Historia literatury amerykańskiej 15-HLA-CH-11
Historia literatury amerykańskiej to semestralny kurs, którego celem jest zapoznanie studentów z historią literatury Stanów Zjednoczonych. Sylabus został zaprojektowany chronologicznie, dla podkreślenia ciągłości rozwoju myśli i idei, a także napięć pomiędzy tradycją i innowacją, i obejmuje rozwój tradycji literackiej począwszy od Okresu Kolonialnego (1630-1740) aż do współczesności. Na kursie omówione zostaną główne zjawiska, trendy, gatunki oraz czołowi twórcy kanonu literatury amerykańskiej na tle wydarzeń historycznych i szerszych zjawisk kulturowych i społecznych w USA. Założeniem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy na temat bogactwa oraz różnorodności amerykańskiej tradycji literackiej, omówienie głównych kierunków rozwoju oraz dzieł głównych przedstawicieli i twórców owych kierunków. Kurs, oparty na konwersacjach, ma również na celu wyrobienie u studentów umiejętności dyskusji, interpretacji i analizy tekstów, krytycznego myślenia, formułowania niezależnych opinii i wniosków, szacunku dla innych poglądów i tradycji, oraz postawy otwartości i ciekawości wobec inności kulturowych.
Szczegółowy sylabus kursu obejmuje następujące tematy i treści:
Historia literatury amerykańskiej: ramy czasowe i przestrzenne, zarys tematyki; fundamenty kultury amerykańskiej
Okres kolonialny (1620-1740); tematyka, gatunki literackie, tło kulturowe
Okres Oświecenia i walki o niepodległość (1740-1776); tematyka, tło kulturowe i polityczne; filozofia amerykańskiego Oświecenia na przykładach biografii Benjamina Franklina i Jonathana Edwardsa
Okres wczesnoromantyczny (1820-1850); kształtowanie się tradycji narodowej: początki powieści i opowiadania amerykańskiego (romans przygodowy Jamesa Fenimore Coopera oraz opowiadania Washingtona Irvinga)
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); Amerykański Transcendentalizm: eseistyka Ralpha Waldo Emersona i Henry Davida Thoreau; założenia i inni przedstawiciele transcendentalizmu amerykańskiego
Amerykański gotyk: Edgar Allan Poe
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); “Ciemny Romantyzm”: proza Nathaniela Hawthorne’a i Hermana Melville’a
Okres Renesansu Amerykańskiego (1835-1861); poezja Emily Dickinson i Walta Whitmana
Opowieści zbiegłych niewolników, powieść obyczajowa i proza polityczna okresu przed Wojną Secesyjną
Okres powojenny (1865-1900); realizm i naturalism w prozie; twórczość Marka Twaina, Stephena Crane’a oraz Henry’ego Jamesa
Modernizm w poezji amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ezry Pounda, T.S. Eliota, W.C. Williamsa, Gertude Stein, Wallace Stevensa i Marianne Moore oraz Langstona Hughesa
Modernizm w prozie amerykańskiej (1900-1939); twórczość Ernesta Hemingwaya, S. F. Fitzgeralda i Williama Faulknera
Poezja lat 50tych i 60tych (Beat i poezja wyznania): Allen Ginsberg i Sylwia Plath, wiersze wybrane
Postmodernizm w prozie: Kurt Vonnegut, Thomas Pynchon and John Barth
Powieść współczesna
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
15-HLAM-CH_01 Student ma podstawową wiedzę na temat historii literatury amerykańskiej i rozpoznaje główne etapy jej historycznego rozwoju w odniesieniu do historii i szerszego kontekstu całej kultury USA K_W02; K_W09; K_U04
15-HLAM-CH_02 Student potrafi analizować i interpretować tekst literacki w kontekście historycznym i kulturowym K_U06; K_U04
15-HLAM-CH_03 Student czyta ze zrozumieniem naukowe teksty krytyczne i potrafi je ocenić K_U09
15-HLAM-CH_04 Student umie wykorzystać opracowania krytyczne w analizie tekstów literackich i kulturowych K_U10
15-HLAM-CH_05 Student proponuje własną interpretację tekstów i bierze aktywny udział w dyskusji na zajęciach K_U05; K_U06
15-HLAM-CH_06 Student umiejętnie i twórczo korzysta ze źródeł literaturowych w języku polskim i angielskim K_U01; K_U02; K_U14;
15-HLAM-CH_07 Student zna gatunki oraz podstawowe pojęcia z zakresu literatury amerykańskiej i prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami K_U09,
15-HLAM-CH_08 Student samodzielnie wyciąga wnioski i porządkuje efekty dyskusji K_U05; K_U08; K_U10;
15-HLAM-CH_09 Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze w zakresie literaturoznawstwa K_U05
15-HLAM-CH_10 Student posiada umiejętność prowadzenia dyskusji K_K04; K_K05
15-HLAM-CH_11 Student jest tolerancyjny, ciekawy świata i otwarty wobec innych kultur K_K04; K_K05
15-HLAM-CH_12 Student potrafi pracować w grupie K_K04; K_K05
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Formujące: dyskusja podczas zajęć; sprawdzenie przygotowania do zajęć (krótkie sprawdziany na początku zajęć sprawdzające znajomość lektury); obserwacja podczas dyskusji i moderowanie dyskusji;
Podsumowujące: kolokwium zaliczeniowe, egzamin pisemny (6 pytań z 10 do wyboru z zakresu przerobionego materiału)
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
społeczne
Literatura
Peter Conn. The Cambridge Illustrated History of American Literature. Cambridge: Cambridge University
Press, 1989.
Emory Elliott (ed.) Columbia Literary History of the United States. New York: Columbia University Press,
1988.
Andrzej Kopcewicz, Marta Sienicka. Historia literatury Stanów Zjednoczonych w zarysie. Vols. 1, 2.
Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1982.
Agnieszka Salska (ed.) Historia literatury amerykańskiej XX wieku. Vols. 1, 2. Kraków: Universitas, 2003.
Norton Anthology of American Literature. (Volume One and Two)
Bradley Sculley (et. al.) American Tradition in Literature (Volume One and Two)
Richard Ruland and Malcolm Bradbury. From Puritanism to Postmodernism: A History of American
Literature. Penguin Books. 1992.
Stachura, Paweł. 2010. An Outline History of American Literature. Poznań. Wydawnictwo Poznańskie.
Richard Gray. 2004. A History of American Literature. Malden, USA, Oxford, UK, Carlton, Australia.
Blackwell Publishing Ltd.
Agata Preis-Smith. 2004. Kultura, tekst, ideologia. Dyskursy współczesnej amerykanistyki. Kraków:
Universitas.
F. O. Matthiessen. The American Renaissance. London: Oxford UP, 1941. (IFA Library Reference)
The Columbia Literary History of the United States, New York. 1990.
Emory Elliot at al. (ed.) The Columbia History of the American Novel and Poetry, New York: 1991 and
1993.
Parini, Jay (1948- ). (ed.) Millier, Brett Candlish. Red. The Columbia History of the American Poetry. 1993.
Sacvan Bercovitch (ed.), associate ed. Cyrus R. K. Patell. The Cambridge History of American literature.
Vol. 1, 1590-1820. Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1994.
Pearce, Roy, Harvey. The Continuity of American Poetry. Princeton: Princeton University Press. 1961.
Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama, 1945-1990. New York: Cambridge
University Press, 1994.
Bigsby, Christopher William Edgar. Modern American drama : 1945-2000. Cambridge: Cambridge
University Press, 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: