Historia literatury USA 15-HLUSA-NA-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HLUSA-NA-22.)
Historia literatury amerykańskiej to dwusemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk kulturowych i społecznych w USA. Założeniem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat bogactwa oraz różnorodności amerykańskiej tradycji literackiej, omówienie głównych kierunków rozwoju oraz dzieł głównych przedstawicieli owych kierunków. Kurs, oparty na konwersacjach, ma również na celu wyrobienie u studentów umiejętności dyskusji, interpretacji i analizy tekstów oraz postawy otwartości na inność kulturową.
Sylabus obejmuje następujące treści:
Historia literatury amerykańskiej - ramy czasowe i przestrzenne, zarys tematyki
Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe
Okres Oświecenia i walki o niepodległość (1740-1776); tematyka, biografie Benjamina Franklina i Jonathana Edwardsa
Okres wczesnej literatury narodowej (1776-1821); główni przedstawiciele, popularne formy poezji i powieści, tematyka; opowiadania Washingtona Irvinga
Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); romans przygodowy Jamesa Fenimora Coopera, poezja i proza Edgara Allana Poego; powieść obyczajowa i romans przygodowy
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); proza Nathaniela Hawthorne’a i Hermana Melville’a
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana
Opowieści zbiegłych niewolników, powieść obyczajowa i proza polityczna okresu przed Wojną Secesyjną
Okres powojenny (1865-1900); realizm w prozie; twórczość Marka Twaina, Henry’ego Jamesa
Okres powojenny (1865-1900); naturalizm w prozie; twórczość Stephena Crane’a
Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Wallace Stevensa, Harta Crane’s i poetów z Chicago
Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ernesta Hemingwaya i Williama Faulknera
Proza i poezja Renesansu Harlemu, oraz inne przykłady literatury Murzynów amerykańskich z pierwszej poł. XX w.
Realizm społeczny i eksperymentalny w prozie i dramacie lat pięćdziesiątych XX w.
Eksperymenty postmodernistyczne w prozie amerykańskiej (1968-1980).
Poezja okresu powojennego (1945-1980); pokolenie pośrednie, nurt poezji zwierzenia, poeci z San Francisco, poezja projektywistyczna, szkoła nowojorska, indywidualności i nurty późniejsze.
Nowy realizm i proza mniejszości etnicznych w okresie od 1968 do dzisiaj.
Poezja najnowsza.
Proza najnowsza.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Symbol
efektów
kształcenia* Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów#
15-HLUSA-NA _01 przywołuje i rozpoznaje główne etapy historycznego rozwoju literatury amerykańskiej K_W02, K_W03, K_W04, K_W06,
15-HLUSA-NA _02 analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym K_U02, K_U03, K_U05, K_U08, K_U10
15-HLUSA-NA _03 czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku angielskim należące do różnych rodzajów i gatunków literackich K_U10
15-HLUSA-NA _04 czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je K_U10,
15-HLUSA-NA _05 wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich K_U09, K_U10
15-HLUSA-NA _06 proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach K_U11, K_U12
15-HLUSA-NA _07 korzysta ze źródeł literaturowych, w języku polskim i angielskim K_U02, K_U03, K_U10
15-HLUSA-NA _08 zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa K_W10
15-HLUSA-NA _09 wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji K_U06, K_U15
15-HLUSA-NA _10 cechuje się tolerancją wobec innych kultur K_K10
Kryteria oceniania
F: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji; P: kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny (test z otwartymi i zamkniętymi pytaniami, oraz 3 krótkie eseje do wyboru z 6 tematów obejmujących materiał kursu)
przykład pytań testowych zamkniętych:
Which of the following writers are associated with the American South:
a) Nathaniel Hawthorne
b) Ralph Waldo Emerson
c) Mark Twain
d) Herman Melville
e) William Faulkner
Pytanie otwarte testowe:
define imagism
Pytanie esejowe: Discuss Puritan and Transcendentalist approaches to nature and God. Use relevant examples.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne
Literatura
Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University
Press, 1989.
Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press,
1988.
Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2.
Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.
Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003.
Norton Anthology of American Literature. (Volume One and Two)
Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Volume One and Two)
Richard Ruland and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American
Literature. Penguin Books. 1992.
Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań. Wydawnictwo Poznańskie.
Richard Gray. 2004. A History of American Literature. Malden, USA, Oxford, UK, Carlton, Australia.
Blackwell Publishing Ltd.
Agata Preis-Smith. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Kraków:
Universitas.
F. O. Matthiessen. The American Renaissance. London: Oxford UP, 1941. (IFA Library Reference)
The Columbia Literary History of the United States, New York. 1990.
Emory Elliot at al. (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, New York: 1991 and
1993.
Parini, Jay (1948- ). (ed.) Millier, Brett Candlish. Red. The Columbia History of the American Poetry. 1993.
Sacvan Bercovitch (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature.
Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994.
Pearce, Roy, Harvey. The Continuity of American Poetry. Princeton: Princeton University Press. 1961.
Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: Cambridge
University Press, 1994.
Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama : 1945-2000. Cambridge: Cambridge
University Press, 2000.
Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press, 1988.
Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.
Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: