Komunikacja, tekst, dyskurs 15-KTD-JIK-11
1. Podstawy teorii komunikacji
2. Retoryka, strukturalizm i etnometodologia
3. Lingwistyka tekstu
4. Socjologia języka i socjolingwistyka
5. Socjolingwistyka interakcji i analiza konwersacji
6. Praktyczna transkrypcja danych
7. Analiza narracyjna
8. Analiza tematyczna
9. Studia nad dyskursem
10. Językoznawstwo krytyczne
11. Krytyczna analiza dyskursu
12. Badania korpusowe w analizie tekstu i dyskursu
13. Multimodalna analiza dyskursu
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu kursu student:
Posiada podstawową wiedzę na temat teorii komunikacji
Posiada wiedzę o głównych podejściach do analizy tekstu i dyskursu
Posiada umiejętność dobrania narzędzia analizy do celu badań i rodzaju danych
Posiada umiejętność prowadzenia dyskusji na tematy akademickie będące przedmiotem wykładu
Posiada umiejętność pracy indywidualnej i pracy w grupie mającej na celu krytyczną analizę danych tekstowych/dyskursywnych
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
ocena zadawania pytań, udziału w dyskusji, systematycznosci i efektów czytania literatury uzupełniającej, test końcowy oraz ocena wykonania zadań na platformie moodle
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne
Literatura
Baker, Paul. 2010. Sociolinguistics and corpus linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Cameron, Deborah. 2001 [2012]. Working with spoken discourse. Los Angeles: Sage.
Chilton, Paul. 2013. “Critical” in Critical Discourse Analysis, Wiley-Blackwell Encyclopedia of Applied Linguistics.
Coates, Jennifer. 1996. Women talk: conversation between women friends. Oxford: Blackwell. (Chp. 1 “'This is on tape you know': The origins of the book” 1-15.).
de Beaugrande, Robert-Alain and Wolfgang Ulrich Dressler. 1990. Wstęp do lingwistyki tekstu (translated by Aleksander Szwedek) Warszawa: PWN.
Dressler, Wolfgang Ulrich. 1978. Current trends in textlinguistics. Berlin: Mouton de Gruyter.
Fowler, Roger et al. T. 1979. Language and control. London, England: Routledge & Kegan Paul.
Francis, D. and S. Hester. 2004. An invitation to ethnomethodology: Language, society and interaction. London: Sage.
Garfinkel, Harold. 1967. Studies in ethnomethodology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Guest, Greg et al. 2012. Applied thematic analysis. Los Angeles: Sage.
Gumperz, John J. 2008. “Interactional sociolinguistics: A personal perspective”, in: Deborah Schiffrin, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.). 2008. The handbook of discourse analysis. Oxford: Wiley-Blackwell, 215-228.
Heller, Monica. 2008. “Discourse and interaction”, in: Deborah Schiffrin, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.). 2008. The handbook of discourse analysis. Oxford: Wiley-Blackwell, 250-264.
Harris, Roy. 1988. Language, Saussure and Wittgenstein. London: Routledge.
Hunston, S. 2002. Corpora in applied linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
Hymes, Dell. 1974. Foundations of sociolinguistics: An ethnographic approach. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Jaworski, Adam and Nikolas Coupland (eds.) 1999. The discourse reader. London: Routledge.
Johnstone, Barbara. 2008. Discourse analysis. Maleden: Blackwell.
Labov, William. (1966) 2006. The social stratification of English in New York City. Cambridge: Cambridge University Press.
Mesthrie, Rajend. 2008. “Sociolinguistics and sociology of language“, in: Bernard Spolsky and Francis M. Hult (eds.). 2008. The handbook of educational linguistics. Malden: Blackwell, 66-82.
Schiffrin, Deborah, Deborah Tannen and Heidi E. Hamilton (eds.). 2001. The handbook of discourse analysis. Malden: Blackwell.
Trudgill, Peter. 1974. The social differentiation of English in Norwich. Cambridge: Cambridge University Press.
Trudgill, Peter. 2000. “Sociolinguistics and sociolinguistics once again”, Sociolinguistica 14: 55-59.
Van Dijk, Teun A. (ed.). 2011. Discourse studies. Los Angeles: Sage.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: