Ideologie i wartości w mediach 15-IIWWM-JIK-11
Treści kształcenia:
1. Dyskurs – definicje pojęcia, aspekty i części składowe
2. Strukturalne a funkcjonalne podejście do dyskursu i analizy dyskursu
3. Wybrane aspekty z dziedziny mediów masowych – typy dziennikarstwa
4. Wybrane aspekty z dziedziny mediów masowych – typy tekstów dziennikarskich
5. Ideologia, władza i hegemonia
6. Wartości i wartościowanie językowe
7. Związek ideologii z wartościami i procesem wartościowania
8. Mechanizmy językowe w wyrażaniu ideologii, wartości i wartościowania w dyskursie
9. KAD jako metoda badawcza w analizie komunikatów medialnych
10. Wartości rozszerzenia UE z 2004 r. w dyskursie medialnym
11. Modalność w wyrażaniu wartości i wartościowania w dyskursie prasowym
12. Tranzytywność jako wyznacznik wartościowania
13. Wartościowanie akcji i aktorów w dyskursie medialnym
14. Wartości i wartościowanie jako wyznaczniki tożsamości narodowej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. definiować pojęcia i procesy związane z analizą dyskursu, wartościowaniem, wartościami i ideologią
2. rozpoznawać i identyfikować struktury językowe użyte w dyskursie dziennikarskim w celu wyrażania wartości i wartościowania
3. interpretować użycie struktur językowych i wyjaśniać ich role w wyrażaniu wartości i wartościowania
4. charakteryzować wartości odnoszące się do określonych sfer życia i łączyć je z ideologiami
5. świadomie postrzegać procesy zachodzących w obrębie mediów masowych
6. krytycznie analizować komunikaty medialne i adekwatnie je oceniać
7. współpracować w grupie by określić pytanie badawcze, hipotezy i metody w czytanych tekstach naukowych
8. podjąć merytoryczną dyskusję by obronić własne poglądy lub skrytykować poglądy innych
Kryteria oceniania
Metody oceniania (F - formujące, P - podsumowujące):
(F) ocena ustna przygotowania do zajęć, udziału w dyskusji, trafności analiz językowych
(P) pisemna analiza wybranego tekstu prasowego
Literatura
Fairclough, Norman. ...
Fairclough, Norman. 1995. Critical discourse analysis: The critical study of language. London: Longman.
Fowler, Roger. ...
Halliday, Michael, A., K. 1978. Language as social semiotic: The social interpretation of language and meaning. Baltimore: University Park Press.
Kielar, Maciej. 2009. ‘Modality as a discursive marker of values and valuation.’ In: Zdzisław Wąsik – Józef Zaprucki (eds.) Słowo jako wyraz duchowości człowieka [The word as an expression of human spirituality]. Zeszyty Wydziału Humanistycznego III. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze, 85-98.
Kielar, Maciej. 2010a. ‘Values of the 2004 EU Enlargement in Media Discourse.’ Poznań Studies in Contemporary Linguistics 46/3: 313-330.
Kielar, Maciej. 2010b. ‘Values as discursive markers of national identity.’ In: Romedea, Adriana-Gertruda (ed.) Cultural Spaces and Identities in (Inter)Action. INTERSTUDIA 6/2010. Bacau: Alma Mater Bacau, 48-57.
Kielar, Maciej. 2011. ‘Transitivity as a marker of valuation in journalistic discourse.’ In: Kamila Dębowska-Kozłowska – Katarzyna Dziubalska-Kołaczyk (eds.) On Words and Sounds: A Selection of Papers from the 40th PLM, 2009. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 311-322.
Kress, Gunther - Robert Hodge. 1979. Language as ideology. London: Routledge − Kegan Paul.
Krzeszowski, Tomasz, P. 1997. Angels and devils in hell. Elements of axiology in semantics. Warszawa: Energia.
Schiffrin, Deborah. 1994. Approaches to discourse. Oxford: Blackwell.
Van Dijk, Teun, A. ...
Wodak, Ruth. 2002. “Aspects of critical discourse analysis”, Zeitschrift für Angewandte Linguistik 36: 5–31
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: