History of English 15-HOE-EL-11
Treści kształcenia:
1: Prehistoria języka angielskiego — język angielski jako język germański i praindoeuropejski
2: Modele zmiany językowej
3: Język pisany a język mówiony
4: Struktura języka staroangielskiego
5: Struktura języka średnioangielskiego
6: Struktura języka wczesnonowoangielskiego
7: Struktura języka późnonowoangielskiego
8: Język angielski w kontakcie z innymi językami — rywalizacja i wielojęzyczność
9: Język angielski a tożsamość narodowa
10: Standaryzacja języka i podejście preskryptywne w historii języka angielskiego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1; Rozumie związki pomiędzy zmianami strukturalnymi języka a zjawiskami pozajęzykowymi (społecznymi, kulturowymi, historycznymi, etc.).
2: Zna podstawowe narzędzia badawcze angielskiego językoznawstwa historycznego i modele teoretyczne zmiany językowej.
3: Zna podstawowe zjawiska i procesy z historii języka angielskiego
4: Potrafi kompetentnie analizować teksty z różnych okresów historii języka angielskiego pod kątem ich cech strukturalnych i społeczno-kulturowych.
5: Potrafi formułować zwięzłe wypowiedzi ustne i pisemne na temat historii języka angielskiego.
6: Jest gotów do dokonywania interpretacji zjawisk językowych z różnych perspektyw teoretycznych, ze świadomością ich komplementarnego raczej niż wzajemnie sprzecznego charakteru.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, prace domowe, praca zaliczeniowa (esej).
bardzo dobry (bdb; 5,0): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin i rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym
dobry plus (+db; 4,5): student bardzo dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym, lecz popełnia drobne błędy
dobry (db; 4,0): student dobrze zna i rozumie zagadnienia językoznawcze, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, rozumie dynamikę ich rozwoju, bardzo dobrze opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia okazjonalne błędy
dostateczny plus (+dst; 3,5): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz metody badawcze, opanował terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu zadowalającym, lecz popełnia błędy
dostateczny (dst; 3,0): student zna i rozumie zagadnienia językoznawcze w stopniu podstawowym, zna gałęzie dyscyplin oraz umie wymienić metody badawcze, opanował podstawową terminologię dyscyplin i umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym w stopniu podstawowym, lecz popełnia błędy
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie zna lub nie rozumie zagadnień językoznawczych, nie zna gałęzi dyscyplin oraz metod badawczych, nie opanował podstawowej terminologii dyscyplin i nie umie się nią posługiwać w języku mówionym i pisanym bez rażących błędów.
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Baugh, Albert & Thomas Cable. 2012. History of the English language (6th edn.). Boston: Addison Wesley.
Bergs, Alexander & Laurel J. Brinton. 2012. English historical linguistics: An international handbook (2 vols.). Berlin: Mouton de Gruyter.
Fisiak, Jacek. 1995. An outline history of English. Poznań: SAWW.
Fisiak, Jacek. 1996 [1968]. A short grammar of Middle English. Warszawa: PWN.
Hogg, Richard. 2002. An introduction to Old English. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Miller, D. Gary. 2010. Language change and linguistic theory, volume I: Approaches, methodology, and sound change. Oxford: Oxford University Press.
Miller, D. Gary. 2010. Language change and linguistic theory, volume II: Morphological, syntactic, and typological change. Oxford: Oxford University Press.
Millward, Celia M. 1996. A biography of the English language (2nd edn.). Fort Worth: Harcourt, Brace, Jovanowich.
Nevalainen, Terttu. 2006. An introduction to Early Modern English. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Reszkiewicz, Alfred. 1998 [1971]. Synchronic essentials of Old English: West Saxon. Warszawa: PWN.
Smith, Jeremy & Simon Horobin. 2002. An introduction to Middle English. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Tieken-Boon van Ostade, Ingrid. 2009. An introduction to Late Modern English. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: