Komunikacja za pośrednictwem mediów 15-KZPM-JIK-11
1. Wstęp: Podstawowe pojęcia z teorii mediów
2. Determinizm technologiczny i konwergencja mediów
3. Użytkowanie mediów: środowisko medialne, zasady, ekspozycja, aktywne uczestnictwo
4. Uczestnicy komunikacji medialnej: profil społeczny
5. Media masowe i społecznościowe
6. Interaktywność komunikacji w mediach
7. Tekst i dyskurs medialny w różnych kontekstach
8. Analiza tekstu medialnego
W cyklu 2020/SZ:
1. Wprowadzenie: Historia procesu kształtowania się mediów w oparciu o postęp technologiczny 2. Podstawowe pojęcia z teorii mediów 3. Komunikacja zapośredniczona komputerowo 4. Analiza komunikacji zapośredniczonej komputerowo – kwestie metodologiczne 5. Komunikacja za pośrednictwem stron internetowych 6. Komunikacja na blogach 7. Komunikacja za pośrednictwem mediów społecznościowych 8. Wizerunek, film i marketing 9. Storytelling w efektywnej komunikacji zapośredniczonej komputerowo 10. Nowe media w kontekście - komunikacja zapośredniczona komputerowo w ochronie zdrowia – podstawy teoretyczne 11. Nowe media w kontekście - komunikacja zapośredniczona komputerowo w ochronie zdrowia w praktyce |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
-dysponować dogłębną wiedzą z zakresu teorii mediów w odniesieniu do procesu komunikacji za pośrednictwem mediów
-dysponować wiedzą dotyczącą historii procesu kształtowania się mediów w oparciu o postęp technologiczny
-zastosować pojęcia z teorii mediów do opisu osobistego doświadczenia w używaniu mediów
-formułować pytania badawcze w odniesieniu do dyskursu mediów i komunikacji w mediach
-przeprowadzić analizę tekstu medialnego wskazując na elementy i mechanizmy specyficzne dla komunikacji pomiędzy twórcą a odbiorcą
-rozpoznać takie cechy struktury omawianego gatunku jak (nie)sekwencyjność, (a)synchroniczność i multimodalność
-rozpoznawać strategie konstruowania tożsamości i budowania relacji w oparciu o interaktywny charakter mediów
-rozpoznawać strategie manipulacji za pomocą tekstu medialnego
-zebrać dane empiryczne dotyczące komunikowania się za pośrednictwem nowoczesnych technologii i przeprowadzić ich analizę
-krytycznie czytać teksty naukowe z zakresu analizy dyskursu mediów
-wskazać cel, pytania i hipotezy badawcze, oraz określić metodykę badań przedstawionych w czytanych artykułach naukowych
-przygotować i przedstawić prezentację na wybrany przez siebie temat z zakresu analizy dyskursu mediów
-współpracować w grupie w procesie uczestniczenia w debacie nt. komunikacji w mediach, a także prowadzenia takiej debatypodjąć merytoryczną dyskusję na temat własnego projektu badawczego oraz krytycznie wspomóc projekty innych
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Kolokwium pisemne
Kolokwium ustne
Prezentacja multimedialna
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0)– zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Dąbrowska, Marta. 2015. Variation in language: Faces of Facebook English. Frankfurt/M.: Peter Lang.
Durant, Alan and Marina Lambrou. 2009. Language and media: A resource book for students. Abingdon: Routledge.
Dwyer, Timothy. 2010. Media convergence. Maidenhead: Open University Press.
Dwyer, Timothy. 2016. Convergent media and privacy. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Herring, Susan. 2000. "Gender Differences in CMC: Findings and Implications." Computer Professionals for Social Responsibility Newsletter, Winter. http://www.cpsr.org/publications/newsletters/issues/2000/Winter2000/herring.html
Herring, Susan. 2001. “Computer-mediated discourse”, in: D. Tannen, D. Schiffrin, and H. Hamilton (eds.). 2001. Handbook of discourse analysis. Oxford: Blackwell, 612-634.
Herring, Susan C. Computer-Mediated Discourse Analysis: An Approach to Researching Online Behavior. http://ella.slis.indiana.edu/~herring/cmda.html
Jenkins, Henry. 2006. Convergence culture: Where old and new media collide. New York: New York University Press.
Lievrouw, Leah A. and Sonia M. Livingstone (eds.). 2006. Handbook of new media: Social shaping and social consequences of ICT. London: Sage.
Media Consumption Habits Across Generations: Rethinking What You Know: Deloitte Insights podcast. http://www.deloitte.com/view/en_US/us/Insights/Browse-by-Content-Type/podcasts/Technology-Podcasts/594291eec77a9210VgnVCM200000bb42f00aRCRD.htm
Potter, W. James. 2008. Media literacy. (4th edition.) Los Angeles: Sage.
Tagg, Caroline. 2010 “Wot did he say or could u not c him 4 dust? Written and spoken creativity in text messaging”, in: Ho et al. (eds). Transforming Literacies and Language: Innovative technologies, integrated experiences. Continuum, 223-236.
Tagg. Caroline. 2015. Exploring digital communication: Language in action. Abingdon: Routledge.
Talbot, Mary. 2007. Media discourse: Representation and interaction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Thurlow, Crispin, Laura Lengel and Alice Tomic. 2004. Computer mediated communication: Social interaction and the internet. Los Angeles: Sage.
Thurlow, Crispin and Kristine Mroczek. (eds.). 2011. Digital discourse: Language in the new media. Oxford: Oxford University Press.
W cyklu 2020/SZ:
Benson, Phil. 2017. The discourse of YouTube: Multimodal text in a global context. New York: Routledge. Bouvier, Gwen (ed.). 2018. Discourse and social media. Oxon: Routledge. Burgess, Jean and Joshua Green. 2018. YouTube: Online video and participatory culture (2nd edition.) Cabridge: Polity Press. Creeber, Glen and Royston Martin. 2009. Digital culture: Understanding New Media. Berkshire: McGraw-Hill Education. Davies, Julia. 2006. “Discourse and computer-mediated communication”, in: Ken Hyland and Brian Partridge (eds.), Continuum companion to discourse analysis. London: Continuum, 228-231. Herring, Susan C. 2001 “Computer-mediated discourse”, in: Deborah Schiffrin, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.), The handbook of discourse analysis. Oxford: Blackwell, 612-634. Herring, Susan C. 2004. “Computer-mediated discourse analysis: An approach to researching online behavior”, in: Sasha Barab, Rob Kling and JamesH. Gray (eds.), Designing for virtual communities in the service of learning. New York: Cambridge University Press, 338-376. Tannen, Deborah and Anne Marie Trester. 2013. Discourse 2.0. Language and new media. Washington DC: Georgetown University Press. Thurlow, Crispine and Kristine Mroczek (eds.). 2011. Digital discourse: Language in the new media. Oxford: Oxford University Press. Virtanen, Tuija, Dieter Stein and Susan C. Herring. 2013. Pragmatics of computer-mediated communication. Berlin: De Gruyter Mouton. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: