Komunikacja za pośrednictwem nowych mediów 15-KZPNM-JIK-11
Tresci ksztalcenia:
Wstęp: Podstawowe pojęcia z teorii mediów:
Determinizm technologiczny i konwergencja mediów
Sposoby użytkowania mediów: środowisko medialne, zasady, ekspozycja, aktywne uczestnictwo
Uczestnicy komunikacji medialnej: profil społeczny
Media masowe i społecznościowe
Interaktywność komunikacji w mediach
Tekst i dyskurs medialny w różnych kontekstach
Analiza tekstu medialnego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student potrafi:
dysponować dogłębną wiedzą z zakresu teorii mediów w odniesieniu do procesu komunikacji za pośrednictwem mediów
dysponować wiedzą dotyczącą historii procesu kształtowania się mediów w oparciu o postęp technologiczny
zastosować pojęcia z teorii mediów do opisu osobistego doświadczenia w używaniu mediów
formułować pytania badawcze w odniesieniu do dyskursu mediów i komunikacji w mediach
przeprowadzić analizę tekstu medialnego wskazując na elementy i mechanizmy specyficzne dla komunikacji pomiędzy twórcą a odbiorcą
rozpoznać takie cechy struktury omawianego gatunku jak (nie)sekwencyjność, (a)synchroniczność i multimodalność
rozpoznawać strategie konstruowania tożsamości i budowania relacji w oparciu o interaktywny charakter mediów
rozpoznawać strategie manipulacji za pomocą tekstu medialnego
zebrać dane empiryczne dotyczące komunikowania się za pośrednictwem nowoczesnych technologii i przeprowadzić ich analizę
krytycznie czytać teksty naukowe z zakresu analizy dyskursu mediów
wskazać cel, pytania i hipotezy badawcze, oraz określić metodykę badań przedstawionych w czytanych artykułach naukowych
przygotować i przedstawić prezentację na wybrany przez siebie temat z zakresu analizy dyskursu mediów
współpracować w grupie w procesie uczestniczenia w debacie nt. komunikacji w mediach, a także prowadzenia takiej debaty
podjąć merytoryczną dyskusję na temat własnego projektu badawczego oraz krytycznie wspomóc projekty innych
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- ocena ustna przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji trafności podawanych przykładów użytkowania mediów, jak i analiz językowych testów medialnych
- ocena stopnia i jakości realizacji indywidualnego projektu dot. dyskursu mediów
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0)– zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Dabrowska, Marta. 2015. Variation in language: Faces of Facebook English. Frankfurt/M.: Peter Lang.
Durant, Alan and Marina Lambrou. 2009. Language and media: A resource book for students. Abingdon: Routledge.
Dwyer, Timothy. 2010. Media convergence. Maidenhead: Open University Press.
Dwyer, Timothy. 2016. Convergent media and privacy. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Herring, Susan. 2000. "Gender Differences in CMC: Findings and Implications." Computer Professionals for Social Responsibility Newsletter, Winter. http://www.cpsr.org/publications/newsletters/issues/2000/Winter2000/herring.html
Herring, Susan. 2001. “Computer-mediated discourse”, in: D. Tannen, D. Schiffrin, and H. Hamilton (eds.). 2001. Handbook of discourse analysis. Oxford: Blackwell, 612-634.
Herring, Susan C. Computer-Mediated Discourse Analysis: An Approach to Researching Online Behavior. http://ella.slis.indiana.edu/~herring/cmda.html
Jenkins, H. 2006. Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press.
Lievrouw, Leah A. and Sonia M. Livingstone (eds.). 2006. Handbook of new media: Social shaping and social consequences of ICT. London: Sage.
Media Consumption Habits Across Generations: Rethinking What You Know: Deloitte Insights podcast.
http://www.deloitte.com/view/en_US/us/Insights/Browse-by-Content-Type/podcasts/Technology-Podcasts/594291eec77a9210VgnVCM200000bb42f00aRCRD.htm
Potter, W. James. 2008. Media literacy. (4th edition.) Los Angeles: Sage.
Tagg, Caroline. 2010 “Wot did he say or could u not c him 4 dust? Written and spoken creativity in text messaging”, in: Ho et al. (eds). Transforming Literacies and Language: Innovative technologies, integrated experiences. Continuum, 223-236.
Tagg. Caroline. 2015. Exploring digital communication: Language in action. Abingdon: Routledge.
Talbot, Mary. 2007. Media discourse: Representation and interaction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Thurlow, Crispin, Laura Lengel and Alice Tomic. 2004. Computer mediated communication: Social interaction and the internet. Los Angeles: Sage.
Thurlow, Crispin and Kristine Mroczek. (eds.). 2011. Digital discourse: Language in the new media. Oxford: Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: