crosslinguistic Influence in Language and Cognition. Routledge.
Larsen-Freeman, Diane & Michael Long. 1994. An Introduction to Second Language Acquisition research. London: Longman.
Vihman, Marylin M. 1996. Phonological Development: the Origins of Language in the Child. Oxford: Blackwell.
Wrembel, Magdalena. 2015. In search of a new perspective: Cross-linguistic influence in the acquisition of third language phonology. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: