Językoznawstwo ogólne 15-JOG-CH-11
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do badań nad językiem: strukturalne i pozastrukturalne obszary badań nad językiem, nauki pokrewne i powiązane z językoznawstwem.
2. Powstanie języka i podejścia do języka: wczesne idee, teorie antropologiczne, ewolucjonizm, dane archeologiczne a ewolucja języka.
3. Semiotyka i cechy języka: teoria znaku, język jako system znaków arbitralnych, onomatopeja, trójkąt semiotyczny, cechy języka ludzkiego.
4. Semantyka: semantyka leksykalna, znaczenie w ujęciu naturalistycznym, kognitywnym i behawioralnym, analiza komponencyjna, Naturalny Metajęzyk Semantyczny i uniwersalia semantyczne, teoria prototypów, relacje semantyczne.
5. Pragmatyka: kontekst a język, preWprowadzenie do badań nad językiem: strukturalne i pozastrukturalne obszary badań nad językiem, nauki pokrewne i powiązane z językoznawstwem.
Morfologia: derywacja i fleksja
Składnia: strukturalizm, generatywizm, kognitywizm.
Semantyka: semantyka leksykalna, znaczenie w ujęciu naturalistycznym, kognitywnym i behawioralnym, analiza komponencyjna, Naturalny Metajęzyk Semantyczny i uniwersalia semantyczne, teoria prototypów, relacje semantyczne.
Pragmatyka: kontekst a język, akty mowy, teoria 'twarzy', grzeczność i niegrzeczność językowa.
Psycholingwistyka: rozwój mowy u dziecka w ujęciu behawiorystycznym, generatywistycznym i kognitywnym (Critical Period Hypothesis); zaburzenia mowy i języka; bilingwizm.
Socjolingwistyka: odmiany geograficzne i społeczne języka.
Ewolucja języka i historia języków.
Systemy pisma
Język ludzki a komunikacja zwierząt
Język i kultura: język a myśl, język a rzeczywistość; hipoteza Sapira i Whorfa, nazewnictwo kolorów; uniwersalia językowe.
supozycja, implikatura, akty mowy, teoria 'twarzy', grzeczność i niegrzeczność językowa.
Socjolingwistyka: odmiany geograficzne i społeczne języka; język a dialekt a akcent, czynniki socjolingwistyczne a zmienne; sieci społeczne, standard językowy.
Psycholingwistyka: rozwój mowy u dziecka w ujęciu behawiorystycznym, generatywistycznym i kognitywnym (Critical Period Hypothesis); "dzikie" dzieci, gen FOXP2, język a mózg, zaburzenia mowy i języka; bilingwizm.
Język i kultura: język a myśl, język a rzeczywistość; hipoteza Sapira i Whorfa, nazewnictwo kolorów; uniwersalia językowe.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. Przedstawić i porównać różne nurty językoznawstwa.
2. Definiować podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa.
3. Zilustrować przykładami podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa.
4. Nazwać najważniejszych językoznawców i przypisać im typ badań.
5. Posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami teoretycznymi przy analizie problemów i przykładów.
6. Być świadomym specyfiki ludzkiego języka i komunikacji, kontrowersji i opinii na temat języka, oraz formułować własne oceny.
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
F – pytania otwarte w trakcie wykładu; pytania zamknięte w trakcie wykładu; krótkie testy po wykładzie (pytania zamknięte)
P – prezentacja wybranego zagadnienia z zakresu językoznawstwa w formie eseju.
Literatura
Aitchison, Jean. 2008 (3rd edition). The articulate mammal. Cambridge: Routledge.
Crystal, David. 1995. The Cambridge encyclopedia of the English language. Cambridge: CUP.
Crystal, David. 1997. The Cambridge encyclopedia of language. Cambridge: CUP.
Hodge, B. and L. Kam.1998. The politics of Chinese language and culture. The art of reading dragons. London: Routledge.
Sun, C. 2006. Chinese. A linguistic introduction. Cambridge: CUP.
Trask, R.L. 1995. Language. The basics. London: Routledge.
Trask, R.L. 1997. A student's dictionary of language and linguistics. London: Routledge.
Trask, R.L. 1998. Key concepts in language and linguistics. London: Routledge.
Yule, G. 2006 [1991]. The study of language. Cambridge: CUP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: