Introduction to social and intercultural communication 15-ITSAIC-ES-11
ĆWICZENIA:
1.Koncepcja komunikacji: proces, reguły i pojęcie kompetencji komunikacyjnej.
2.Tożsamość w procesie komunikacji.
3.Pragmatyka komunikacji werbalnej: teoria znaczeń, implikatury i pojęcie relewancji.
4. Teoria aktów mowy.
5.Komunikacja niewerbalna
6. Komunikacja i kultura: wprowadzenie.
7. Normy i wartości kulturowe w komunikacji.
8. Teorie grzeczności.
9. Bariery w komunikowaniu międzykulturowym.
10. Problematyka kompetencji międzykulturowych.
11. Komunikowanie perswazyjne: struktura i treść komunikatu perswazyjnego, modele i teorie.
12. Techniki perswazyjne w komunikowaniu.
13. Różnice między perswazją a manipulacją językową.
14. Reklama i kampanie prozdrowotne: funkcje wieloznaczności językowych.
WYKŁADY:
1.Struktura i treść komunikatu.
2. Cechy dobrego mówcy.
3.Pragmatyka komunikacji werbalnej.
4.Pragmatyka komunikacji niewerbalnej.
5.Błędy argumentacyjne i nieuczciwe chwyty argumentacyjne.
6.Perswazja społeczna i międzykulturowa.
7.Kompetencja emocjonalna w komunikacji społecznej i międzykulturowej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1 Uzyskuje wiedzę dotyczącą pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej
2.Potrafi stosować poznane metody i narzędzia do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej oraz do interpretacji tekstów kultury
3.Posiada umiejętność prezentowania zagadnień związanych z komunikacją społeczną i interkulturową
4.Posiada umiejętność pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową, o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji i z wykorzystaniem właściwych źródeł naukowych
5.Posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi przyjmować różne role przy wykonywaniu wspólnych projektów i prowadzeniu dyskusji oraz wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle przedstawionych argumentów
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
Egzamin pisemny
Kolokwium pisemne
Test
Prezentacja multimedialna
Ocena aktywności podczas dyskusji
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
o Znakomita znajomość pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej
o Bardzo dobre umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową, pracy w grupie i prowadzenia dyskusji
dobry plus (+db; 4,5):
o Bardzo dobra znajomość pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej
o dobre umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową, pracy w grupie i prowadzenia dyskusji
o popełnianie drobnych błędów
dobry (db; 4,0):
o dobra znajomość pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej
o dobre umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową i pracy w grupie
o popełnianie okazjonalnych błędów
dostateczny plus (+dst; 3,5)
o dobra znajomość pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej
o zadowalające umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową i pracy w grupie
o popełnianie błędów
dostateczny (dst; 3,0):
o zadowalająca znajomość pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej
o zadowalające umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową i pracy w grupie
o popełnianie błędów
niedostateczny (ndst; 2,0):
o Brak znajomości pojęć, terminologii, teorii, metodologii, tradycji, kierunków, metod analizy i interpretacji rozwijanych w ramach badań z zakresu komunikacji społecznej i interkulturowej
o Brak umiejętności zastosowania poznanych metod i narzędzi do krytycznej analizy wytworów komunikacji społecznej i interkulturowej, interpretacji tekstów kultury oraz brak umiejętności przygotowania i wygłaszania prezentacji, pisania prac akademickich z zakresu badań nad komunikacją społeczną i międzykulturową oraz pracy w grupie
Literatura
Bakic-Miric, Natasa. 2012. An Integrated Approach to Intercultural Communication. Newcastele upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Brown, Keith (ed.). 2006. Encyclopedia of language and linguistics: Pragmatics Volume. Oxford: Elsevier. – artykuły naukowe dotyczące wybranych treści kształcenia
Mey, Jacob L. 2001. Pragmatics: An Introduction. 2nd edition. Oxford: Blackwell.
Perloff, Richard M. 2013. The Dynamics of Persuasion: Communication and Attitudes in the 21st Century.New York: Routledge.
Verderber, Kathleen S., Rudolph F. Verderber, Deanna D. Sellnow. 2014. Communicate!Wadsworth Cengage Learning.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: