Krytyczne czytanie tekstów - wprowadzenie i warsztaty 15-KCTWIW-NID-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego . Następny semestr: 15-KCTWIW-NID-22.)
Treści kształcenia:
Aktualny stan badań kulturoznawczych. Miejsce literatury w badaniach nad kulturą
Zwroty we współczesnym literaturoznawstwie
Formalizm
New Criticism
Strukturalizm
Poststrukturalizm i postmodernizm
Teorie postkolonialne
Studia kulturowe i New Historicism
Psychoanaliza
Gender i queer studies
Reader-response theories
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu kursu student:
Posiada umiejętność czytania tekstów kulturowych z zastosowaniem różnych perspektyw teoretycznych
Analizuje i interpretuje tekst kulturowy w kontekście historycznych
Potrafi przeprowadzić strukturalną analizę tekstu literackiego
Czyta ze zrozumieniem teksty naukowe i ocenia je
Zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa
Korzysta ze źródeł literaturoznawczych w języku polskim i niderlandzkim
Wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji
Cechuje się tolerancją wobec innych kultur
Kryteria oceniania
F: Bieżąca ocena przygotowania studentów (przeczytania ze zrozumieniem zadanych tekstów, opanowania terminologii) i ich udziału w dyskusji na zajęciach; prace pisemne;
P: pisemny egzamin po zakończeniu kursu.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): min. 90% punktów z prac pisemnych, regularny aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć, przygotowanie prac domowych, przeczytanie zadanych tekstów
dobry plus (+db; 4,5): >82,5 % punktów uzyskanych z prac pisemnych, regularny aktywny udział w dyskusjach na zajęciach, przygotowanie prac domowych, przeczytanie zadanych tekstów
dobry (db; 4,0): >75 % punktów uzyskanych z prac pisemnych, umiarkowanie aktywny udział w dyskusjach podczas zajęć, przygotowanie prac domowych, przeczytanie zadanych tekstów
dostateczny plus (+dst; 3,5): >67 % punktów uzyskanych z prac pisemnych, sporadyczny udział w dyskusjach podczas zajęć, przygotowanie prac domowych, przeczytanie zadanych tekstów
dostateczny (dst; 3,0): >60 % punktów uzyskanych z prac pisemnych
niedostateczny (ndst; 2,0): < 60% punktów uzyskanych z prac pisemnych
Literatura
Bork, G.J. 2012. Algemeen Letterkundig Lexicon. Leiden: Stichting Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. (http://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/index.php)
Burzyńska, A, Markowski, M. P. Teorie literatury XX wieku (podręcznik i antologia). Kraków: Wydawnictwo Znak, 2006.
Kaniewska, B., Legeżyńska A. Teoria literatury. Skrypt dla studentów filologii polskiej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskich Studiów Polonistycznych, 2002
Lane, Richard J. 2006. Fifty Key Literary Theorists. New York: Routledge.
Selden, Raman, Peter Widdowson, Peter Brooker. 2017. A Reader's Guide to Contemporary Literary Theory. London, New York: Routledge.
Verkruijsse, P.J, Bork G. J. van, H Struik, G.J Vis. 2002. Letterkundig Lexicon Voor De Neerlandistiek. Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren. (http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01_01/index.php)
Zeeman, Peter. 1991. Literatuur en context. Een inleiding in de literatuurwetenschap. Nijmegen: Ou, 24-57.
Materiały (handouty) przygotowane przez prowadzącego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: