Historia literatury amerykańskiej 15-HLAM-ZL-12
(Pierwszy semestr kursu dwusemestralnego. Następny semestr: 15-HLAM-ZL-22.)
Historia literatury amerykańskiej to dwusemestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk.
Sylabus obejmuje następujące treści:
Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe
Okres wczesnej literatury narodowej (1776-1821); główni przedstawiciele, opowiadania Washingtona Irvinga
Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); proza Edgara Allana Poego
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); proza Nathaniela Hawthorne’a
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana
Okres powojenny (1865-1900); realizm w prozie; twórczość Henry’ego Jamesa
Okres powojenny (1865-1900); naturalizm w prozie; twórczość Stephena Crane’a
Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Wallace Stevensa, e.e. cummingsa
Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ernesta Hemingwaya i F.S. Fitzgeralda
Realizm społeczny i eksperymentalny dramacie lat czterdziestych i pięćdziesiątych XX w.
Eksperymenty postmodernistyczne w prozie amerykańskiej (1968-1980).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu kursu student/ka:
1) przywołuje i rozpoznaje główne etapy historycznego rozwoju literatury amerykańskiej
2) analizuje i interpretuje tekst literacki w kontekście historycznym
3) czyta ze zrozumieniem teksty napisane w języku angielskim należące do różnych rodzajów i gatunków literackich
4) czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i ocenia je
5) wykorzystuje opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich
6) proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach
7) korzysta ze źródeł literaturowych, w języku polskim i angielskim
8) zna i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa
9) wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji
10) cechuje się tolerancją wobec innych kultur
Kryteria oceniania
Metody oceniania (formujące i podsumowujące)
F: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji
P: dwa kolokwia zaliczeniowe (egzamin pisemny)
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University
Press, 1989.
Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press,
1988.
Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2.
Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.
Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003.
Norton Anthology of American Literature. (Volume One and Two)
Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Volume One and Two)
Richard Ruland and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American
Literature. Penguin Books. 1992.
Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań. Wydawnictwo Poznańskie.
Richard Gray. 2004. A History of American Literature. Malden, USA, Oxford, UK, Carlton, Australia.
Blackwell Publishing Ltd.
Agata Preis-Smith. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Kraków:
Universitas.
F. O. Matthiessen. The American Renaissance. London: Oxford UP, 1941. (IFA Library Reference)
The Columbia Literary History of the United States, New York. 1990.
Emory Elliot at al. (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, New York: 1991 and
1993.
Parini, Jay (1948- ). (ed.) Millier, Brett Candlish. Red. The Columbia History of the American Poetry. 1993.
Sacvan Bercovitch (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature.
Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994.
Pearce, Roy, Harvey. The Continuity of American Poetry. Princeton: Princeton University Press. 1961.
Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: Cambridge
University Press, 1994.
Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama : 1945-2000. Cambridge: Cambridge
University Press, 2000.
Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press, 1988.
Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.
Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: