Historia literatury angielskiej cz.I 15-HLA1-ZL
- Epoka staroangielska, cechy charakterystyczne poezji staroangielskiej, epos staroangielski (Beowulf), poezja religijna (Dream of the Rood), inne gatunki;
- epoka średnioangielska, romans, fabliau i inne gatunki charakterystyczne dla epoki, Opowieści Kanterberyjskie Chaucera, dramat średniowieczny;
- renesans, dramat szekspirowski, Król Lir, Sen nocy letniej, sonety Szekspira;
- poezja metafizyczna, John Donne, George Herbert;
- epoka purytańska i epoka restauracji;
- poezja XVIII wieku: Aleksander Pope (The Rape of the Lock, Essay on Criticism);
- początki powieści angielskiej (Robinson Crusoe, fragmenty powiesci Tom Jones);
- powieść gotycka
- preromantyzm: poezja Williama Blake'a i Roberta Burnsa
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/2022: | W cyklu 2023/2024: | W cyklu 2022/2023: | W cyklu 2018/2019: | W cyklu 2019/2020: | W cyklu 2020/2021: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu, student
- potrafi rozpoznać główne nurty w rozwoju literatury angielskiej do końca XVIII wieku oraz rozpoznać cechy charakterystyczne tekstów literackich należących do głównych gatunków i epok;
- potrafi analizować i interpretować tekst literacki w kontekście historycznym;
- potrafi czytać ze zrozumieniem teksty należące do różnych rodzajów i gatunków literackich;
- potrafi czytać ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i je oceniać;
- potrafi wykorzystywać opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich;
- potrafi przedstawić własną interpretację tekstów i brać aktywny udział w dyskusji na zajęciach;
- potrafi korzystać ze źródeł literaturowych, głównie w języku angielskim;
- potrafi zdefiniować i prawidłowo posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu literaturoznawstwa;
- wyciągać wnioski i porządkować efekty dyskusji;
- uporządkować informacje na temat omawianych tekstów literackich i przedstawić je w formie pisemnej.
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące: aktywny udział w konwersatoriach i wykładach, sprawdzenie przygotowania do zajęć; obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji; przygotowanie krótkich zadań sprawdzających umiejętność analizy tekstu literackiego.
Ocenianie podsumowujące: egzamin pisemny (eseju oraz pytania otwarte)
Literatura
Analizowane teksty literackie (w całości lub fragmenty):
Sikorska, Liliana (ed.). 2007. An Outline History of English Literature in Texts. Vol. 1 i 2. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Zalecana jest także lektura fragmentów wybranych tekstów krytycznych i historii literatury:
Sikorska, Liliana. 2007. A Short History of English Literature. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Beadle, Richard (ed.). 1994. The Cambridge Companion to Medieval English Theatre. Cambridge: CUP.
Boitani, Piero and Jill Mann (eds). 1998. The Cambridge Companion to Chaucer. Cambridge: CUP.
Davis, Lennard. 1983 [1996]. Factual Fictions. The Origins of the English Novel. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
de Grazia, Margreta - Stanley Wells (eds.) 2001. The Cambridge Companion to Shakespeare. Cambridge: CUP.
Gardner, Helen (ed.) 1960. Metaphysical Poets. Penguin Books
Gerrard, Christine (ed.). 2002. Eighteenth-century poetry. Malden: Blackwell Publishing.
Krajewska, Wanda. 1984. English Poetry of the Nineteenth Century. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Krueger, Roberta (eds.). 2000. The Cambridge Companion to Medieval Romance. Cambridge: CUP.
McKeon, Michael. 1988. The Origins of the EnglishNnovel 1600-1740. Baltimore: The John Hopkins University Press.
Punter, David. A Companion to the Gothic. Malden: Blackwell Publishing.
Richetti, John (ed.) The Cambridge Companion to the Eighteenth-Century Novel. Cambridge: Cambridge University Press.
Watson, J.R. 1992. English Poetry of the Romantic Period, 1789-1830. London: Loongman.
Watt, Ian. 1957 [2009]. The Rise of the Novel. Studies in Defoe, Richardson and Fielding. Whitefish: Kessinger Publishing.
Zbierski, Henryk. 1988. William Shakespeare. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: